Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Intel SSD fylles seg selv!?


Anbefalte innlegg

Har merket ett lite fenomen jeg ikke har vært borti før, kanskje noen her vet hvorfor.

Jeg har en Intel 510 SSD mener jeg den heter, i det siste har jeg fulgt med på hvor mye plass det er igjen på den for det virker som den fyller seg selv.

 

Dette er en 120GB, bruker den kun til systemet og noen filer som Chrome, Word, Exel, og resten av Office.

Etter første installasjon av alle filene, OS'et og driverene hadde jeg igjen ca 89GB på hardisken, nå etter ca 4 mnd har jeg igjen 44GB uten at jeg har innstalert noe store filer, har lagt inn Notepad++ og slikt så kanskje totalt 5GB etter første gang jeg startet den opp.

 

Går igjennom alle filene på hardisken så ender jeg opp med ca 40GB av filer og programmer.

Hva er de siste filene på 40GB eller hvor er dem???

 

Håper noen kanskje har ett svar på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Papirkurv, pagefile, systemgjenopprettingspunkter, nedlastinger, surfehistorikk er ting som tar plass og ikke alt vises i explorer om ikke du har endret til at skjulte filer og mapper skal vises..

 

Last ned og kjør CCleaner. Den rydder opp i det meste.

 

Høyreklikk på Min datamaskin og velg systembeskyttelse. Her kan du slette alle gjenopprettingspunktene. Hvis du har Win 7.

I XP gjør du det via Diskopprydding.

 

Jeg har også opplevd at filer og som er slettet fra eksterne harddisker også ligger i papirkurven, og de blir ikke slettet om du tømmer papirkurven på vanlig måte om ikke disken er tilkoblet. Da må du slette de manuelt.

Lenke til kommentar

Papirkurv, pagefile, systemgjenopprettingspunkter, nedlastinger, surfehistorikk er ting som tar plass og ikke alt vises i explorer om ikke du har endret til at skjulte filer og mapper skal vises..

 

Last ned og kjør CCleaner. Den rydder opp i det meste.

 

Høyreklikk på Min datamaskin og velg systembeskyttelse. Her kan du slette alle gjenopprettingspunktene. Hvis du har Win 7.

I XP gjør du det via Diskopprydding.

 

Jeg har også opplevd at filer og som er slettet fra eksterne harddisker også ligger i papirkurven, og de blir ikke slettet om du tømmer papirkurven på vanlig måte om ikke disken er tilkoblet. Da må du slette de manuelt.

 

Jeg har ryddet opp på SSD disken, papirkurv, pagefile og alt det, men disse filene tar omtrent aldri mere plass enn noen 100MB, her er det 40GB som plutselig er borte!? :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du er helt med her. Papirkurven tar, med mindre du har forandret innstillinger for den, 10% av disk plassen uansett hvor mange filer som er der. Pagefile tar normal samme mengde som minnet, har du 4GB RAM, tar den ca 4GB eller der omkring. Bare der har du ca 18GB, pluss alle temp filer, pluss, pluss.

 

Jeg har en Intel SSD av forrige generasjon på 160GB, har fortsatt ca 80 GB ledig etter å ha installert diverse programmer og masse spill. Spillene er dog på en RAID5 disk, men jeg kjører som sagt Ccleaner ca en gang i uken. Kan love deg at det hjelper mye. Og med mindre du vet hvor temp (inkludert installasjonsfiler) filene er, er det litt vanskelig å slette dem manuelt.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du er helt med her. Papirkurven tar, med mindre du har forandret innstillinger for den, 10% av disk plassen uansett hvor mange filer som er der. Pagefile tar normal samme mengde som minnet, har du 4GB RAM, tar den ca 4GB eller der omkring. Bare der har du ca 18GB, pluss alle temp filer, pluss, pluss.

 

Jeg har en Intel SSD av forrige generasjon på 160GB, har fortsatt ca 80 GB ledig etter å ha installert diverse programmer og masse spill. Spillene er dog på en RAID5 disk, men jeg kjører som sagt Ccleaner ca en gang i uken. Kan love deg at det hjelper mye. Og med mindre du vet hvor temp (inkludert installasjonsfiler) filene er, er det litt vanskelig å slette dem manuelt.

 

jojo, den 10% og alt der er regnet med, OS, filer og diverse som ble installert på 120GB så hadde jeg igjen ca 80GB, nå er det igjen ca 40GB, hvor ble det av de 40GB??

Skal sjekke ut mulighetene med CCleaner etter jobben, har også googlet litt og folk preiker om restore filene stjeler denne plassen, at hver OS oppdatering så lages det ny restore fil.

 

Har funnet SSD Tweak Utility som kan skru av diverse slikt som bruker plassen på SSD disken.

Lenke til kommentar

Sjekket etter om den har mange lagrede gjennopprettingspunkter? Jeg kjører risky og sletter alle utenom det siste.

 

Hvor får man sjekket gjennopp....punktene?

 

 

CCleaner er absolutt å anbefale. Glemte å kjøre den en måneds tid og vips, ledig plass hadde krympet med ca 20 GB. Det var dog en måned jeg installerte masse programmer og slikt.

 

En annen ting kan være at du har malware eller virus som spiser opp ledig plass, hvem vet.

 

Har kjørt CCleaner nå og fikk bare tilbake ca 2gig

 

Har gått igjennom alle filene på disken, har totalt 114gig disk, har brukt 34gig totalt da gjenstår det 80gig jeg har nå 50gig igjen med plass, hvor er de siste 30gig?

Hva er det jeg misser eller har glemt å ta med??

Noen anbefalninger om hvordan sjekke etter malware og lignende?

Lenke til kommentar

Trykk Windows+Break for å få opp systeminfo. Så velger du "system protection" eller systembeskyttelse. Der konfigurerer du hvor mye plass restorepunkter skal bruke, samt sletter overflødige. Pass også på å høyreklikk på søppelbøtta di og sett innstillinger for hvor mye plass den skal bruke. Jeg bruker ikke søppelbøtta selv. Min 60GB ssd har 20GB ledig til en hver tid, så lenge jeg sletter restore points av og til.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du er helt med her. Papirkurven tar, med mindre du har forandret innstillinger for den, 10% av disk plassen uansett hvor mange filer som er der. Pagefile tar normal samme mengde som minnet, har du 4GB RAM, tar den ca 4GB eller der omkring. Bare der har du ca 18GB, pluss alle temp filer, pluss, pluss.

 

Kan umulig stemme. Filer som "slettes" kopieres ikke inn i papirkurven, de bare flyttes, dvs de bruker samme blokkene på disken som før de ble slettet. Det er mao ikke noe grunn ftil å reservere plass, da filer som "slettes" allerede har reservert plassen.

Det stemmer ikke nødvendigvis for pagefile heller, da den er dynamisk, med mindre man selv har gjort den statisk.

Lenke til kommentar

På min SSD tar pagefile ca 12 GB, og den er dynamisk, ikke statisk, og slik har den vært hver gang jeg har sjekket den. Grunnen er at Windows (virker det som) gjør pagefile så nær maks RAM som PCen har, i mitt tilfelle 12GB.

 

Når det gjelder papirkurven setter jeg den alltid til 4GB uansett størrelse på hard disken. Skjønner egentlig ikke vitsen med å ha større papirkurv.

 

Restore bruker jeg ikke da jeg tar backup ofte.

Lenke til kommentar

Har nå sjekket hele pcen for Malware but nothing to find!!!!

 

Har skrudd av alt av sikkerthetskopieringer og diversen og ryddet på pcen og kun fått tilbake 2gig.

Mangler 30gig og har sjekket alle filene på disken, er de 30gigsa som jeg ikke finner ut av!

 

Last ned Treesize free og du kan se hvor det fylles opp Treesize

 

Takk til ICE, her fant man filene som bruker mest plass.

Hva er filene pagefile.sys og hiberfil.sys???

 

 

post-236377-0-46813600-1324074301_thumb.png

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...