Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Offentliggjøring av private logger fra Skype/Facebook


Randomizer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straffeloven § 390 setter straff på inntil 3 måneder for å krenke privatlivets fred ved å offentliggjøre noe som regnes som "personlige eller huslige forhold".

 

Hvorvidt det er ulovlig og straffbart kommer dermed an på innholdet i loggen - det at den er privat betyr ikke automatisk at den inneholder personlige/huslige forhold.

 

Hvis offentliggjøringen er fremprovosert (eller hvis den senere er gjengjeldt/hevnet på tilsvarende måte) kan den være straffri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var snakk om en trussel jeg hadde fått, der en person truet med å få meg utvist fra skolen om jeg ikke ga henne navnet på alle som var i en spessiell skype-samtale den dagen.

 

Hun skulle gjenngi en chat-samtale vi hadde hatt tidligere, men hun skrev bare deler av det hun hadde skrevet i chatten for å få det til å se ut som om hu ikke hadde trua meg. Den eneste måten jeg kunne motbevise det på, var å publisere en del av loggen. Risikerer jeg da straff?

 

Edit: Dette ble publisert på facebookstatusen min, så alle mine 700 venner kunne se det, om det har noe å si.

Endret av Randomizer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var snakk om en trussel jeg hadde fått, der en person truet med å få meg utvist fra skolen om jeg ikke ga henne navnet på alle som var i en spessiell skype-samtale den dagen.

 

Hun skulle gjenngi en chat-samtale vi hadde hatt tidligere, men hun skrev bare deler av det hun hadde skrevet i chatten for å få det til å se ut som om hu ikke hadde trua meg. Den eneste måten jeg kunne motbevise det på, var å publisere en del av loggen. Risikerer jeg da straff?

 

Edit: Dette ble publisert på facebookstatusen min, så alle mine 700 venner kunne se det, om det har noe å si.

 

Ikke veldig relevant, men vil anbefale at du bruker andre nettsteder enn bildr.no til ting som dette. Mange rare mennesker som sitter og ser på nyopplastede bilder der :ninja:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...