Gå til innhold

Lønn: fra vikar til fast ansettelse hos IT firma


xerxess

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber som vikar som 1./2.linje konsulent i et IT selskap og tjener idag 350k i året. Har nylig fått et kontraksforslag til fast ansettelse på 365k. Hva er normalt å gå opp i lønn når man går fra vikar til fast stilling? Firmaet betaler jo en god del mer enn kun lønna mi da vikarbyrået også skal ha sitt. Har den oppfatningen at man skal opp en del i lønn når man blir fast, føler derfor at lønnshoppet her ikke akkurat så mye å juble for. Har jeg grunnlag for og burde kreve mer lønn? Jeg har en bachelorgrad, og har også oppfattet at firmaet er godt fornøyd med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan aldri forvente å få det samme i fastlønn som hva et firma betaler vikarbyrået. Hele poenget med vikarbyrå er at de kan kaste ut vikaren akkurat når de vil, og dette betaler de for. En fast ansatt er ganske vanskelig å kvitte seg med pga alle rettighetene faste arbeidere har.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er i minste laget. Rundt 400 er antagelig mer passende. Men da er dere rimelig langt fra hverandre.

Kanskje dette ikke er arbeidsplassen du vil jobbe 5-10år i hvis de ikke er villig til å betale det du er verdt.

De færreste jobber i samme selskap i 5-10år i disse tider.

 

Regner med han er relativt nyutdannet siden han ikke skriver noe om erfaring, og ikke alt har fast jobb. Skriver heller ikke noe om hvor i landet dette er. Synes da det blir litt påståelig å si at rundt 400K korrekt lønn. Med mindre arbeidsplassen er skikkelig desperate, så er det vanlig at man starter i lavere sjiktet, og er nødt til å jobbe seg opp.

 

Korrekt lønn er akkurat det noen er villig til å betale.

Hvis man er usikker på om det er for lite, så ville jeg sjekka litt rundt med konkurrerende firmaer i samme område. Det er eneste måten å finne "korrekt lønn" på.

Lenke til kommentar

Hei, har 2 års deltidserfaring i helpdesk under studietidcen, og 4 måneder som servicedeskmedarbeider i et engasjement før jeg begynte i nåværende jobb. Har nå vært i firmaet siden mars. Alle jobbene til nå har vært gjennom vikarbyrå. Forventer ikke å få samme sum som utbetales til byrået, men føler lønnsøkningen burde eller kunne vært mer enn det som er tilbydd, eller føler dere det er helt feil? Det er i Oslo forresten.

Lenke til kommentar

Edit: Så feil, det er ikke mye erfaring å slå på ræva for. Jeg dropper mitt initielle estimat.

 

Startlønn er vel rundt 340-350 eller deromkring. Du har hmmm litt over ett års fartstid, 365 er nok ikke så ille allikevel.

 

Jeg antok at du hadde noen år på baken og da burde du vært oppe i 400, men siden thats not the case så ser ikke tilbudet så ille ut allikevel.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Helt enig med vidarkri.

 

Vær fornøyd om du får samme lønn som via vikarbyrået til å begynne med. Lønnsøkningene kommer fort dersom du gjør en god jobb. Mange private bedrifter reforhandler lønn i mai, så du har noen måneder og vise hva du kan på. Plutselig er du på 400k :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg syntes det virker lite ut.

 

I dag betaler IT firmaet ca 2x 350k altså 700k i året for deg til virkarbyrået.

 

Når du blir ansatt vil dette gå over til ca 1.4x så med 365 så koster du firmaet kun 490k i året. DVS, de sparer 210k i året på å få deg over fast, og det syntes jeg høres veldig mye ut.

 

 

 

Poenget er at dem vil beholde deg, og om du ikke blir så må de ut med 700k for å få en ny person igjennom vikarbyrå.

 

Jeg ville stilt hardere krav, og gått for rundt 400k i året. og du vil da koste firmaet 540k som fortsatt er en god 160k besparelse.

 

Dummeste jeg har hørt, ved å få en fast ansettelse så har han vist hva han kan.

Helt enig med vidarkri.

 

Vær fornøyd om du får samme lønn som via vikarbyrået til å begynne med. Lønnsøkningene kommer fort dersom du gjør en god jobb. Mange private bedrifter reforhandler lønn i mai, så du har noen måneder og vise hva du kan på. Plutselig er du på 400k :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes det virker lite ut.

 

I dag betaler IT firmaet ca 2x 350k altså 700k i året for deg til virkarbyrået.

 

Når du blir ansatt vil dette gå over til ca 1.4x så med 365 så koster du firmaet kun 490k i året. DVS, de sparer 210k i året på å få deg over fast, og det syntes jeg høres veldig mye ut.

 

 

 

Poenget er at dem vil beholde deg, og om du ikke blir så må de ut med 700k for å få en ny person igjennom vikarbyrå.

 

Jeg ville stilt hardere krav, og gått for rundt 400k i året. og du vil da koste firmaet 540k som fortsatt er en god 160k besparelse.

Du er totalt på kjøret, og kan ikke sammenligne hva firmaet betaler for en "kortvarig" vikarstilling som de kan sparke uten videre stress og en ansatt i fast stilling. Om de kunne ha slengt ut hvilken som helst lønn for den jobben, så hadde jobben gått til noen helt andre uansett, og ikke til en "fersking".

 

Man må gjerne sloss for litt høyere lønn, men da er man også nødt til å regne med at man kan komme til å bli valgt bort fordi arbeidsgiver ikke mener man er verdt like mye som egoet tilsier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...