Gå til innhold

Spas 12 i norge


Barapapara

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Den er grei, takk allikevel :) Bruksområde var praktisering av lærdueskyting, der magasinet ikke trenger å plomberes ned til 2 skudd ettersom det ikke er jakt.

 

Du skal få kjøpt den hvis den leveres uten folding, men upraktisk til leirdue vil jeg tro.

 

Se heller på PA serien. PA 5 til 8 mener jeg. Fine avbalnserte hagler som tåler en trøkk.

Også brukt militært og av politi. ( 8 skudds mag. i 12/70)

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar
Du skal få kjøpt den hvis den leveres uten folding, men upraktisk til leirdue vil jeg tro.

 

Se heller på PA serien. PA 5 til 8 mener jeg. Fine avbalnserte hagler som tåler en trøkk.

Også brukt militært og av politi. ( 8 skudds mag. i 12/70)

 

 

Den er ulovlig uansett om den har foldekolbe eller ikke!

 

Og magasinhagler som tar mer enn 5+1 er heller ikke lov å erverve lenger. Da må en søke om typegodkjenning først akkurat som med halvauto rifler

Lenke til kommentar
Du skal få kjøpt den hvis den leveres uten folding, men upraktisk til leirdue vil jeg tro.

 

Se heller på PA serien. PA 5 til 8 mener jeg. Fine avbalnserte hagler som tåler en trøkk.

Også brukt militært og av politi. ( 8 skudds mag. i 12/70)

 

 

Den er ulovlig uansett om den har foldekolbe eller ikke!

 

Og magasinhagler som tar mer enn 5+1 er heller ikke lov å erverve lenger. Da må en søke om typegodkjenning først akkurat som med halvauto rifler

 

Hvorfor er den ulovlig da?

Og vedr. magasinkapasitet så er det bare snakk om et rør innvendig, ikke noe mer fancy.

Dette vil man jo kunne få godkjent plombert.

Lenke til kommentar

Fant ut at SPAS 12 er ulovlig fordi den som sagt har foldestokk og for stort magasin, men også frittstående pistolgrep...kampen er nok tapt. :thumbdown:

 

 

Pistolgrep er lovlig.

Foldestokk ulovlig, men kan søke unntak/ombygning + at du fikk modeller med annen fabrikklaget stokk også.

Stort magasin ?? ja til jakt , men kan plomberes.

 

Men at ingen vil ta inn et slikt ugunstig våpen til en skyhøy pris er forståelig.

+ at SPAS 12 er tatt ut av produksjon vel og erstattet av SPAS 15.

Tror prisen for et slik våpen ville stanset de fleste som ikke var samlere.

 

Edit .: Den er liksom ikke laget for leirdueskyting og småvildtjakt.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

 

Pistolgrep er lovlig.

Foldestokk ulovlig, men kan søke unntak/ombygning + at du fikk modeller med annen fabrikklaget stokk også.

Stort magasin ?? ja til jakt , men kan plomberes.

 

 

 

kan du ikke lese lover og forskrifter først?

 

Frittstående pistolgrep på halvauto/pumpe hagle er forbudt.

 

magasiner på over 5+1 forbudt

Lenke til kommentar

 

Pistolgrep er lovlig.

Foldestokk ulovlig, men kan søke unntak/ombygning + at du fikk modeller med annen fabrikklaget stokk også.

Stort magasin ?? ja til jakt , men kan plomberes.

 

 

 

kan du ikke lese lover og forskrifter først?

 

Frittstående pistolgrep på halvauto/pumpe hagle er forbudt.

 

magasiner på over 5+1 forbudt

Er vel kun halvauto hagle det ikke automatisk gis lov, men du kan jo søke om unntak.

Her snakker vi generell godkjenning ikke en forbannelse av alt annet.

D.v.s. at hvis kriteriet frittstående + halvauto er til stede så får du ikke uten videre tillatelsen. Men det er ikke ulovlig hvis du får godkjent det. Om du får det ??

Kansje hvis du samler eller at du er i skytterlag og har et behov. Søker du på jakt så neppe.

 

Politidirektoratet vil videre i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en

generell godkjenning for halvautomatiske hagler med lovlig løpslengde og fast (eller

innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves av

personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Denne

generelle godkjenningen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

Bare pistolgrep uten skulderstøtte

Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i

kammeret

Tillater bruk av avtagbare magasiner

Lenke til kommentar

Er vel kun halvauto hagle det ikke automatisk gis lov, men du kan jo søke om unntak.

Her snakker vi generell godkjenning ikke en forbannelse av alt annet.

D.v.s. at hvis kriteriet frittstående + halvauto er til stede så får du ikke uten videre tillatelsen. Men det er ikke ulovlig hvis du får godkjent det. Om du får det ??

Kansje hvis du samler eller at du er i skytterlag og har et behov. Søker du på jakt så neppe.

 

 

 

Nei, det gjelder også pumpehagler etter endring 15 okt 2011.

Hagler som ikke har en eller flere av disse kriteriene, er som det står, godkjent på generell basis.

har den en av dem, må våpnet da typegodkjennes spesielt, akkurat som med halvauto rifler. Dvs da sendes en søknad til POD og våpnet til Kripos som sjekker det. Sist jeg hørte, kosta vel denne prossessen mellom 5000 og 10000 kr.

 

man kan nok sende POD en særskilt søknad om å få kjøpe (og ikke få våpnet godkjent på generelt basis) men da må man ha en meget god grunn/behov til man skal få lov. Det at man har lyst på våpnet fordi man synes det er kult/tøft er ikke nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...