Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål ved farskap - Lover og regler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var i dag i kontakt med Folkeregisteret i min hjemby, og spurte om hvilke muligheter jeg hadde for å få innsyn i personopplysninger for et barn og dets mor. De svarte at det ikke var mulig å få opplyst noe som helst over telefon eller via personlig oppmøte, men de oppfordret meg til å sende et brev og søke om dette, hvor jeg forklarte bakgrunnen for søknaden.

 

I den forbindelse har jeg følgende spørsmål:

- Er det en lov/paragraf jeg bør henvise til, som gir meg muligheten til å få innsyn i personopplysninger, eller muligheten til å søke om dette?

 

Det er offentleglova som regulerer "allmennhetens" innsyn i Folkeregisterets (og andre offentlige organers) virksomhet. Offentleglova viker for taushetsbelagt informasjon (offentleglova § 13.1). Taushetspliktbestemmelsen i folkeregisterloven lyder:

 

§ 13. Enhver som i stillings medfør eller som i medhold av denne loven eller bestemmelser gitt i medhold av loven, har høve til å gjøre seg kjent med opplysninger i folkeregisteret om noens private forhold, er pliktige til å bevare taushet om det han får kjennskap til. Som private forhold regnes ikke en persons fulle navn, fødested, fødselsdato og personnummer, adresse og eventuell dødsdato med mindre slike opplysninger kan røpe et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlig. Etter begjæring fra personer og private institusjoner kan skattekontoret bestemme at opplysning om sivilstand, ektefelle, barn og foreldre i særlige tilfelle kan unntas fra taushetsplikt. Et avslag kan påklages til Skattedirektoratet av den som har satt frem begjæringen.

 

Som du ser er opplysninger om barn og foreldre som hovedregel taushetsbelagt, men du kan begjære at Skattekontoret/Skattedirektoratet gjør unntak.

 

 

- Når en søknad om innsyn i personopplysninger blir mottatt, vil den registrerte (som det søkes om innsyn i) få mottatt noe varsel om dette? Hvis ja, hva inneholder dette varselet?

 

Som hovedregel vil ikke personen motta noe varsel, men det er intet som er til hinder for at skattekontoret varsler. Varselet kan inneholde alle opplysninger som innsynsbegjæringen inneholder. Hvis opplysningene viser seg å være taushetsbelagt (dvs, du får avslag på anmodningen), skal skattekontoret på forespørsel oppfordre barnet (eller vergen hvis barnet er mindreårig) til å ta stilling til om han/hun skal samtykke til at taushetsplikten oppheves.

 

Det jeg ønsker å søke om bekreftelse på, og som jeg ble oppfordret til å søke om skriftlig, er følgende:

- Navneendring (etternavn) på barnet, og eventuelt hvilken dato dette ble gjort.

- Om barnet er oppført med far, og eventuelt hvem.

- Vigselsdato for barnets mor og stefar.

- Om det er gjennomført en stebarnsadopsjon, og eventuelt når.

 

Er det realistisk av meg å tro at jeg skal få svar på dette?

 

Tvilsomt. Alt dette omfattes av taushetsplikten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...