Gå til innhold

Valg av distro


TStyve

Anbefalte innlegg

Har hatt lyst å gå over til Linux flere ganger, men aner ikke hvilke distro jeg skal velge. Tidliger har jeg prøvd Mandrake, Mint, Ubuntu, og kanskje et par stykker til. Dette er nå en stund siden.

 

For noen måneder siden tok HDD på laptopen min kvelden, og jeg investerte da i en SDD disk, og tenkte at nå skulle jeg legge inn Linux. Men uansett hvilke distro jeg prøvde så ble det bare rot på skjermen min så til slutt måtte jeg bare bøye meg i støvet og legge inn Windows 7.

 

For å være sikker på at distroene jeg brukte fungerte så testet jeg dem på andre maskiner, og da fungerte de suverent. Den siste distroen jeg prøvde heter Zorin, og er helt suveren her i huset for å tilpasse andre brukere overgangen til Linux.

 

Men spørsmålet mitt blir da, hvorfor får jeg ikke lagt inn noen distro på lapropen min?

Er det spesielle distro til SSD disker?

 

Vedlagt ligger bilder av specs på maskina.

 

post-47468-0-61564900-1324254740_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driverne til SSD ligger i kjernen, og eneste som skiller de forskjellige distroene på dette feltet er vel eventuelle workarounds som kan ha blitt lagt inn tror jeg. F. eks så fikser distroer som Ubuntu mer optimalisering standard (dog usikker på om den er satt opp for SSD), mens i f. eks Arch Linux må du selv fikse slikt.

 

Men for at du skal kunne bli hjulpet mer må du nesten forklare litt mer enn "det ble bare rot på skjermen" eller "ikke får lagt inn på laptopen min". tråden din

Lenke til kommentar

Dette har sikkert ingenting med saken å gjøre, men i BIOS på min PC har jeg valgt Native-IDE mode, istedenfor SATA mode. Jeg har funnet ut at for min del, så har det ingenting å si med tanke på hastighet på SSD disken min. ( Intel SSD )

Forskjellen er at Linux installerer seg selv på disken uten problem hvis det er satt native ide mode i bios. Setter jeg til SATA, så blir det i noen tilfeller, krøll.

Du har også et NVIDIA grafikkkort i maskinen din, så du skulle i teorien ikke ha problemer med å få opp skjermbilde og få lagt inn drivere for kortet.

 

Jeg kjører Debian.

Lenke til kommentar

Men for at du skal kunne bli hjulpet mer må du nesten forklare litt mer enn "det ble bare rot på skjermen" eller "ikke får lagt inn på laptopen min". tråden din

Med "rot" så mener jeg at skjermbildet ikke vises slik det skal. Det virker som den laster inn slik den skal ellers, men skjermbildet blir skeivt, går ut av skjermen, justerer seg ikke inn igjen. Umulig å si hva skjermen viste i det hele tatt.

 

Hva er du egentlig ute etter i Linux? Vanligvis ville Ubuntu, Fedora, Mint osv. fungere helt greit hvis du ikke vil rote med konfigurasjoner.

 

Jeg kjører Arch Linux.

Ønsker å det litt "plug-and-Play". dette fordi jeg ønsker å gjøre meg kjent med Linux generelt, og må starte en plass.

 

Dette har sikkert ingenting med saken å gjøre, men i BIOS på min PC har jeg valgt Native-IDE mode, istedenfor SATA mode. Jeg har funnet ut at for min del, så har det ingenting å si med tanke på hastighet på SSD disken min. ( Intel SSD )

Forskjellen er at Linux installerer seg selv på disken uten problem hvis det er satt native ide mode i bios. Setter jeg til SATA, så blir det i noen tilfeller, krøll.

Du har også et NVIDIA grafikkkort i maskinen din, så du skulle i teorien ikke ha problemer med å få opp skjermbilde og få lagt inn drivere for kortet.

 

Jeg kjører Debian.

Jeg prøver først å kjøre Linux med live-disk før installasjonen for å se om jeg liker den versjonen.

Lenke til kommentar

Det største problemet er foreløbig skjermbildet. Jeg ser ikke hva som er på skjermen, eller hva som skjer. Om noen har en løsning på dette så hadde det forenklet mye av problemet mitt.

Trodde kanskje det kunne ha noe med disken å gjøre da den er en SSD?

jeg vet ikke, men ønsker selvsagt å finne ut av det.

 

De andre laptoppene/maskinene har vanlig HDD'er.

 

Har aldri sett en distro som bruker TRIM automatisk - det må settes et flagg i fstab (discard).

Er dette noe som er et krav for at distroer skal fungere på SSD?

Lenke til kommentar

Det har nok ikke noe med disken å gjøre, særlig da du kjører Live-versjoner som ikke skriver til disken men bruker mediet som distroen ligger på kombinert med ram'en din.

 

Når det gjelder TRIM så er det ikke noen nødvendighet for å kjøre en SSD, men det hindrer at SSDen dør ut så fort. Mer info finnes på Wikipedia. Å ikke kjøre TRIM på en SSD er å be om at den skal bli raskere slitt ut.

Lenke til kommentar

Det har nok ikke noe med disken å gjøre, særlig da du kjører Live-versjoner som ikke skriver til disken men bruker mediet som distroen ligger på kombinert med ram'en din.

 

Når det gjelder TRIM så er det ikke noen nødvendighet for å kjøre en SSD, men det hindrer at SSDen dør ut så fort. Mer info finnes på Wikipedia. Å ikke kjøre TRIM på en SSD er å be om at den skal bli raskere slitt ut.

Var omtrent det første jeg gjorde når jeg byttet til SSD.

 

Hvis det ikke har noe med SSD å gjøre må det vel være skjermkortet?

Lenke til kommentar

Prøvde nett en live-cd med Mandriva 2008, og det funka fint, hvis en ser bort fra at det trådløse nettverkskortet ikke fungerte.

Prøvde så Zorin OS og fikk da samme bildet som tidligere: Skjermen delte seg i 4 deler, ikona var plassert i del 3, musepekeren går over hele skjermen, men når den er fysisk over et ikon så står jeg egentlig på et tomrom på desktopen.

 

For å treffe et ikon så må jeg lete i blinde før ikonet indikerer at musa er over (ikke visuelt). Startlinjen vises ikke i det hele tatt da skjermbildet er dratt så mye vertikalt. Klarer heller ikke å scroøøe ned til linjen...

 

Så slik jeg tolker det så klarer ikke distroene å takle skjermkortet. Har prøvd med Mint også uten nåe bedre resultat :(

Lenke til kommentar

Høres ut som om skjermkort-driveren (antakelig nouveau) ikke helt klarer å sette riktig skjermoppløsning automatisk, eller at driveren ikke helt takler skjermkortet/-kortene (evt. kombinasjonen). Forhåpentligvis er Nvidias proprietære driver bedre på det, men da må du nesten installere en distro først.

Lenke til kommentar

Jeg kom på en ting.

Det går an å teste Nvidia's proprietære driver uten å installere til disk.

Altså fra Live CD.

Så lenge du klarer å komme deg inn på desktop fra live cd, og får opp nettverk, og forbindelse ut på internett.

 

Fra BOOT, før du trykker "ENTER" og booter opp LIVE CD'en, skriv i kommandolinja:

 

nouveau.blacklist=true

 

Dette hindrer forhåpentligvis linux i å laste inn nouveau driveren.

Klarer du å komme inn på desktoppen nå?

Isåfall:

 

Oppdater systemet. ( akkurat som om du har installert linux )

Hvis nvidia's driver kommer opp under "hardware drivers" så installerer/ enabler du den.

Hvis det gikk greit, så må du komme deg ned i konsollet og få slått av Gnome.

du kan prøve følgende tastatur kombinasjon for å reloade gnome desktop nå:

 

CTRL+ALT+BACKSPACE

Dette skal gjøre at din desktop nå restarter, og hvis den nå kommer opp igjen, så har du iallefall fått testet nvidia driveren.

Du kan også prøve å taste CTRL+ALT+F2 for å komme ned i konsollet. Når du derfra er logget inn, så kan du skrive:

 

#/etc/init.d/gdm restart

eller

$ sudo /etc/init.d/gdm restart

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...