Gå til innhold

[Løst] Intel Core i7 3930K prosessor S-2011


LMH1

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om Intel Core i7 3930K prosessor S-2011?

 

Riktignok er denne dyr, men er jo nest beste per dags dato. Man kan jo si den er 1000 kr dyrere en det den er verdt sammenlignet med core i7 2600k, men kvalitet og bregrenset salg koster.

 

Nå tenker jeg ikke å kjøpe noe slikt med det første, men kan være om core i7 950 rykter.

 

Så jeg lurer på hvis man kjøper så dyr prossor (Nesten ingen privatpersoner gjør det i dag).

Så hva får man for pengene i så fall?

 

Er det slik at intel nesten garanter at denne klarer 1.3 volt med 35% overklokking greit stabilt? Hvis prosessoren i så fall ryker eller blir ustabil i løp av 3 år eller blir skadet, så får man ny?

 

Nå venter jeg vertfall til hovedkortene i så fall har thounderbolt, men det kan godt tenkes jeg med tiden kjøper noe slikt, bare for å ha konge pc.

 

Men så har vi det at intel har monipol, så prisene kan jo stige også med tiden.

 

Nå kan det være mulig at intel er så greie å sender PCI-E kort med Thounderbolt hvis jeg kjøper en så dyr hovedkort + ram med tiden, men selv har jeg lite tro på det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det er en konge prossesor med en helt vanvittig ytelse.

Men man må ha bruk for den ytelsen for og forsvare prisen .

 

Hvist det er spilling man skal bruke maskinen til så er det per dags dato bedre og billigere å gå for i5 2500k.

spilling og endel video redigering og rendring i7 2600k.

 

masse video redigering og rendring i7 3930k.

 

Det er en mere fremtids rettet plattform fordi flere programmer i fremtiden hvil bruke flere prosessor kjerner og tråder.

2011 sokkelen blir også kompatibel med ivybridge-e prossesorene som kommer til neste høst.

 

Her er en test av 3960x og 3930k som konkluderer med at 3930k yter nesten det samme som 3960x og begge har åpen multiplayer : http://www.sweclockers.com/recension/14699-intel-core-i7-3930k-och-3960x-sandy-bridge-e

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller hva med både spille crysis 2/Battlefield 3 og video rendring og pakking av rar fil samtidig?

 

Er den nesten så kraftig? Eller må man klokke den opp mot 4.4 Ghz før det skal gå bra?

Selvsagt kombiner man med 28 GB ram.

 

Muligens det blir et Nvidia GTX 670 skjermkort senere. Men tror jeg venter litt å kjøper noe til hovedkortet eller prosessor gir opp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å se poenget i denne tråden.

 

3930K er helt sikkert en glimrende CPU, men verdt det? Langt i fra.

Hvorfor i alle dager skulle Intel sende deg et PCI-E kort med Thunderbolt uten å ta betalt for det?

Hvorfor kaste penger ut av vinduet? For å kunne si at du har en "konge pc"?

Crysis 2, BF3, rendering og .rar-pakking på samme tid? Hvorfor det? Så du har noe å skryte av?

28GB RAM? Hvorfor ikke være ekstra kul, bestill 32GB!

 

 

Seriøst, hva er poenget med den tråden her? Å gi inntrykk av at du har for mye penger og for lite vett? thumbdown.gif

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette må jo være en tullebruker?

 

Folk syns jo det er borkastet for meg å oppgradere maskinen min?

 

R3E - i7 930 - Dominator GT CL6 (SELGES)

 

X79-UD3 - i7 3930K - GSkill RipJaws Z på vei!

 

Jeg er tullebruker, fordi jeg vurder å gå over til sokkel 2011. Muligens fordi hovedkortet er dårlig på OC, men:

Men hva er DuraN i så fall da? Nå er det ikke store forskjeller på i7 930 og i7 950.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

ok, hvis en av dere er så eksperter dere vil frem til.

 

Kan dere da si av 1000 prosessorer.

Hvilken prosessor tar minst skade av overklokking, la oss si i løp av 2-3 år? Og holder seg mest stabil på høyest klokkefrekvens?

 

Er det extreme edition til intel?

Eller kan det like godt være i5 2400k?

 

Hadde noen kunne gitt gode svar på, det, muligens jeg hadde forstått noe i verfall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eller vil f.eks noen av dere komme frem til jeg er dårlig på overklokking hvis jeg ikke klarer å få core i7 950 på 4.45 Ghz stabilt 24/07 clock så er jeg den som er dårlig på overklokking?

 

Altså da er ikke hovedkortet eller prosessoren som er noe feil med?

 

Det kan være man må være heldig å kunne overklokke så langt. Kjøling og tempratur er ikke noe problem med, strømforsyningen bør være stabil nok.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eller vil f.eks noen av dere komme frem til jeg er dårlig på overklokking hvis jeg ikke klarer å få core i7 950 på 4.45 Ghz stabilt 24/07 clock så er jeg den som er dårlig på overklokking?

Å få en i7-950 stabil på 4.45 GHz krever langt mer enn ferdigheter, det krever flaks av en annen verden for å få en god nok brikke. En god overklokker kan kanskje klare å presse ut ca 100 MHz ekstra for 24/7-bruk på en prosessor sammenlignet med en uerfaren, men har man en dårlig brikke hjelper det ikke en døyt.

 

Altså da er ikke hovedkortet eller prosessoren som er noe feil med?

Dette er for det meste flaks.

 

Det kan være man må være heldig å kunne overklokke så langt. Kjøling og tempratur er ikke noe problem med, strømforsyningen bør være stabil nok.

Som jeg har sagt, det er ren flaks å få en i7-950 som lar seg klokke til 4.45 GHz, det er en del flaks som kreves for å få en i7-950 som lar seg klokke forbi 4.0 GHz egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for stor hjelp.

 

Angående volt, jeg ser om jeg setter volt over 1.2950 (1.3 volt i korte perioder) så begynner prosessoren å feile brutalt, oftere bluescreen. Men det spørs vel om prosessoren skades av det?

 

Tror du prosessor eller hovedkort er problemet i så fall da?

 

Consair 850 watt PSU, + tempraturer som ikke er over 65 grader på hard belasting.

Nå måler jeg i bios og asus sin ASUS PC Probe II programvare i windows.

 

Siden 0.800V-1.375V burde prosessoren tåle?

Nå vet jeg ikke hva som reduser levetiden betraktlig, men har ikke gått over 1.3 volt.

Kan det være jeg må gå til 1.375V her? Eller ville du ikke anbefale det 24/07?

 

Er det som jeg skrev i en annen post å resete bios nødvendig for å ungå ram problem?

Siden jeg merket også prosessoren ble mere ustabil etter å ha byttet ram brikke. Så det kan ha noe å si.

 

Kan du si hva annet du tror kan feile på oc på hovedkort?

Altså ren FSB økning trenger man bare å øke volt knyttet til bussen til prosessoren?

Altså resten kan forbli hvis jeg har klart 4.10 Ghz tidligere stabilt over lengere periode?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for stor hjelp.

 

Angående volt, jeg ser om jeg setter volt over 1.2950 (1.3 volt i korte perioder) så begynner prosessoren å feile brutalt, oftere bluescreen. Men det spørs vel om prosessoren skades av det?

Hvor? Hva?

 

Consair 850 watt PSU, + tempraturer som ikke er over 65 grader på hard belasting.

Nå måler jeg i bios og asus sin ASUS PC Probe II programvare i windows.

 

Siden 0.800V-1.375V burde prosessoren tåle?

Nå vet jeg ikke hva som reduser levetiden betraktlig, men har ikke gått over 1.3 volt.

Kan det være jeg må gå til 1.375V her? Eller ville du ikke anbefale det 24/07?

Hvilken prosessor? 3930K?

Hold deg til saken - du selv har satt - i denne tråden, trodde ikke du hadde kjøpt 3930K?

 

Er 0.800V-1.375V det prosessoren skal tåle så er det vel greit.

Lenke til kommentar

Var core i7 950 jeg mente, ser jeg ikke fikk svar på det annet sted.

Men muligens folk ikke vet det sikkert, eller ren tilfeldighet.

 

Men vi kan jo forsette den diskusjonen fra:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1397271&pid=18661050&st=0&&do=findComment&comment=18661050 om noe vet noe.

 

Går det tilslutt dårlig med sokkel 1366 så kjøper jeg sokkel 2011 isteden, og tar over rambrikkene dit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dette må jo være en tullebruker?

Tviler litt på et en med 2900 innlegg og har vært medlem i tre år er en tullebruker. Noen tilfeller har han helt rett, mens i andre (de fleste) tilfeller er han helt på jordet.

 

Joda, 2900 innlegg har han. Men de jeg har lest raser jo rundt forskjellige tema i hytt og pine, samt masse sammenligninger og synsing tatt helt ut fra luften. Tenkte jeg skulle prøve å hjelpe ham, men jeg er nok ikke like tålmodig som deg.

 

Jeg er tullebruker, fordi jeg vurder å gå over til sokkel 2011. Muligens fordi hovedkortet er dårlig på OC, men:

Men hva er DuraN i så fall da? Nå er det ikke store forskjeller på i7 930 og i7 950.

 

Hvorfor jeg skifter hardware er vel min egen sak. Nå har jeg hatt denne 1366-setupen ganske lenge, og vil ha noe nytt å leke med. Dessuten ryktes det at Ivy Bridge-E skal på sokkel 2011, og det å kjøpe seg tidlig inn i en plattform trenger ikke være dumt med tanke på levetid.

 

Forøvrig vil vel et fåtall få en i7 950 opp i 4.45 Ghz med mindre man har skikkelig flaks med chip'en. 1.3v på 24/7 med mindre du har skikkelig god vannkjøling er ikke anbefalt, min i7 930 har kjørt på 4Ghz siden jeg kjøpte den, med en Venomous X-kjøler og 1.265v. Helt grei chip.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svaret, men ja dette blir nok en tulletråd.

Foreløpig har jeg måttet underclokke noe, så jeg tror jeg ventet på Ivy Bridge-E men ellers kan det nok tenke jeg går over til sokkel 2011 med tiden. Prosessoren jeg har nå er kraftig nok, men etterhvert vil den bli utslitt etter overklokking, har måttet skru hastigheten ned til 3.86 Ghz, så er lite sammenlignet med 4.14 Ghz jeg klarte tidligere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...