Gå til innhold

Lønn: fra vikar til fast ansettelse hos IT firma


xerxess

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber som vikar som 1./2.linje konsulent i et IT selskap og tjener idag 350k i året. Har nylig fått et kontraksforslag til fast ansettelse på 365k. Hva er normalt å gå opp i lønn når man går fra vikar til fast stilling? Firmaet betaler jo en god del mer enn kun lønna mi da vikarbyrået også skal ha sitt. Har den oppfatningen at man skal opp en del i lønn når man blir fast, føler derfor at lønnshoppet her ikke akkurat så mye å juble for. Har jeg grunnlag for og burde kreve mer lønn? Jeg har en bachelorgrad, og har også oppfattet at firmaet er godt fornøyd med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan aldri forvente å få det samme i fastlønn som hva et firma betaler vikarbyrået. Hele poenget med vikarbyrå er at de kan kaste ut vikaren akkurat når de vil, og dette betaler de for. En fast ansatt er ganske vanskelig å kvitte seg med pga alle rettighetene faste arbeidere har.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er i minste laget. Rundt 400 er antagelig mer passende. Men da er dere rimelig langt fra hverandre.

Kanskje dette ikke er arbeidsplassen du vil jobbe 5-10år i hvis de ikke er villig til å betale det du er verdt.

De færreste jobber i samme selskap i 5-10år i disse tider.

 

Regner med han er relativt nyutdannet siden han ikke skriver noe om erfaring, og ikke alt har fast jobb. Skriver heller ikke noe om hvor i landet dette er. Synes da det blir litt påståelig å si at rundt 400K korrekt lønn. Med mindre arbeidsplassen er skikkelig desperate, så er det vanlig at man starter i lavere sjiktet, og er nødt til å jobbe seg opp.

 

Korrekt lønn er akkurat det noen er villig til å betale.

Hvis man er usikker på om det er for lite, så ville jeg sjekka litt rundt med konkurrerende firmaer i samme område. Det er eneste måten å finne "korrekt lønn" på.

Lenke til kommentar