Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp til å gå ned i vekt?


blablah

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er overvektig og prøver å gå ned i vekt.

 

Jeg er faktisk heldig - overvekten har enda ikke gjort meg syk, og jeg vil gjerne gjøre noe med det før jeg faktisk blir syk. Jeg lurer på om det er mulig å få hjelp noe sted til å gå ned i vekt med trening og sunn kosthold? Altså, ikke noe opplegg med ekstrem supper dietter. Hva med personlig trener? Er det verdt pengene? Det jeg aller helst vil ha er en sånn halv galen amerikansk personlig trener som pusher meg og forteller meg tåredryppenede wake up historier, men regner ikke med jeg kan finne noe slikt i Norge.. Eller? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke så utrolig vanskelig å gå ned i vekt. Du går ned i vekt når kroppen er i negativ energibalanse, det vil si at du forbruker mer kalorier enn du får i deg.

 

Jeg gikk ned 30 kg på å spise generelt sunt og jogge minst 30 ganger i uka (40 min per økt). Alle har ca peiling på hva sunn mat er.

 

Spis sunt, tren og ikke hør på lavkarboentusiastene. :)

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så utrolig vanskelig å gå ned i vekt. Du går ned i vekt når kroppen er i negativ energibalanse, det vil si at du forbruker mer kalorier enn du får i deg.

 

Jeg gikk ned 30 kg på å spise generelt sunt og jogge minst 30 ganger i uka (40 min per økt). Alle har ca peiling på hva sunn mat er.

 

Spis sunt, tren og ikke hør på lavkarboentusiastene. :)

20 timer med jogging I uka :0

 

Lavkarbo kan funke bra det, hjalp min far å fjerne nesten 25 kg på 1.5 måneder.

Tror den heter eurodiet, men husker ikke.

Anbefaler heller ikke jogging til overvektige generelt sett (dog det kommer annpå hvor tung du er da).

 

Jeg anbefaler iallefall å trene med noen, gjør trenningen mye gøyere :)

 

Jeg anbefaler forresten ikke personlig trener, heller skaff deg disiplin og viljestyrke gjennom moderasjon! :D

Lenke til kommentar

Har selv nettopp gått ned litt over 30kg, og skal ned enn 5-10kg til.

Nå har jeg ingen magisk formel, men for meg handlet alt om å bare gjøre noe, bare jeg prøvde, virket ikke som at det var så viktig hva jeg gjorde, bare jeg prøve å være sunn, og fikk bevegelse.

 

Jeg trente 45-60min vær dag i uka på trenings senter, på grunn av min dårlige form så startet jeg med å sykle 1mil, noe som tok meg rundt 25 mener jeg å huske, holdt et relativt lavt tempo, ble ikke særlig annpusten, men svetten rant. Holdt en puls på 120-130.

 

Neste delen av treningen gikk ut på å gå, jeg gikk somregel 30-40minutter på tredemølle, mens jeg så på tv. Dette gikk somregel rundt 4-7km/t, med 0% stigning. Ettersom jeg startet å føle meg i bedre form, startet jeg å jogge i 8km/t i 1minutt, vært 5minutt. også økte jeg gradevis som ukene gikk. Nå løper jeg 6km på relativt god tid daglig.

 

Når det kommer til kosthold så gjorde jeg det simpelt, jeg prøvde bare å være sunn.

Jeg endte med å kun drikke vann føste 3-4måndene, men så gikk jeg over til Pepsi Max & Cola Zero, ellers spiste jeg eple vær gang jeg følte meg litt sulten. Godis var KUN på lørdag, og dette fulge jeg religiøst. Ellers passet jeg jo på å ikke spise dritt mat. Laget dem dårlig mat hjemme spiste jeg bare litt midre av den.

 

Ble veldig mye knekkebrø med makrell i tomat eller mager ost.  Ofte kyllingfilè til lunch.  Knekke brø og epler utover kvelden. 

Lenke til kommentar

Hei, som personlig trener anbefaler jeg at du skaffer deg et treningsprogram som passer for deg. De aller fleste som vil ned i vekt prøver ofte å gjøre en plutselig forandring, ved å begynne å trene kanskje 5-6 ganger i uken. De aller fleste klarer ikke å opprettholde dette på lang sikt, og du vil miste motivasjonen fort. I tillegg vil vekten gå fort opp igjen dersom du har en drastisk nedgang. Den beste nedgangen skjer over lengre tid, ved en realistisk økning av trening og et forbedret kosthold.

 

Det viktigste er at du finner en god rytme i din fremgang, og setter noen realistiske mål som du tror du kan klare å oppnå. Hvis du ikke er så veldig glad i å trene kan det klare seg med rolig jogg i 30-50 minutter, 2-3 ganger i uken. Etter hvert vil det gå lettere og du vil føle mer motivasjon til å fortsette. Det kan absolutt hjelpe deg om du skaffer en personlig trener, for da føler du deg litt mer forpliktet til å fullføre treningen dersom du sliter med motivasjonen.

 

Når det gjelder kosthold kan du ta en enkel test for å finne ut hvor mange kalorier du forbrenner om dagen. http://www.kalorikalkulator.no/. For å gå ned i vekt er du avhengig av å spise mindre kalorier enn du forbrenner. La oss si du forbrenner 2300 kalorier om dagen. Da kan det være aktuelt å spise rundt 2000 kal daglig. Dette tilsvarer 2 hele grandiosar omtrent, så det er fortsatt mye mat. Man trenger ikke sulte i hjel selvom man går ned i vekt. Måltidene bør inneholde mye proteiner og lange karbohydrater. (egg, ris, havegryn, cottege cheese ol.) Men det viktigste er at du ikke spiser mer enn ca. 2000-2100 kalorier, eller det antallet du beregner. Ca. 200-300 under det du forbrenner.

 

Et halvt år tilbake hjalp jeg en med å gå ned fra 100kg til 85kg over 2 måneder. Dette er en veldig drastisk nedgang der det er vanskelig å holde vekten nede når man er ferdig med programmet. Dette er ikke den mest optimale måten å gå ned på, men det viste at det i all hovedsak er viljestyrke som teller. Det skal sies at han trente 5 ganger i uken med løping.

Endret av Phase
Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så utrolig vanskelig å gå ned i vekt. Du går ned i vekt når kroppen er i negativ energibalanse, det vil si at du forbruker mer kalorier enn du får i deg.

 

Jeg gikk ned 30 kg på å spise generelt sunt og jogge minst 30 ganger i uka (40 min per økt). Alle har ca peiling på hva sunn mat er.

 

Spis sunt, tren og ikke hør på lavkarboentusiastene. :)

20 timer med jogging I uka :0

 

Lavkarbo kan funke bra det, hjalp min far å fjerne nesten 25 kg på 1.5 måneder.

Tror den heter eurodiet, men husker ikke.

Anbefaler heller ikke jogging til overvektige generelt sett (dog det kommer annpå hvor tung du er da).

 

Jeg anbefaler iallefall å trene med noen, gjør trenningen mye gøyere :)

 

Jeg anbefaler forresten ikke personlig trener, heller skaff deg disiplin og viljestyrke gjennom moderasjon! :D

 

Anbefalt vektnedgang er 0,5 kg i uka, dvs maks 4 kg i måneden. 25 kg på litt over 1 måned høres livsfarlig ut.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så utrolig vanskelig å gå ned i vekt. Du går ned i vekt når kroppen er i negativ energibalanse, det vil si at du forbruker mer kalorier enn du får i deg.

 

Jeg gikk ned 30 kg på å spise generelt sunt og jogge minst 30 ganger i uka (40 min per økt). Alle har ca peiling på hva sunn mat er.

 

Spis sunt, tren og ikke hør på lavkarboentusiastene. :)

20 timer med jogging I uka :0

 

Lavkarbo kan funke bra det, hjalp min far å fjerne nesten 25 kg på 1.5 måneder.

Tror den heter eurodiet, men husker ikke.

Anbefaler heller ikke jogging til overvektige generelt sett (dog det kommer annpå hvor tung du er da).

 

Jeg anbefaler iallefall å trene med noen, gjør trenningen mye gøyere :)

 

Jeg anbefaler forresten ikke personlig trener, heller skaff deg disiplin og viljestyrke gjennom moderasjon! :D

 

Anbefalt vektnedgang er 0,5 kg i uka, dvs maks 4 kg i måneden. 25 kg på litt over 1 måned høres livsfarlig ut.

Da får du ta deg en prat med vår fastlege.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så utrolig vanskelig å gå ned i vekt. Du går ned i vekt når kroppen er i negativ energibalanse, det vil si at du forbruker mer kalorier enn du får i deg.

 

Jeg gikk ned 30 kg på å spise generelt sunt og jogge minst 30 ganger i uka (40 min per økt). Alle har ca peiling på hva sunn mat er.

 

Spis sunt, tren og ikke hør på lavkarboentusiastene. :)

20 timer med jogging I uka :0

 

Lavkarbo kan funke bra det, hjalp min far å fjerne nesten 25 kg på 1.5 måneder.

Tror den heter eurodiet, men husker ikke.

Anbefaler heller ikke jogging til overvektige generelt sett (dog det kommer annpå hvor tung du er da).

 

Jeg anbefaler iallefall å trene med noen, gjør trenningen mye gøyere :)

 

Jeg anbefaler forresten ikke personlig trener, heller skaff deg disiplin og viljestyrke gjennom moderasjon! :D

 

Anbefalt vektnedgang er 0,5 kg i uka, dvs maks 4 kg i måneden. 25 kg på litt over 1 måned høres livsfarlig ut.

Da får du ta deg en prat med vår fastlege.

 

Da vil jeg anbefale deg å bytte fastlege. Det er nok langt flere enn bare jeg som kan bekrefte at 25 kg på 1 1/2 måned er latterlig.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så utrolig vanskelig å gå ned i vekt. Du går ned i vekt når kroppen er i negativ energibalanse, det vil si at du forbruker mer kalorier enn du får i deg.

 

Jeg gikk ned 30 kg på å spise generelt sunt og jogge minst 30 ganger i uka (40 min per økt). Alle har ca peiling på hva sunn mat er.

 

Spis sunt, tren og ikke hør på lavkarboentusiastene. :)

20 timer med jogging I uka :0

 

Lavkarbo kan funke bra det, hjalp min far å fjerne nesten 25 kg på 1.5 måneder.

Tror den heter eurodiet, men husker ikke.

Anbefaler heller ikke jogging til overvektige generelt sett (dog det kommer annpå hvor tung du er da).

 

Jeg anbefaler iallefall å trene med noen, gjør trenningen mye gøyere :)

 

Jeg anbefaler forresten ikke personlig trener, heller skaff deg disiplin og viljestyrke gjennom moderasjon! :D

 

Anbefalt vektnedgang er 0,5 kg i uka, dvs maks 4 kg i måneden. 25 kg på litt over 1 måned høres livsfarlig ut.

Da får du ta deg en prat med vår fastlege.

 

Da vil jeg anbefale deg å bytte fastlege. Det er nok langt flere enn bare jeg som kan bekrefte at 25 kg på 1 1/2 måned er latterlig.

Beklager, tallet var litt høyt.

25 kg20 var visst tallet etter 2 måneder.

I de 10 første dagene måtte han spise spesifikt mat fra dietten, da snakker vi litt ekkel mat, selvom lunchen var ålreit. I en måned er det mer åpent hva han kan spise, noe som var vanlig til middag for han var biff og salat, kylling og salat. Pepsi max var fullt lov å drikke i denne perioden, det gjorde ikke min far.

Etter 5 uker kunne han spise mer eller mindre hva han ville, det benyttet ikke min far til.

 

Istedenfor sluttet han å spise sukkerholdig brus, ikke chips, og så og si ikke godteri.

Han har begynt å spise nøtter som snacks i helga :)

 

I de første 5 ukene fikk han ikke lov å trene eller spise frukt.

 

Så iløpet av 2 måneder mistet han 20 kg.

Beklager for dobbel misforståelse, min feil :)

 

Uansett, dette passet min fra bra, det eneste han lærte av dette var at moderasjon er nøkkel, det er nettopp dette de fleste må lære seg "in the long run".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...