Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljen på bilen koker?


Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis ford sierra doch 2.0 har plutselig har begynt å svive på noe som ligner på ei sjekte, og bilen koker hele tiden. Når vi er ute å kjører så lukter det svidd olje i hele bilen og når vi sjekker oljen så virker det ut som den koker. Noen som har noen tips ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere trenger ikke nødvendigvis bytte termostaten. Legg en hånd på radiatorslangen mens motoren varmes opp og kjenn etter om også radiatoren blir varm når motoren er varm.

 

Det kan også være at det er brukt frostvæsker som ikke passer sammen. I stedet for en væske kan det da oppstå en graut som tetter kjølesystemet.

 

Hvis motoren har blitt overopphetet kan det ha medført betydelige skader som sikkert kan gi "sjektelyd".

 

//Ole

  • Liker 1
Skrevet

Dere trenger ikke nødvendigvis bytte termostaten. Legg en hånd på radiatorslangen mens motoren varmes opp og kjenn etter om også radiatoren blir varm når motoren er varm.

 

Det kan også være at det er brukt frostvæsker som ikke passer sammen. I stedet for en væske kan det da oppstå en graut som tetter kjølesystemet.

 

Hvis motoren har blitt overopphetet kan det ha medført betydelige skader som sikkert kan gi "sjektelyd".

 

//Ole

 

Har bare fyllt eksansjonstanken helt full med frostvæske en gang, ellers er det bare vann vi bruker.

Skrevet

skal helst være 50% frostvæske, ufattelig kjedelig og oppleve at det fryser til is. Er det så lite at det fryser til solid is så er det vanlig at motoren sprekker og er skrapjern.

  • Liker 1
Skrevet

Som semtex sier, dette tyder på def topp-pakning, noe som ikke er uvanlig på disse møkkamotorene. Toppen er også av aluminium så den er garantert skjev nå... Skru av oljelokket og så om det ligger grå guffe i det, sjekk også om det er vann på bilen, og om det blir høyt trykk i kjølesystemet når bilen står og går.

  • 2 uker senere...
Skrevet

DOHC-motoren (ikke noe som heter doch) har et kjent problem med toppakningen. Det skjer også at toppen sprekker og at ventilstyringer synker ned. Om motoren ikke har vært massivt overopphetet bør det være nok å bytte toppakning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...