Gå til innhold

Gjeld/kredittkort


moriana

Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre vært veldig ufornuftig og brukt kredittkort til diverse forbruk. Er lenge siden jeg har brukt det nå og prøver å betale tilbake gjeld. Har ikke kredittkort lenger.

 

Har 82 000 i kredittkortgjeld på tre forskjellige kort. Betaler rundt 4000 i mnd. i avdrag og renter tilsammen. Har i tillegg et forbrukslån i banken på 40 000, betaler 1700 i mnd på dette.

 

Tjener rundt 350 0000 i året. Leier bolig. Har gammel bil. Har ingen sparepenger, bortsett fra 30 000 på BSU. Er 30 år. Har et høyt forbruk, men det er i endring nå.

 

Skulle gjerne ha gjort noe med situasjonen min, fått samlet alle smålånene for eksempel. Vil en bank godta det uten sikkerhet? Noe annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre vært veldig ufornuftig og brukt kredittkort til diverse forbruk. Er lenge siden jeg har brukt det nå og prøver å betale tilbake gjeld. Har ikke kredittkort lenger.

 

Har 82 000 i kredittkortgjeld på tre forskjellige kort. Betaler rundt 4000 i mnd. i avdrag og renter tilsammen. Har i tillegg et forbrukslån i banken på 40 000, betaler 1700 i mnd på dette.

 

Tjener rundt 350 0000 i året. Leier bolig. Har gammel bil. Har ingen sparepenger, bortsett fra 30 000 på BSU. Er 30 år. Har et høyt forbruk, men det er i endring nå.

 

Skulle gjerne ha gjort noe med situasjonen min, fått samlet alle smålånene for eksempel. Vil en bank godta det uten sikkerhet? Noe annet jeg kan gjøre?

1. Se om du kan få lån til å dekke opp kredittgjelden og forbruksgjelden med foreldrenes bolig i sikkerhet. Da snakker vi om ca 4-5% istedefor ca 16-17% tipper jeg som vil si ca en drøy tusenlapp mindre i renter i måneden.

 

2. Hvis ikke det er tema så hør med banken om å få dekket opp kredittkortgjelden med refinansiering av forbrukslånet ditt, du sparer nok noe i rente på det og forholder deg kun til ett eneste lån.

 

UANSETT hva du gjør... ikke betal kredittkortenes minstebeløp hele tiden menprøv å betal mye raskere om du ikke få noe lån i banken.

Lenke til kommentar

Ikke betal ned alle forbrukslånene samtidig. På to av dem betaler du minstebeløpet + renten. Slutt å bruk av kortene, klipp dem i stykker.

 

F.eks. Hvis minstebeløpet du må betale på hvert av kortene er 250 kroner og på hvert av lånene er renten f.eks 23% betal 250 kroner + 23% som er 307 kroner per måned.

 

Betal mest der hvor du skylder minst penger. F.eks. minstebeløpet + 1000 kroner (eller 2000,3000kr, alt ettersom hvor mye du har råd til å betale).

 

Når du har betalt ned det ene fortsetter du med neste forbrukslån/kredittkort på listen..

Lenke til kommentar

Ikke betal ned alle forbrukslånene samtidig. På to av dem betaler du minstebeløpet + renten. Slutt å bruk av kortene, klipp dem i stykker.

 

F.eks. Hvis minstebeløpet du må betale på hvert av kortene er 250 kroner og på hvert av lånene er renten f.eks 23% betal 250 kroner + 23% som er 307 kroner per måned.

 

Betal mest der hvor du skylder minst penger. F.eks. minstebeløpet + 1000 kroner (eller 2000,3000kr, alt ettersom hvor mye du har råd til å betale).

 

Når du har betalt ned det ene fortsetter du med neste forbrukslån/kredittkort på listen..

Personlig ville jeg prioritert de meg høyest rente hvis det er en del renteforskjeller på de forskjellige lånene.

 

Hvis renten er nokså lik ville jeg gjort som investeringsmulighet.no

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke betal ned alle forbrukslånene samtidig. På to av dem betaler du minstebeløpet + renten. Slutt å bruk av kortene, klipp dem i stykker.

 

F.eks. Hvis minstebeløpet du må betale på hvert av kortene er 250 kroner og på hvert av lånene er renten f.eks 23% betal 250 kroner + 23% som er 307 kroner per måned.

 

Betal mest der hvor du skylder minst penger. F.eks. minstebeløpet + 1000 kroner (eller 2000,3000kr, alt ettersom hvor mye du har råd til å betale).

 

Når du har betalt ned det ene fortsetter du med neste forbrukslån/kredittkort på listen..

Personlig ville jeg prioritert de meg høyest rente hvis det er en del renteforskjeller på de forskjellige lånene.

 

Hvis renten er nokså lik ville jeg gjort som investeringsmulighet.no

 

Grunnen til at jeg mener det er lurest å betale ned der du skylder minst først er fordi da blir du også kvitt en av kredittene fortest mulig som fører til at man får noen hundrelapper bedre råd per måned.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg mener det er lurest å betale ned der du skylder minst først er fordi da blir du også kvitt en av kredittene fortest mulig som fører til at man får noen hundrelapper bedre råd per måned.

Det er vel ikke hundrelappene per måned denne tråden handlet om som jeg forstår det men å bli kvitt gjelden fortest mulig!

Lenke til kommentar

Punkt 1 er jo å gjøre alt du kan for å få ned gjelden,og da er faktisk nedjustering av forbruk viktig.

 

Vet ikke mye om deg og ditt aktuelle forbruk,men hvis man virkelig går inn for det så kan man tyne matbudsjett,strømbruk(bytte avtyale leverandør?),transport(ta beina fatt/sykle når man kan),festing og sånt ganske kraftig hvis man ikke tenkte over hva ting kostet før.

 

Store matinnkjøp av tilbudsvarer,ikke noen nye klær,ikke noe nytt egentlig,hjemmelaget matpakke osv.

Blir kroner av det.

 

Så mitt hovedtips er at her må du virkelig gå inn for å få ned gjelden,eller så risikerer du at du vil slite lengde med disse kronene.

 

Har du ikke tatt kontakt med kreditorene eller bank,så ta noen telefoner i morgen.

 

får du de til å tro at du vil løse dette så fort som mulig,ja vil du nok få litt hjelp(en jeg kjenner fikk en drøss med tips hos en kundebehandler i banken da han tok kontakt,alt fra budsjett til billigste strømavtale for ham).

 

Har du ett budsjett?

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...