Gå til innhold

Tråd om Mars og om vi kan bo der.


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Kunne man egentlig ganske enkelt restarte Mars. Jeg mener feks at hvis vi kontrollert detonerte bomber på protoplaneten Ceres i faser slik at den svevde i rettning Mars og kontrollert fikk den i geo-synkronisert bane rundt mars. Ville dette da restarte kjernen på mars og gi planeten tektoniske plater. siden innsiden på Mars ville hete seg opp mener jeg.

 

Ville ikke da Mars få tilbake sin magnetosfære og den nye vulkanaktiviteten spy ut så mye gasser at Mars ble varmere og til slutt kan ha flytende vann når atmosfæretrykket er stort nok. Feks smelte polene og dermed kunstig introdusere alger å slikt. Over en periode over noen tusen år.

 

Ville noe slikt vært mulig?

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan skal det å detonere bomber på ceres endre banen dens? Hvorfor vil en geosynkronisert bane med mars og ceres føre til at kjernen restarer, og får en magnetosfære?

 

Det finnes sprø ideer på hvordan man kan terraforme mars, men denne tok kaka :whistle:

Står mye bra lesning om det på blandt annet Wikipedia.

Space_Colonization er også en morro serie med artikler om hvordan vi kan kolonisere de forskjellige legemene i solsystemet

Lenke til kommentar

var et program om nettopp dette på discovery channel for noen uker siden. de mente at å detonere atombomber nede i jorda til mars og slippe ut gasser var den beste måten til å øke temperaturen og lage en kunstig atmosfære. deretter plante trær som lager oksygen. de anslo ca 100 år til det gikk ann å leve der uten gassmasker osv. så det er absolutt mulig, kanskje vi er heldige og får se den første koloniseringen av mars i vår levetid.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kunne man egentlig ganske enkelt restarte Mars. Jeg mener feks at hvis vi kontrollert detonerte bomber på protoplaneten Ceres i faser slik at den svevde i rettning Mars og kontrollert fikk den i geo-synkronisert bane rundt mars. Ville dette da restarte kjernen på mars og gi planeten tektoniske plater. siden innsiden på Mars ville hete seg opp mener jeg.

 

Ville ikke da Mars få tilbake sin magnetosfære og den nye vulkanaktiviteten spy ut så mye gasser at Mars ble varmere og til slutt kan ha flytende vann når atmosfæretrykket er stort nok. Feks smelte polene og dermed kunstig introdusere alger å slikt. Over en periode over noen tusen år.

 

Ville noe slikt vært mulig?

Jeg vet ikke nok om dette til å si at det vil gjenskape magnetfeltet, men det er ikke dumt å forske på emnet da magnetfeltet på jorden også svekkes.

Vi kan jo sende en komet mot planeten og få satt i gang drivhus effekter, men jeg tror ikke vi er i stand til å kontrollere banen til protoplaneter i verdensrommet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+513

Kanskje det ikke blir en umulig utfordring alikavel. Det er aktivitet på Mars og da kan ikke kjernen være stoppet? Jeg mener kanskje er magnetfeltet bare nede midlertidlig?

Mars Er ikke død likevel

 

Litt rart at de plutselig ser geologisk aktivitet på planeten.

 

Men nå noe artig. Men side jeg er kristen å slikt må jeg bare si det. Det er ikke lenge siden jeg i en bønn ba om menneskehetens frammtid på Mars og spurte Gud om han kunne restarte kjernen.

 

Kanskje det virket? Jeg mener seriøst tenk om de begynner å måle magnetfelt også da begynner jeg å lure.

 

litt i det spøkefulle hjørnet.

 

 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Kan det være mulig å forflytte eller slepe en planet til en annen bane, sånn at det kom i en mer lik jordisk posisjon?

Fysisk kan man ikke det uten videre. Men om du kan lage en maskin som kan teleportere hele planeten kan du plassere den hvor du vil. Hvis ikke må du ha evner som bare Gud har, manipulere naturlovene.

 

Men den letteste fysiske realistiske måten ville være å få planeten til å fly saktere ute i rommet for en tid slik at solen kan trekke den nærmere men det vil si igjen at når den er i banen du ønsker må den også fly litt raskere enn den gjorde før for å beholde inertia. (Ineartia=Likviditeten slik at den ikke blir sugd inn i solen eller bryter banen og flyr ut i tomrommet.)

 

 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...