Gå til innhold

Kjøpt ny bil med skade fra butikk


Ildflue

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte i mai 2011 en ny Volkswagen Scirocco 2011-modell fra Møller Bil Skøyen i Oslo. Bilen hadde stått til utstilling i butikken. Etter å ha hatt bilen et par døgn så vasket jeg for første gang bilen. I forbindelse med dette så jeg flere små lakkskader på bilen. Jeg avdekker 3 små lakkskader på forskjellige steder på bilen. 2 av disse er forsøkt fikset på med "dekk-stift", noe som tydelig viser at butikken bør ha vært oppmerksom på skadene ettersom de har forsøkt å rette på de. Jeg ble ikke informert om noen skader ved kjøp og det er heller ikke rimelig å anta at jeg skulle ha sett skadene ved overtagelse av bilen.

 

Jeg tar kontakt med Møller Bil Skøyen kun få dager etter kjøpet og forklarer hva jeg har funnet. De beklager og sier at det ikke skal være tilfellet på nye biler. Selger sa også at han ikke visste om feilen. Dog var han raskt ute med å si at dette skulle de selvsagt rette på. Han sier at han gjerne vil at jeg kommer inn til butikken slik at vi kan gå igjennom skadene sammen. Han skulle derimot på ferie og var ikke tilbake før 21. juni. 30. juni får jeg endelig møte med selger. Han vedgår skadene og sier at han skal høre med verkstedet deres om når de kan lakkere opp skadene. Han lover så å ta kontakt med meg.

 

Det går et par uker uten at jeg hører noe før jeg sender en mail 15. juli for å purre. Får da svar om at firmaet de bruker for lakkering har stengt frem til august pga ferie, men han skal ta kontakt så fort han får avtalt tidspunkt.

 

Da jeg enda ikke har hørt noe i midten av august så ringer jeg selger. Han sier igjen at han skal ta tak i det og sende meg en mail. 25. august har jeg ikke fått mail og sender da han enda en mail hvor jeg forklarer at jeg begynner å bli utålmodig ettersom jeg ikke kan polere eller lakkbehandle bilen frem til skadene er lakkert og at dette begynner å sette spor i lakken.

 

Får da et svar hvor selger spør når jeg kan komme å bytte bil med de. Jeg svarer umiddelbart at jeg kan komme så fort som mulig, men at jeg er borte 1 uke fra 1.oktober. Da jeg ikke fikk svar på denne mailen så ringte jeg han dagen etterpå. Han sa da at verkstedet ikke rakk dette i den påfølgende uken og at jeg skulle ta kontakt når jeg var tilbake fra min ferie.

 

12. oktober sender jeg igjen en mail for å få dato for når jeg kan levere bilen. På denne mailen får jeg ikke svar. 3-4 uker senere ringer jeg igjen butikken. Han sier da at denne saken hadde han sendt over til "de som ordnet med sånt" og at han trodde problemet var tatt hånd om. Han beklaget, men sa at han skulle ta tak i dette med en gang for at de skal ta kontakt med meg.

 

 

Per dags dato har jeg fortsatt ikke hørt noe fra Møller Bil Skøyen. Bilen er fortsatt ikke blitt lakkert, nå er det kuldegrader, salt og møkk på veiene og bilens lakk tar skader av dette. Jeg har siden jeg fikk bilen ikke fått polert eller lakkbehandlet bilen etter instruks fra lakkverkstedet om at dette vil ødelegge for at lakkeringsresultat dersom lakkeringen er innen 2 måneder etter polering. Bilen har nå fått flere små "stensprut"-skader i lakken, noe som kunne ha vært forhindret om bilen hadde vært lakkbehandlet, slik jeg planla å gjøre kort tid etter at jeg opprinnelig fikk bilen. I tillegg så er lakken fått flere småriper og "vaskestriper" fordi bilen ikke har vært polert, men kun vasket for hånd.

 

Jeg er en meget forfengelig person når det kommer til bilen min. Jeg har siden jeg har fått bilen vasket bilen minst 1 gang i uken for hånd og flere ganger ved behov.

Jeg er lei den behandlingen jeg har fått hos Møller Bil Skøyen og lurer på hvilke rettigheter jeg har i denne saken. Kan jeg kreve at de omlakkerer hele bilen som et resultat av at jeg ikke har kunnet polere/lakkbehandle bilen på snart 7 måneder? Kan jeg kreve avslag i pris, i så fall hvor mye er rimelig? Kan jeg i ytterste konsekvens heve hele kjøpet?

 

Jeg føler at jeg har tatt kontakt og fulgt opp saken mer enn godt nok i forhold til det som måtte være å forvente. Jeg føler at de ikke har vært interesserte i å rette opp i feilen som de kunne ha bedt meg ta hånd om selv for så å sende fakturaen til de, men de har insistert på at deres lakkverksted skal ta dette, men ikke fulgt opp saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med forbrukerrådet og evnt TV2 Hjelper deg samtidig. Det er utrolig hva litt mediadekning gjør for saken :)

 

Om ikke TV2 tar saken må du uansett kjøre et løp med først en klage til forbrukerrådet, deretter avvente på at saken skal behandles ferdig. Dersom dette ikke løser saken kan du deretter klage de inn til forbrukertvistutvalget. En avgjørelse i forbrukertvistutvalget er rettslig gyldig, og du kan dermed legge juridisk press på de for at de oppfyller avgjørelsen. Men dette er tidkrevende.

Lenke til kommentar

Jeg ville sendt Møller bil en skriftlig klage, og en frist til å ordne opp. Jeg mener du har krav på ny bil, eventuelt full omlakkering av din nåværende eller heving av kjøpet, ettersom avhjelp har tatt mye lengre tid enn det som er akseptabelt. Denne utdragningen i tid har også skadet lakken på bilen din ytterligere, slik at varen har blitt forringet på grunn av verkstedets sommel.

 

Ordner de ikke opp med en akseptabel løsning i løpet av tidsfristen, tar du kontakt med Forbrukerrådet, og om nødvendig helt til FTU, som blir tatt mer alvorlig av firmaene enn et hvilket som helst underholdningsprogram (FBI og TV2 Hjelper deg). De kan i verste fall skade din sak ganske betraktelig, så hold deg unna de.

Endret av Black Star
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det som jeg mener man bør gjøre er at man tar kontakt skriftlig(mail funker) og klager. Og henviser til utallige tlf samtaler. Forbrukerrådet vil og at du gjør dette skriftlig med forhandler først, før dei evt tar saken videre.

Du må gjerne ringe og snakke med dei, men alle klager bør du sende skritlig på mail i tillegg. Da har du en sterkere sak vis det skulle bli en tvist.

Vis ikke så blir det påstand mot påstand.

 

Jeg har kjøpt bruktbil hos møller, og følte at jeg ble lurt.(lang historie) Jeg slet veldig lenge med dårlig med kommunikasjon med bruktbilsjefen. Men etterhvert så fikk jeg snakke med teknisk leder og markedssjefen, og då ordnet alt seg. Og fått meget god service. Så jeg er gått fra å vere skikkelig missfornøyd, til svært fornøyd kunde hos møller.

Endret av Midlefield
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...