Gå til innhold

Problemer med D-Link DIR-655


Anbefalte innlegg

Hei, har et problem med min D-Link DIR-655, den har fungert fint helst siden vi kjøpte den da vår Asus WL-500W streiket og vi fikk igjen på reklamasjon.

D-Link DIR-655 ble tatt i bruk 15.09.2010 og har fungert utmerket til inntil 4 måneder siden.

 

Det som skjer er at rett og slett nettet blir "borte" altså WLAN og LAN er fortsatt 100%, men det blir ikke sendt noe internett. Routeren viser ingen tegn på problemer alle lys er som de skal osv. Hvis jeg tar strømmen på routeren og setter den igjen kommer nettet tilbake så fort routeren booter opp, men det varer kun i ca. 30min.

 

Vår internett leverandør er Østfold-Fibernett (Altibox) og Fiberboxen vi har fått av den er jeg ikke helt sikker på modellen men den ser slik ut:

post-171639-0-30831100-1322935074_thumb.jpg

 

 

Grunnen til at jeg ikke er helt sikker er at etter et kort søk på telsey sin nettsiden ser det ut som flere modeller har samme chassis. Link til Telsey sin nettside

 

Nett var koblet slik:

post-171639-0-88755300-1322935109_thumb.jpg

 

Som en midlertidig løsning har jeg omkoblet nettet og bruker den innebygde wifi i boxen fra ISP.

Blir slik:

post-171639-0-56312600-1322935290_thumb.jpg

 

 

Hva skal jeg gjøre med D-Linken min?

 

På forhånd tusen takk!

 

-Ballestikk

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale at du ringer inn til din fiberlev. og ber dem sette fiberboksen/routeren i bridge mode.

 

Dette medfører at alt av routingfunksjon i altiboxen blir borte og du får en ipadresse ut fra pceporten på fiberboksen.

 

Da er fiberboksen klar til å brukes med en egen privat router og du slipper å tenke på diverse konflikter som kan oppstå når du har 2x routere på samme nett som gir lokale iper.

 

Men nå kan jo problemet også være selve dlink routeren. Hvilken firmware kjører du på den?

 

Jeg har selv altibox, med samme fiberboks og samme dlink router :) kjører FW versjon: 1.35EU. Alt er 100% stabilt her :)

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

Routere må beskyttes mot overspenning (lyn) for å unngå merkelige feil. Har hatt min D-Link i 5 år faktisk. Aldri hørt om en router / ADSL modem som har overlevd så lenge!

 

Fiber er vell sikrere mot lyn siden fiber ikke leder strøm?

Burde jeg kjøpe sånn lynvern/overspenningsvern? Har egentlig aldri hatt noe problem med at elektriske produkter har streiket her i huset. Har kunn vært den forrige routeren vår og den vi har nå det har vært bøll med.

 

 

Er noen nyere firmware på ftp://ftp.dlink.se/P...ivers_firmware/

 

1.34 har fungert stabilt for meg i lengre tid.

Har oppdatert til 1.34EUb07Beta så teste om det hjelper.

 

 

 

Får vell høre på dere, hvis routeren blir byttet får jeg vell gå for en Linksys E4200. Men den er da fryktelig dyr! Billgste ligger jo langt over tusen lappen. Trenger jeg virkelig en så bra router? Mine krav er:

* Wirless n

* Gigabit

* En form for USB-deling (printeren står ved routeren, delingsmåten på Dir-655 fungerer utmerket)

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pakken ble sendt på lørdag, men fikk i går vite at pakken ikke ble sendt alikevell, de likte tydligvis ikke hvordan jeg skrev til og fra lappen på. Klagde og de skal sende den i dag i stede. Hipp hipp hurra for Posten, i tilegg måtte jeg stå i 20min kø:thumbdown:.

 

Får håpe pakken når fram til sandefjord (1.5 timer i bil) før helligdagene kommer.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Hei! Har nå koblet opp min nye D-Link DIR-655, denne er Hardware Version: B1 og har et litt annet design en den forrige jeg hadde. Routeren kjører FW: 2.00 nå. Og den støtter IPv6 :thumbup:.

 

Men jeg har et problem. når jeg bruker Dlinks norske nettside. Finner jeg ikke noe info om Hardware version: B1,

 

Eneste infoen om Dir-655 er dette: Link!

 

Men om jeg går inn på den amerikanse nettsiden til Dlink finner jeg info om B1: Link2!

Men er står det streng beskjed om at jeg ikke kan bruke FW uten for Amerika etc. Har lyst på den nye FW siden den støtter flere IPv6 funksjoner etc.

 

Den gamle DIR-655 HW A1:

post-171639-0-56469400-1324655649_thumb.jpg

 

Den nye DIR-655 HW B1:

post-171639-0-91907300-1324655652_thumb.jpg

 

Får heller ikke SharePort til å fungere, altså deling av USB-porten på routeren.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Ble alt bra etterpå eller?

Jeg har samme versjon B1 og sliter litt med dårlig hastigheter..

Hei, har vært i USA i 9 dager nå. Routeren ble installert før jeg dro og da jeg kom hjem fungerte fortsatt internett. Shareport funksjonen har jeg også fått til å fungert. Det eneste rare er at jeg ikke finner frimware etc på de norske sidene til Dlink. Men jeg finner info og FW på den amerikanske nettsiden til Dlink. Men jeg finner flere advarsler at man ikke kan bruke FW fra den amerikanse nettsiden til Dlink utenfor Nord-Amerika.

 

den nyeste FW er 2.03

 

og min DIR-655 kjører 2.00

 

Med nyere FW får jeg bedre støtte for Ipv6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...