Gå til innhold

Hjelp til vektreduserende kosthold


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trenger litt hjelp med å sette opp en kostholdsplan for å gå ned i vekt. Skal trene styrke 3 dager i uka, samt to dager med kondisjonstrening, hvile i helga.

 

Vekt: 94 kg

Høyde: 177 cm

 

Hvor mange inntatte kalorier må jeg ligge på hver dag, og hvordan skal disse fordeles?

 

Har egentlig ikke peiling i det hele tatt, så all hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn din BMR el. TDEE (Ikke helt sikker hvilken av de)

 

Så må du ha 500-800 kaloriunderskudd.

 

Når dette er gjort, da vet du hvor mange kcal du skal få i den for dagen.

 

Måltidsplan må du nesten lage selv. Finn mat du har tilgjengelig i huset ditt, sjekk næringsinnholdet. Exprimenter. Bruk internett, så godt som ALT ligger der!.

 

Her er så godt som alt det grunnleggende lagt ned, her er et godt råd, ta deg tid til å lese dette.

 

http://4chanfit.wikia.com/wiki/Harsh%27s_Worksheet_(WIP)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okei, har samlet litt fakta :p

 

BMR: Ca 2100 kcal

 

Treningsuka mi:

 

Mandag: Fullkroppsprogram styrke

Tirsdag: 4x4 intervall på mølla

Onsdag: Fullkroppsprogram styrke

Torsdag: 4x4 intervall på mølla

Fredag: Fullkroppsprogram styrke

Lørdag: Hvile

Søndag: Hvile

 

Hvor mange kalorier burde jeg få i meg daglig hvis jeg vil gå i underskudd?

Lenke til kommentar

Korleis ser programmet ditt ut? Du bør fokusere på baseøvingar som markløft, knebøy, roing, pressøvingar osv.

Du kan trene til du blir blå i trynet, men det er gjennom kosthaldet du gjer den avgjerande jobben i forhold til om du går ned i vekt eller ei. Trening kombinert med nedgang i vekt er anbefalt, men om du et for mykje vil du ikkje få resultat.

Lenke til kommentar

Korleis ser programmet ditt ut? Du bør fokusere på baseøvingar som markløft, knebøy, roing, pressøvingar osv.

Du kan trene til du blir blå i trynet, men det er gjennom kosthaldet du gjer den avgjerande jobben i forhold til om du går ned i vekt eller ei. Trening kombinert med nedgang i vekt er anbefalt, men om du et for mykje vil du ikkje få resultat.

Preogrammet er basert på baseøvelser ja (knebøy, mark, benkpress osv.), så det er i orden.

Det eneste jeg er ute etter er ca kcal nivå jeg skal ligge på, da jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal regne det ut fra linkene folk har lagt her.

Lenke til kommentar

Ikke tenk et fikst tall som 500 kcal. Hvorfor? Vel, tenk på en som skal få i seg 3500 kcal, og ligger 500 under, og en som skal ha i seg 2000, og ligger 500 under. 500 av 3500 er 1/7, mens 500 av 2000 er 1/4, så den som skal ha i seg mindre kutter ut mye større prosent.

 

Tenk på at du skal ha i deg 20% mindre enn bmr*aktivitetsnivå.

 

Din BMR er ca 2000 kcal. Da regner jeg med at du har 20% kroppsfett, stemmer dette? Hvilket aktivitetsnivå ligger du på?

 

You then multiply these by an 'activity variable' to give TEE. This Activity Factor[/u] is the cost of living and it is BASED ON MORE THAN JUST YOUR TRAINING. It also includes work/lifestyle, sport & a TEF of ~15% (an average mixed diet). Average activity variables are:

1.2 = Sedentary (Little or no exercise + desk job)

1.3-1.4 = Lightly Active (Little daily activity & light exercise 1-3 days a week)

1.5-1.6 = Moderately Active (Moderately active daily life & Moderate exercise 3-5 days a week)

1.7-1.8 = Very Active (Physically demanding lifestyle & Hard exercise or sports 6-7 days a week)

1.9-2.0 = Extremely Active (Hard daily exercise or sports and physical job)

 

So to convert BMR to a TOTAL requirement: multiply the result of your BMR by the variable you fall into!

How Accurate are they?: Well, although they give rough ball-park figures, they are still 'guesstimations' and most people still OVERESTIMATE activity, UNDERESTIMATE bodyfat & end up eating TOO MUCH. So the aim is to use these as 'rough figures', monitor your weight/ measurements for 2-4 weeks, & IF your weight is stable/ measurements are stable, you have likely found maintenance.

 

Så da tar du 2000 kcal, ganger med det tallet du synes passer best til deg. SÅ trekker du fra 20% av det du får ut. Så f.eks 2000*1.5 = 3000 kcal, trekker fra 20% av 3000 kcal, så ender du opp med 2400 kcal om du vil ned i vekt. Når du går ned i vekt, må du nedjustere kaloriinntaket deretter.

Endret av bigbadVuk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke tenk et fikst tall som 500 kcal. Hvorfor? Vel, tenk på en som skal få i seg 3500 kcal, og ligger 500 under, og en som skal ha i seg 2000, og ligger 500 under. 500 av 3500 er 1/7, mens 500 av 2000 er 1/4, så den som skal ha i seg mindre kutter ut mye større prosent.

 

Tenk på at du skal ha i deg 20% mindre enn bmr*aktivitetsnivå.

 

Din BMR er ca 2000 kcal. Da regner jeg med at du har 20% kroppsfett, stemmer dette? Hvilket aktivitetsnivå ligger du på?

 

You then multiply these by an 'activity variable' to give TEE. This Activity Factor[/u] is the cost of living and it is BASED ON MORE THAN JUST YOUR TRAINING. It also includes work/lifestyle, sport & a TEF of ~15% (an average mixed diet). Average activity variables are:

1.2 = Sedentary (Little or no exercise + desk job)

1.3-1.4 = Lightly Active (Little daily activity & light exercise 1-3 days a week)

1.5-1.6 = Moderately Active (Moderately active daily life & Moderate exercise 3-5 days a week)

1.7-1.8 = Very Active (Physically demanding lifestyle & Hard exercise or sports 6-7 days a week)

1.9-2.0 = Extremely Active (Hard daily exercise or sports and physical job)

 

So to convert BMR to a TOTAL requirement: multiply the result of your BMR by the variable you fall into!

How Accurate are they?: Well, although they give rough ball-park figures, they are still 'guesstimations' and most people still OVERESTIMATE activity, UNDERESTIMATE bodyfat & end up eating TOO MUCH. So the aim is to use these as 'rough figures', monitor your weight/ measurements for 2-4 weeks, & IF your weight is stable/ measurements are stable, you have likely found maintenance.

 

Så da tar du 2000 kcal, ganger med det tallet du synes passer best til deg. SÅ trekker du fra 20% av det du får ut. Så f.eks 2000*1.5 = 3000 kcal, trekker fra 20% av 3000 kcal, så ender du opp med 2400 kcal om du vil ned i vekt. Når du går ned i vekt, må du nedjustere kaloriinntaket deretter.

Mange takk, var et slik svar jeg var ute etter :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...