Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvorofor "fryser" en pc helt plutselig, mest vanlige årsaker?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en pc som er ca 2 år gammel..

 

Den er litt irriterende, da den helt plutselig fryser uten grunn (tilsynelatende).. Googlet litt og fikk inntrykk av at de mest vanlige årsakene er strømforsyning og eller minnebrikker..

 

Så etter min jakt på mer stabil pc, så har jeg prøvet dette:

 

Satt på en større og bedre kjøler enn stock.. så nå er cpu god og kald.. ligger mellom 22 og 38 grader på maks..

 

Bedre skjermkort (tja sånn passe iallefall Radeon HD3850), men prøvet 3 forskjellige..

 

Større PSU gikk fra 500w til 850W (Corsair)

 

Andre minnebrikker (Corsair) 3*2Gb

 

og i går klokket jeg NED pc`n fra 2.8Ghz til 2.5Ghz (4 kjerner).. men fryser helt plutselig likevell.. som nå rett i sta, hvor jeg hadde kun ett program opp IE og surfet litt på dette forum.. pc hadde bare vært påslått i ca 4-5 minutter, så fryser den.. sukk andre dager kan den gå klokkefint i timesvis, med fotoredigering, og film titting i full hd,, uten krasj..

 

Noen kloke eller erfarne folk her som kan gi noen tips?

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve og disable c3/c6/c7 funksjon i bios. 3*2GB minne.. er det X58 brikkesett? Har akkurat samme problemet med funksjonen @på med min i7 920 hvor en kjerne låses på maks usage og minnebruk vokser til alt fryser. Har prøvd forskjellige bioser, men kan uansett bare ha c1 aktivert, noe jeg ser som det viktigste uansett.

Lenke til kommentar

Har byttet og prøvet mange forskjellige OS.. men de er alle ustabile.. Så er ganske sikker på at dette er hardware relatert.

Maskinen er selvbygget, men ikke av meg.. og den har vært ustabil siden dag en !

Det var derfor jeg kjøpte den :) he he.. en på jobben som skulle bygge pc, og han fikk det ikke til - Så jeg kjøpte den av ham for halv pris etter 2 måneder :)

Jeg trodde jeg skulle få den stabil, men det har jeg altså ikke grei.

 

Prossesor er av typen Intel 2 Quad Q9450.. Men skal gå inn i bios og disable c3/c6/c7 funksjon, og skal se om jeg kan finne en annen bios også..

 

Drivere er nok ikke problemet heller, for jeg har hele tiden oppdatert drivere i 2 år nå, men det ser ikke ut til å hjelpe noe.. Syns det er så rart at den fryser helt uten grunn, ikke noen programmer som kjører, det kan være nok å bare bevege på musa, så fryser den.

 

Finnes det noe program som stresser pc`n og som kan logge evt feil som oppstår tro?

Lenke til kommentar

Da har jeg sjekket litt i bios, og fant ikke muligheten til å disable c3/c6/c7.. men jeg gikk inn på XFX sine hjemmesider, og fikk lastet ned nyeste bios (XFX nForce 790I Ultra SLI INTEL SOCKET 775 DDR3 ) og svei den ute på en plate, og fikk oppdatert bios :)

Så nå er det bare å vente og se om den noen gang krasjer igjen.. det kan ta timer og noen ganger ca et par minutter..

 

Bad sectors ja.. hmm kanskje det.. men har byttet alle diskene til Samsung disker i år.. og det ble ingen bedring. (måtte uasnsett ha større disker ) SMART er enablet iallefall, men vet ikke hvordan jeg henter ut en evt logg, eget program kanskje (skal sjekke på samsung sine sider om de har egnet software til dette formålet)

 

Takker for kjempe respons i kampen mellom fryst pc og meg :)

Lenke til kommentar

Hmm etter å kommet hjem fra nattskift (pc har stått på i hele natt), så satte jeg meg foran pc`n for å lese nyhetene på vg.no skrollet ned et par sider.. full frys ;( sukk..

 

Så det er vell bare å ønske seg nytt hovedkort og ny prosessor.. til Jul ..

 

Nå har jeg holdt på slik i snart 2 år uten å finne feilen.. Det må være en grense for tålmodighet eller?

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det jeg har nå heter : XFX nForce 790I Ultra SLI INTEL SOCKET 775 DDR3

 

Men jeg har et helt nytt ett ligende også.. Gigabyte GA-EX58-UD3R, men da må jeg kjøpe ny prosessor også i7 (950, evt 960)

 

Det hovedkortet er backupkort til filserver jeg har :) ..og jeg har ikke 2000 kr nå til ny prosessor.. sukk.. Derfor hadde det jo vært kjekt å få denne maskinen til å fungere.. men kanskje jeg kan finne et brukt hovedkort til socket 775 ? bare for å se om det er hovedkortet.. noe jeg begynner å tro siden jeg har byttet det alle meste nå bortsett fra hovedkort.. har i grunn fryktelig mye data deler liggende nå he he..

 

Har mange data maskiner, men denne her var myntet for videoredigering og bilde behandling..

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden det ikke ble nok penger igjen etter å handlet julegaver fortsetter jeg jakten på å finne feilen med min maskin.. Får heller kjøpe nytt hovedkort og prosessor litt senere.. sukk

 

Det jeg har gjort nå er å disable 2 av kjernene på prosessoren i bios.. og det har gjort at maskinen er dønn stabil !! Hva kan / burde dette fortelle meg? er det prosessoren som det er noe galt med??

 

Jeg disablet kjerne nr 3 og 4.. men selvfølgelig det gjør jo maskinen tregere til maskinens formål.. videoredigering..

Må tydeligvis ofre noe for å få noe.. som med alt annet her i livet :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...