Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

rister ved høy hastighet og "hopper" ved lav omdreining?


kjellvr

Anbefalte innlegg

hei, jeg prøver meg igjen. hadde en post tidligere men fikk kun ett svar og det hjalp ikke så veldig. men jeg har en opel astra 1.8L 16v 1993, har gått 199 000km. kjøpte den for noen uker siden, og det første jeg merket ca en uke eller noe etter kjøpet var at bilen ristet en del når jeg passerte 90, og opp mot 100-110 så er det ganske hissig risting, en kompis prøvde selv og han mente ikke det var noe å henge seg opp i, men jeg sjekket bare raskt over vinklene på hjulene og merket av fremhjulene var vinklet ut fra hverandre. noen som har peiling hva det kan være? eller bør jeg bare sende bilen til spissing asap?

 

også, bilen hopper og tuller ufattelig masse på lav omdreining. spesielt i 2. gir. og når den begynner å hoppe så hjelper nesten ingenting. hvis jeg clutcher så slutter det, men det nytter ikke å slippe clutchen igjen da fortsetter den litt, jeg må gire enten til 1. eller 3. og da pleier det løse seg hvis jeg er hissig med gassen. det jeg tenker på at kan være feilen er at den ikke tenner som den skal. jeg kjøpte nye plugger rett etter kjøpet av bilen og skiftet. de som stod i var ikke særlig galne men gjorde det bare for å være sikker, og det begynte ikke å skje før etter skiftet av pluggene. så jeg tenker at tennkablene har irret en del hvis det er rett grammatikk. har lest litt på nettet og folk snakker om veldig mange forskjellige løsninger på problemet. noen mener det er motorfestene, noen sier clutch og svinghjul. er ikke så oppegående på den ønonomiske fronten for tiden så jeg klarer ikke å skifte hele driten heller. men nye tennkabler er på vei og håper det fikser problemet. men har noen tips?

 

Kjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags kompiser har du? :roll: Klart det er viktig å rette opp da det kan være en farlig feil med masse slitasje andre steder pga det. Da holder jeg livet ditt utenfør. :!:

Avbalansere alle hjul og ta en firehjuls kontroll( ca 1000 kroner)hos Mekonomen. Så jobber du videre derfra.

Motorfeilen din kan tyde på en kam eller veivsensor. Begge to kan koste rundt 2500 kroner, så skaff deg en scanner først og lese av feilkoder først.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Hva slags kompiser har du? :roll: Klart det er viktig å rette opp da det kan være en farlig feil med masse slitasje andre steder pga det. Da holder jeg livet ditt utenfør. :!:

Avbalansere alle hjul og ta en firehjuls kontroll( ca 1000 kroner)hos Mekonomen. Så jobber du videre derfra.

Motorfeilen din kan tyde på en kam eller veivsensor. Begge to kan koste rundt 2500 kroner, så skaff deg en scanner først og lese av feilkoder først.

 

http://www.carparts.no/opel/astra-f-1991-1998/elektrisk/folere/partdesc-2464.html en slik du tenker på?

Endret av kjellvr
Lenke til kommentar

jeg kjøpte nye plugger rett etter kjøpet av bilen og skiftet. de som stod i var ikke særlig galne men gjorde det bare for å være sikker, og det begynte ikke å skje før etter skiftet av pluggene. så jeg tenker at tennkablene har irret en del hvis det er rett grammatikk. har lest litt på nettet og folk snakker om veldig mange forskjellige løsninger på problemet.

 

Kjell

 

Hvis det du sier her er at problemet først oppsto etter skifte av tennplugger, så vil jeg jo si det er naturlig å starte feilsøk/eliminering ut fra en teori om at det er en sammenheng mellom problemet, og de endringer du gjorde rett før problemet oppsto. Dvs enten tennpluggene selv, eller noe i forbindelse med jobben.

 

Pluggkabler er sånn sett fornuftig, dersom disse var dårlige kan spiker'n i kista for dem ha vært at du dro i dem, laget dårlig kontakt, ol. Andre ting verdt å tenke på er om du måtte demontere noe for å gjøre jobben, slanger, kontakter, etc, og dobbeltsjekke at alt dette er tilbake, slanger uten sprekker, osv.

 

Ikke minst pluggene selv. Er du 100% sikker på at du har fått riktig plugger for din motor? Sjekket du gapet mellom elektrodene på nye plugger? (Litt for mye, eller litt for lite kan gi symptomene du har). Og til slutt, du kan også rett og slett ha fått en plugg med feil.

 

Dersom jeg har forstått hendelsesforløpet rett, så ville jeg i hvertfall begynt i den enden først. Scanning av feilkoder vil også være nyttig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg kjøpte nye plugger rett etter kjøpet av bilen og skiftet. de som stod i var ikke særlig galne men gjorde det bare for å være sikker, og det begynte ikke å skje før etter skiftet av pluggene. så jeg tenker at tennkablene har irret en del hvis det er rett grammatikk. har lest litt på nettet og folk snakker om veldig mange forskjellige løsninger på problemet.

 

Kjell

 

Hvis det du sier her er at problemet først oppsto etter skifte av tennplugger, så vil jeg jo si det er naturlig å starte feilsøk/eliminering ut fra en teori om at det er en sammenheng mellom problemet, og de endringer du gjorde rett før problemet oppsto. Dvs enten tennpluggene selv, eller noe i forbindelse med jobben.

 

Pluggkabler er sånn sett fornuftig, dersom disse var dårlige kan spiker'n i kista for dem ha vært at du dro i dem, laget dårlig kontakt, ol. Andre ting verdt å tenke på er om du måtte demontere noe for å gjøre jobben, slanger, kontakter, etc, og dobbeltsjekke at alt dette er tilbake, slanger uten sprekker, osv.

 

Ikke minst pluggene selv. Er du 100% sikker på at du har fått riktig plugger for din motor? Sjekket du gapet mellom elektrodene på nye plugger? (Litt for mye, eller litt for lite kan gi symptomene du har). Og til slutt, du kan også rett og slett ha fått en plugg med feil.

 

Dersom jeg har forstått hendelsesforløpet rett, så ville jeg i hvertfall begynt i den enden først. Scanning av feilkoder vil også være nyttig.

 

er temmelig sikker på at det er rett plugger. kjøpte dem på mekonomen, og sjekka ngk sine sider og det er rett. men har ikke sjekket gapet siden jeg ikke vet hvor mye gap det skal være. men skiftet kablene og bilen sveiv veldig bra hele dagen, så en tur ut på e39 og fikk trødd den litt så begynte det igjen.

Lenke til kommentar

Avhengig av modellen. På bilen min sitter kamsensoren like ved kamakslingen. Enkelte biler har den i fordeleren....Hvis du har fordeler, er det sansynlig at G40 ligger i fordeleren. Så har vi også en veivsensor.....skaff deg en scanner og du sparer inn pengene fort.

Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad.................

Kan noen si meg hvordan jeg får mail ved svar til mine poster?

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...