Gå til innhold

ELENDIG fotografjobb i lokalavisene!


Anbefalte innlegg

Selv i en avis som har egne fotografer (som den jeg er i nå), er det langt færre av dem enn skrivende journalister. Det blir ganske mange jobber for oss penneknekter uten egen fotograf.

 

Utdanningene for skrivende journalister byr stort sett bare på et minimum av fotoopplæring, og sånn blir det store forskjeller på dem som er fotointeresserte, og dem som bommer på fokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt sant. Er for tiden igang med bachelor i journalistikk selv, og må si at fotoundervisningen vi har fått her er ganske elendig. Nå har vi riktignok kun hatt 2 ukers kurs (med i praksis utelukkende teori, ingen praktisk øvning med unntak av 4 - 5 bilder til innlevering...), men det store flertallet av min klasse på i underkant av 50 elever har ikke peiling på hvordan de skal bruke sine speilreflekskameraer de ble pålagt å kjøpe. Fotolæreren vår mener også at ting som manuelle innstillinger og det å ta bilder i raw er helt unødvendig med dagens teknologi, men at dette var noe for "de spesielt interesserte". At klassens flertall ønsker å jobbe i avis og dermed vil måtte ta bilder til jobb kvalifiserer tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar

Faktisk ikke. Har selv solgt flere bilder til nettopp den avisa der, studerer på universitetet i Bodø. Stående bilder er noe deres nettsystem ikke takler, så softwaren cropper bildet ovenifra til høyden passer antall piksler de skal ha. Dette fikk jeg forøvrig vite etter at de hadde lagt ut 2 av mine bilder som i utgangspunktet var i stående format, men som plutselig ble liggende....

Lenke til kommentar

Tja, synes de fleste av dere overdriver noe forferdelig i enkelte tilfeller her. At det er journalister som bruker grønn knapp og tar forsåvidt ''vanlig-mann-i-gata'' bilder for dokumenterende små artikler er jo ikke så farlig, spesielt når vi snakker om lokalaviser. At det bildet som OP la ut er så forferdelig lite piksler er jo en stor tabbe som ikke burde skje, og at de legger fram tekst om å kjøpe de middelsmålige bildene blir litt dumt. Men for meg så gjør det ikke noe om bildene i en dokumentasjons artikkel blir tatt på grønn knapp med en 18-55 linse, så lenge de forteller det de skal fortelle.

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt akselme, men likevel så synes nå jeg at folk som lever av å viderebringe et budskap bør strebe etter å gjøre det best mulig. Som du selv sa, poenget med et bilde i journalistisk sammenheng er å dokumentere en hendelse, og det skal godt gjøres å ikke prestere dette, selv med billigste utstyr og grønn firkant. Men hvorfor skal vi nøye oss med middelmådighet som hvermannsen i gata like gjerne kunne tatt? En journalist, spesielt en i avis, må regne med å ta egne bilder i de fleste saker. Da bør vedkommende også tenke at bildet også representerer han \ hun på lik linje med teksten og følgelig være noe man legger innsats og yrkesstolthet i. Noen av bildene i denne tråden er klart "overredigert" og grenser ganske bra til forvrengning av virkeligheten - ville vi godtatt at teksten vred på fakta på samme måte?

Endret av Killswitch
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stående bilder er noe deres nettsystem ikke takler, så softwaren cropper bildet ovenifra til høyden passer antall piksler de skal ha. Dette fikk jeg forøvrig vite etter at de hadde lagt ut 2 av mine bilder som i utgangspunktet var i stående format, men som plutselig ble liggende....

 

Vel, dette er og noe mange ikke ser ut til å fatte - hva hjelper det f.eks om journalisten tar et (teknisk) blinkskudd når webnerdene i avisa ødelegger bildet med sin behandling av det? Det skal ikke mye feilbehandling til av et bilde før det blir teknisk nær en digital katastrofe.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...