Gå til innhold

Hvilken stasjonær passer best? Ønsker høy fart og stabilitet


Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar jeg lurer på å bytte ut (Acer Aspire 5535, Vista). Grunnen er at jeg ønsker høyere fart. Acer'en var nesten grei når jeg kjøpte den, men nå som tiden har gått har den blitt ganske treg.

 

Hva jeg bruker PCen til:

- Word, Excel, Paint shop pro, litt Photoshop (sistnevnte går veldig sakte)

- Internett. Jeg bruker Chrome, har god linje, men da PCen er litt treg, så går det bare middels raskt.

- Jeg har utrolig viktig data på PCen, som jeg jobber med fortløpende (jeg tar, tidkrevende manuell backup, en gang i blant). Jeg har hatt noen krasjer hvor PCen har tilbakestilt seg til sist fungerende oppsett. Det har gått bra. Men når jeg bytter PC så ønsker jeg en backup som tar alt. Alle backupløsninger jeg har brukt tidligere har vært ufullstendig, på den måten at enten fungerer ikke Windows, eller så er det noen filer som ikke er identiske med hvordan de var.

 

PCen går også svært sakte når jeg bruker Skype. Og det er ikke pga kapasiteten på linja. Internet Explorer (hvis jeg skulle bruke det) går også altfor tregt.

 

Hvilken PC passer best for de behovene?

Regner med jeg ikke trenger de i topp prisklasse for den bruken. Det mest krevende jeg bruker er Photoshop. Ytelsen bør være høy nok til at det går svært raskt å åpne program.

Hvilket operativsystem passer best?

Jeg ønsker å slippe å måtte vente når jeg starter PCen, og jeg ønsker stabilitet (unngå krasj).

 

Hvilken backup-løsning vil du anbefale som tar rubbel og rake, hvor man slipper å gjøre noe som helst for å få PCen tilbake til akkurat slik den var før krasj?

Endret av Forte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, du skal ikke ha en backup som tar alt da det er fullstendig bortkastet.

Windows filer er bare tull og ta backup av hvis du ikke skal ha filene inn igjen på samme maskin, men da er det antagelig ghost software du skal se på heller enn backup som sådan.

 

Backup jeg har brukt tidligere har også plassert alle de gamle filene inn i en underkatalog på C:\, samt at jeg har fått programmer bare dumpet inn som filer (hvilket gjøre noen programmer ikke brukbare). Jeg ønsker at PCen er mest akkurat som den var før, når jeg oppretter en backup.

 

F.eks. hvis jeg hadde to identisk maskiner ved siden av hverandre, en ny og en jeg bruker, så ønsker jeg å ha muligheten til å kjøre backup'en inn på den nye maskinen, og få den til å bli helt likedan som den andre, uten at jeg behøver å gjøre "ditt eller datt". Helst bare "ett tastetrykk"/klikke next, og så er jeg ferdig.

 

Har du noen anbefalinger til gode backupsystem som er så enkle at selv bestemor kan bruke de? Og som fungerer 100%, uten at man må bekymre seg for at Windows-instillinger er annerledes, eller at noen viktige filer mangler.

Endret av Forte
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...