Gå til innhold

Valg av objektiv til Panasonic GH2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har vært eier av dette kameraet i et halvt års tid nå, og bruker det omtrent kun til film og video. Men har behov for et mer lyssterkt objektiv nå.

 

Og lurer med dette på hvordan dette objektivet er:

 

Olympus Zuiko MFT 45mm 1.8

 

Det var jo en fornuftig pris på det også :)

 

Ønsker såklart best mulig videokvalitet, og vil gjerne beholde skarpheten som min 14-42mm har. Den er dog bare f3,5, med andre ord passe ubrukelig til alt annet enn opptak på dagen.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd 45mm F1.8, men det har fått bra kritikker av det jeg har sett. Det bør være vesentlig bedre på skarphet enn 14-42. Du vil ikke få stabilisering med Olympus objektiv på Panasonic kamera.

 

 

Edit: Men filmer du mye på full tele? 45mm har jo ennå litt flere millimeter brennvidde.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Argh, det var jo bittelitt surt da...

 

Men får meg snart en Glidecam så da trenger jeg jo ikke stabilisering igrunn...

 

Valget står enten mellom denne linsen her, eller tilsvarende fra feks Samyang, ELLER en pancake linse med 20mm og da blir ikke perpektiv og slikt helt bra.

 

Men du mener dette er en god linse som gir god skarphet og mye lys? :)

 

Får vel i så fall bestille en slik da :)

Lenke til kommentar

Som sagt her jeg ikke testet denne selv, men du kan lese test på f. eks slrgear. Jeg er ikke sikker på hvilken Samyang-linse du tenker på, men kjøper du Samyang får du ikke autofokus heller. Panasonic 20mm F1.7 har jo omtrent samme lysstyrke som Olympusen, men har en helt annen brennvidde så jeg ser den mer som et tillegg til 45mm F1.8 enn som et alternativ. 20mm har heller ikke innebygd stabilisator.

 

Det finnes også en Leica 45mm makro med stabilisator, men den er bare F2.8 og mye dyrere. F2.8 er også en bra forbedring fra F5.6 som du har nå.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Som sagt her jeg ikke testet denne selv, men du kan lese test på f. eks slrgear. Jeg er ikke sikker på hvilken Samyang-linse du tenker på, men kjøper du Samyang får du ikke autofokus heller. Panasonic 20mm F1.7 har jo omtrent samme lysstyrke som Olympusen, men har en helt annen brennvidde så jeg ser den mer som et tillegg til 45mm F1.8 enn som et alternativ. 20mm har heller ikke innebygd stabilisator.

 

Det finnes også en Leica 45mm makro med stabilisator, men den er bare F2.8 og mye dyrere. F2.8 er også en bra forbedring fra F5.6 som du har nå.

 

Har 3,5 nå, går fra 3,5-5,6. Er derfor jeg ønsker 1.8.

 

Men er denne Olympus linsen jeg fant egentlig et veldig godt valg? Det er kanskje ikke så mange som er bedre til prisen? 20mm er uaktuelt foreløpig hvertfall.

 

Trenger noe som gir riktig perpektiv til film og masse lys. Spesielt på denne årstiden blir det ikke mye filming i sterkt dagslys så må ned i 1.8. Og da fant jeg ikke så mange andre linser til prisen med tilsvarende spesifikasjoner. Samyangen jeg tenkte på var denne:

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=172646&ref=prisjakt

 

Samyangen er spesifikasjonsmessig enda bedre enn Olympusen for min del. 1.4 med 35mm er jo knall, men er usikker på kvaliteten på samyang som merke og på akkurat denne modellen. Noen tanker? 1.4 er jo sexy, ser jo nesten bedre i mørket med den enn jeg gjør med mine øyne hehe. Og 35mm er akkurat midt i blinken, men kan leve med 45mm som olympusen har. Dessuten er jo Olympusen 1400kr billigere

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Her er det litt brennvidde og blenderforvirring, ser jeg. kit-objektivet du har, har blender f/3,5 ved 14mm, og den blir gradvis mindre slik at den er på f/5,6 på 42mm. Du har bredest utsnitt på 14mm, og smalest på 42mm.

 

Det betyr at 45mm-en må sammenlignes med kit-objektivet ditt på stilt inn på 42mm, der det har største blender på f/5,6.

 

Nå som vi har fått begrepene litt på plass, så kan gå inn på problemstillingen din. Du sier at 35mm virker som riktig brennvidde for deg, og da er det som du sier, så er ikke 45mm-en ideelt.

 

Når det sagt, så er 45mm f/1.8 et meget bra objektiv, og klart verdt prisen. Samyangen er jeg ikke helt overbevist om at det er den du skal ha. Her er det hverken stabilisering eller autofokus. Forskjellen mellom f/1,4 og f/1,8 er såpass liten (2/3 EV) at du skal være akkurat på grensen for å se forskjell.

 

Hvis du kan leve med 25mm som brennvidde, så begynner det å bli mere utvalg (dog dyrt) Panasonic Leica 25mm f/1.4 eller Voigtländer 25mm f/0,95.

Førstnevnte har AF, sistnenvte er manuell fokus. Ingen av de er stabiliserte.

Lenke til kommentar

Er helt klar over uttrykkene, og jeg skjønner hva du mener :)

 

Tenkte bare litt annerledes jeg, siden jeg hele tiden kun har brukt 14mm for å få 3,5 blender :p

Så er det det jeg har gått ut ifra nå som jeg er i kjøpemodus for å tenke ut forskjellen som jeg vil MERKE, ikke hva som er teknisk riktig å sammenligne med :) Men er med på hva du sier ;)

 

Men ja, jeg tror jeg bare skal gå for olympusen uansett. Den virker jo knallbra til prisen og har fått gode reviews :)

 

Btw tomsi, har du noe svar på hvor stor/liten blenderen på 14-42mm linsen må være for å gi ALLER skarpest bilde? Føler det av og til kan bli litt uskarpt på 3.5. Dette er nok pga en meget svak dof som ikke alltid oppfattes som dof i visse bilder men istedenfor uskarphet. Hvis du skjønner hva jeg mener :)

 

Syntes jeg husker å ha lest at rundt f7 er best på de fleste ordinære linser men dette er kanskje bare tull, og helt individuelt for hver enkelt linse?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det er en generell tommelfinger-regel som sier at objektivene bør blendes ned 2-3 trinn, så på 14mm blir det sted mellom 7 og 10. Og det tror jeg stemmer ganske så bra. Ved f/11 begynner diffraksjonen å gjøre seg gjeldene; men er ikke for plagsom.

 

Jeg er enig i at 45mm f/1.8 vil være et god kjøpt. Har tenkt å kjøpe den selv, og jeg har allerede 45m f/2.8 :)

Lenke til kommentar

Olmypus 45mm f/1.8 vil nok være skarpest rundt f/4-f/5.6 tipper jeg.

Lenstip meiner at det er skarpast (i senter) på f/2.8, men det er eigentleg temmeleg skarpt over eit ganske stort område.

 

Sjå:

 

http://www.lenstip.com/316.4-Lens_review-Olympus_M.Zuiko_Digital_45_mm_f_1.8_Image_resolution.html

 

Tusen takk for linken. Ufattelig informativ, og at de skryter hemningsløst av den og ber alle som ikke har kjøpt den enda om å gjøre opp for denne "tabben" og kjøpe den umiddelbart var veldig betryggende i tillegg til tomsi sine anbefalinger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...