Gå til innhold

Hardisk, innerst mot yterst eller omvendt


UAM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.

Platene er delt opp i sektorer, for at lese-/skrivehodene skal få en enklere tilgang til data. Når datamaskinen spør etter data fra harddisken, vet harddisken hvor den skal lete etter disse dataene.

 

Greit nok, er i grunn klar over det, men data overføringen er raskest lengst ute på disken. Derfor om man ønsker å plassere pagefile eller operativsystem for høyest ytelse, om enn marginal, vil jo det være gunstig å plasser dette yterst på disken

Lenke til kommentar
Jar lest i forumet en eller annen vei at det var lurt å ha en egen partisjon til SWAP-fil og det burde være den første, ettersom den ligger ytterst på den første plata.

Mulig jeg tar feil, men jeg er nesten sikker på at harddisken fylles opp "utenifra".

 

I følge guiden ligger spor 0 ytterst, så du kan ha rett.

Lenke til kommentar
.
Platene er delt opp i sektorer, for at lese-/skrivehodene skal få en enklere tilgang til data. Når datamaskinen spør etter data fra harddisken, vet harddisken hvor den skal lete etter disse dataene.

 

Greit nok, er i grunn klar over det, men data overføringen er raskest lengst ute på disken. Derfor om man ønsker å plassere pagefile eller operativsystem for høyest ytelse, om enn marginal, vil jo det være gunstig å plasser dette yterst på disken

 

Det blir riktig det. men som du sier, så er det jo marginalt.

Fra guiden:

 

Når datamaskinen spør etter data fra harddisken, vet harddisken hvor den skal lete etter disse dataene.

 

Altså går vel lesehodene til riktig sektor og spor for å hente dataene. Det er vel ikke slik at den starter innerst eller ytterst og leter etter de data som er forespurt. Tror det er mer å hente på å sørge for at HD ikke blir for fragmentert.

Lenke til kommentar
Altså går vel lesehodene til riktig sektor og spor for å hente dataene. Det er vel ikke slik at den starter innerst eller ytterst og leter etter de data som er forespurt. Tror det er mer å hente på å sørge for at HD ikke blir for fragmentert.

 

Harddisken vet hvor den har dataene fordi dette ligger lagret helt først på disken, akkurat som innholdsfortegnelsen i ei bok. Og som alle vet er det raskere å hoppe til kapittel 1 enn til kapittel 43 :) men du har nok et poeng i at det ikke er veldig mye å hente ja.

Lenke til kommentar

Tanken var, når jeg installerer operativsystemet og swap vil jeg legge disse på det raskeste området av disken, ikke med tanke på søketiden men med tanke på output. Men har man forskjellige gigantfiler kan jo det faktisk være mest lønnsomt å legge disse ytterst med tanke på sekvensiell lese/skrive. Operativsystemet er vel mer avhengig av søketiden enn lese-/skrivehastigheten da det består av en rekke småfiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...