Gå til innhold

Sjelden ute, trenger mat anbefalninger


Anbefalte innlegg

God kveld.

 

Jeg er en 22 år gammel mann som sjelden er ute, er 173cm og veier 125kg. Spiser ikke veldig sunn mat, varierer så og si mellom biff, pizza og kylling. En dag spiser jeg 1 hel grillet kylling, samt pommefrites. En annen dag er det biff, rundt 400-500 gram samt pommefrites. Og andre dager blir det pizza.

 

Begynner egentlig å bli dritlei av å ha vondt i magen hver dag, samt så begynner jeg å gå veldig opp i vekt. Derfor har jeg bestemt meg til å prøve å gå ned i vekt, og det beste da er vel å endre på hva jeg spiser. Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg bør begynne å spise.

 

Beste er vel om noen hadde kommet anbefalninger til hva jeg bør spise hver dag, kanskje lage en liste av hva som er greit å spise per dag i en uke?

 

For.eks:

Dag 1: Suppe med salat.

Dag 2: Fisk ett eller annet.

Dag 3: osv osv.

 

mvh

BadSmile.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare gjør det så enkelt at du bestemmer deg for å ha en type middag hver dag. En kjøttmiddag, en pastamiddag, en pizzamiddag, en fiskemiddag osv..

 

Istedenfor pommesfrites så går det an å spise ris, nudler eller poteter. Variere litt der.

Finn en kokebok med enkle oppskrifter. Unngå boksemat.

 

Det er vel ikke noe fasitsvar på hva du SKAL spise hver dag. Hvis du sliter med mageproblemer så bør du kanskje ikke spise så mye "tung" mat.

 

Du kan jo også krype til korset og spørre din mor. :p (Hjeeelp mamma!) Hellstrøm har jo noen lure triks til enkle middager.

Lenke til kommentar

Det går jo ikke like mye på HVA du spiser som HVOR MYE. Spise mindre = ned i vekt, spise mer = opp i vekt. Selv har jeg et "alt med måte"-kosthold, men jeg spiser mindre av alt. Går ikke av veien for å spise pommes frites på en tirsdag, jeg tar feks bare halvparten av det jeg har gjort tidligere. Ellers kan du begynne å trene, om du ikke gjør dette fra før av. Kaloriunderskudd pluss styrketrening skal visst være prima.

 

Edit: Kutte ut godteri og brus er heller ingen dum ting. Godteri er for meg forbeholdt lørdag, mens jeg har helt kuttet ut brus. Trodde det skulle bli vanskeligere, men det var faktisk ganske simpelt. Hjelper så klart på at jeg bor med en som heller ikke drikker brus, og også kun spiser godteri på lørdager.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe fasitsvar på hva du SKAL spise hver dag. Hvis du sliter med mageproblemer så bør du kanskje ikke spise så mye "tung" mat.

 

Jepp, akkurat det jeg tenkte og fant ut at jeg vil endre kostholden helt. Spiser aldri frokost eller kveldsmat. Kun middag og da mye av noe ikke så veldig sunt. Er rett og slett lei av å spisee pizza, osv.osv.

 

Tror jeg har planen klar nå. Havregryn og slikt til frokost, bønner/fisk/salat/ris/grønnsaker/suppe osv til middag. Og avslutte dagen med tunfisk eller lignende. Som snacks kan jeg kjøre på med litt frukt.

 

Ihvertfall begynne på med noe slikt lett i begynnelsen, til jeg har blitt vant til slikt kosthold. Deretter kanskje begynne å eksperimentere med andre forskjellige saker.

 

Edit: Kutte ut godteri og brus er heller ingen dum ting. Godteri er for meg forbeholdt lørdag, mens jeg har helt kuttet ut brus. Trodde det skulle bli vanskeligere, men det var faktisk ganske simpelt. Hjelper så klart på at jeg bor med en som heller ikke drikker brus, og også kun spiser godteri på lørdager.

 

Jepp skal nok kutte ut alt av godteri og potetgull. Spiser veldig mye av det, ihvertfall hver gang jeg ser på film, derfor har jeg tenkt til å begynne med frukt istedet. Når det gjelder slutte med brus, så hva drikker du istedenfor? (utenom vann da selvsagt).

Endret av BadSmile
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg drikker Cola Zero, den er uten sukker så da er det bare å peise på :).

 

Jeg ser ganske mye film og føler også at det hører med noe snacks. Da spiser jeg gjerne noen klementiner, et boks med ananasringer eller ananasbiter, gulrøtter, agurk o.l. Dette skyldes ned med sukkerfri brus :).

 

Etter hvert som du kutter ned på søtsaker, vil du bli så vant til sukkerfri brus osv. at du ikke lenger kjenner sukkersuget. I begynnelsen kan nok sukkerfri brus smake ganske lite og kjedelig, men det er fordi kroppen vant til sukkeret som finnes i store mengder i vanlig brus.

 

Jeg gikk ned 33kg tidligere i år, så jeg baserer dette på egne erfaringer :).

Lenke til kommentar

Som nevnt her, er mengde avgjørende for om du går opp eller ned i vekt, kutt ned på ris/poteter/pasta og økt kjøtt og grønnsaker.

 

Regnestykket er lett, kalorier inn - kalori ut = vekt opp eller ned.

 

Jeg er heldigvis ganske enkel i matveien og har ikke problemer med å spise det samme flere dager på rad. Men jeg pleier å lage kyllingkjøttedeig (krydret med f.eks taco krydder, egen mix o.l) en pose fullkornsris og brokkoli. Godt og smaken kan varieres med krydder. Et godt måltid er det også! =)

Lenke til kommentar

Jepp skal nok kutte ut alt av godteri og potetgull. Spiser veldig mye av det, ihvertfall hver gang jeg ser på film, derfor har jeg tenkt til å begynne med frukt istedet. Når det gjelder slutte med brus, så hva drikker du istedenfor? (utenom vann da selvsagt).

 

Det er ikke noe vits i å kutte det ut helt. En gang i uken holder. F.eks. bare på lørdager og litt på fredag.

Som drikke anbefaler jeg Pepsi Max eller Bris med en smak.

Lenke til kommentar

Jeg har gått ned 25 kg på å "sulte meg". Nei, det er kanskje ikke rette måten å gjøre det på og man får ikke "viktige" næringsstoffer. Men har funket fint for meg, i tillegg til at man slipper å trene. Jeg har bare gjort dette for å gjøre meg selv lettere, slik at når jeg starter treningen vil det være lettere å gjøre forskjellige øvelser i tillegg til å bære vekta mi.

 

Fant meg ett par typer pålegg som ikke er for usunn (skinke og magerost) og spiste 2 ganger om dagen. 2 brødskiver midt på dagen og 2 om kvelden. Spiste frukt og yogurt som mellommåltider. Her spiser jeg personlig klementiner og pærer. (Foretrekker banan, men har bananallergi så får smerter i magen).

 

Og ja, drikk vann! MASSE! Kuttet ut Pepsi Max fordi jeg fant ut at etter 2 år med Pepsi Max nesten hver dag, hadde det etset mye av emaljen bort på tennene mine. Så er redd for å drikke brus nå! :p Du venner deg også til å spise sunt med tiden.. Er en vanesak og etterhvert vil du foretrekke vann fremfor brus, siden det føles som at man "renser" kroppen med det.

 

Personlig greier jeg ikke lage middag hver dag, da det tar for mye tid. Men som et sunt middagstips anbefaler jeg å starte å spise Wok med kyllingbiter. Kjøp kyllingfilèt og kutt opp i biter og stek med woken. Du kan også gjøre det enklere; kok ris og stek en kyllingfilèt. Smaker litt tørt uten saus da. Kyllingkjøttdeig og tacokrydder er også en slager! :) Kjøp grove tortillas!

 

Konklusjonen er at du må spise MINDRE. Før spiste jeg 5-6 brødskiver med nugatti om gangen.. Det funker bare ikke. Kutt ned på inntaket så blir du å merke forskjell.

Endret av Olgadolga
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mandag = rester etter søndag

Tirsdag = fisk, for eksempel kokt torsk, gulrotstuing, potet og bacon

Onsdag = suppe, for eksempel grønnsakssuppe, kjøttsuppe

Torsdag = kjøtt, for eksempel kjøttkaker, ertestuing, kokte grønsaker og potet eller kanskje en gryterett med govt rundstykke og salat ved siden av

Fredag = fisk, for eksempel ovnsbakt laks eller hva med laksetaco?

Lørdag = her kan du spise biffen din, men ikke 500 gram. 200 - 300 gram er mer enn nok, resten av tallerkenen fyller du med en god salat

Søndag = finere fiske- eller kjøttmiddag

 

Alt bør selvfølgelig være hjemmelaget, og med salat ved siden av. Tallerkenen bør inneholde 1/4 kjøtt, 1/4 potet/pasta/ris, 1/2 grønnsaker eller salat.

 

Dette er jo bare eksempler, og det må jo selvfølgelig varieres litt for at en ikke skal gå veldig lei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...