Gå til innhold

IBM ser inn i spåkulen


Anbefalte innlegg

Lagt merke til at reklamen på nettet suger mindre enn før? Det samles inn så enorme mengder informasjon om surfevanene dine og hva du kjøper over nettet at man i stor grad kan rette spesifikke reklamer mot forskjellige grupper forbrukere. Hver gang du er på en side med en like-knapp, vet Facebook at du ser på den. Vi er ikke sosiale mediers kunder, vi er deres produkt.

Ikke om du blokkerer facebook-tilgang på alle ikke-facebooksider med abp eller noe :p.

+1. Har gjort dette en god stund. Bruker egentlig kun facebook for å holde oversikt og kunne slå opp i folk jeg "kjenner", og kanskje se hva folk driver med om jeg skulle lure. Alt fra facebook er blokkert i firefox, totalt blokkert. Bruker chrome de gangene jeg sjekker facebook, eller om jeg skal idle der.

 

... Jeg ønsker heller å nyttegjøre meg av restvarmen fra spillvannet i huset. ...

Det der har jeg også tenkt en del på. Blant annet all energien som går rett ut av huset når jeg dusjer. Vann har en enorm varmekapasitet, og det er fremdeles ganske varmt etter det har rent over kroppen min og ned i sluket. Masse energi brukt til oppvarming av vannet for at det skal renne over meg i løpet av et sekund eller to for så å gå rett i dass. Such a waste.

+1.

Jeg ristet på hodet over "du skal generere din egen energi". Menneskekroppen er bare god for 50W til 1KW med mekanisk effekt (avhengig av hvor lang tid og hvor godt trent). Å sanke energi fra sykkel er kanskje aktuelt om du sykler mye, men du må da utføre ekstra arbeid. Det er mer aktuelt som alternativt regenerativt bremsesystem, da det er energi du ville kastet bort som varme i bremsene ellers. Hvor mye dette blir over en sykletur er en annen sak.

Om du sykler direkte på en dynamo i studio og er en idrettsutøver kan du kanskje klare 300-500W i en time, timespris for arbeidet fra treningsøkten blir da ca 30 øre i forhold til kr/KWt på strømnettet.

Bedre isolerte hus, solceller (TCO effektivt enda i norge?), og å hente ut varme fra spillvann er bedre alternativer.

 

 

Angående spam (på et generelt grunnlag) så tror jeg det blir aktuelt. Det er ingen grunn til å tro at systemene ikke skal bli enda bedre til å skreddersy innhold.

Mener det er flittig brukt i SciFi. F.eks. leser jeg Rule 34 av Charles Stross akkurat nå hvor AI-tech'en drives frem av de som produserer og bekjemper spam. Turing-test osv

Haha, en bok dedikert til Rule 34 :p (høres ikke sånn ut fra plottet da)

 

 

Angående biometrisk sikkerhet er det en nedside der. Barn forandrer seg mens de vokser, og voksne kan få skader.

 

Det er heller ikke _tanke_ lesning, men elekrisk aktivitet avlesning. Du kan trene deg opp til bruke utstyr ved å lære deg å lage spesielle mønster med aktivitet og mappe disse til funksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående spam (på et generelt grunnlag) så tror jeg det blir aktuelt. Det er ingen grunn til å tro at systemene ikke skal bli enda bedre til å skreddersy innhold.

Mener det er flittig brukt i SciFi. F.eks. leser jeg Rule 34 av Charles Stross akkurat nå hvor AI-tech'en drives frem av de som produserer og bekjemper spam. Turing-test osv

Haha, en bok dedikert til Rule 34 :p (høres ikke sånn ut fra plottet da)

 

Jeg nevnte bare det som passet til det som var emnet her ;) Du finner mer info om boka blandt annet her. Mener uannsett det er en kjempeflott måte å produsere og angripe spam på. Mekke AI's som kan gi seg ut for å være mennesker og AI's som skal oppdage dette.

 

En annen roman som jeg kom på nå akkurat når jeg skummet igjennom din innlegg angående å generere sin egen energi. The Windup Girl; En verden et par hundre år i fremtiden hvor vi har brukt opp alle former for karbonbasert drivstoff, og hvor det er vanskelig å få nok proteiner (og annen nødvendig "fuel") til kropper som må produsere energi.

 

edit: feil på url

Endret av 4-Dante
Lenke til kommentar

Dette med å lage sin egen energi kommer på et eller annet tidspunkt, men jeg tviler på at det skjer snart, og det er nok ikke snakk om å drive en laptop eller telefon. Veldig mye av elektronikkforskningen nå om dagen dreier seg om å lage dingser som bruker mindre energi enn tidligere. Se f.eks på Nordic Semiconductor og Energy Micro som jobber mye med det her til lands. Det er også mye av grunnen til at ARM-arkitekturen har blitt populær. Samtidig begynner wearable computing å nærme seg virkeligheten, og elektroniske implantater for f.eks medisinske formål kan også bli aktuelt. De må få energien sin fra et sted, ideelt fra miljøet rundt. Hva er vel bedre enn å tappe ut litt energi fra menneskekroppen? Det er laget en turbin som klarer å generere ca 1 mW i blodomløpet. Det er veldig lite, men nok til å drive en tilstrekkelig liten dings.

Lenke til kommentar
Mener du at prinsippene for å skreddersy reklame på nettsider til den enkelte bruker ikke kan anvendes på reklame sendt over e-mail?
Jeg tviler på om f.eks. Facebook ønsker å begynne med e-post-reklame. De vil ha folk på sidene sine.

metodene facebook bruker på å gi deg den "riktige" reklamen kan også brukes i e-post.

Bare hvis du har dataene Facebook har, og de er koblet mot en mailadresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...