Gå til innhold

Stor muskelmasse, men svak


Espyy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først av alt vil jeg påpeke at jeg ikke helt vet om dette er den mest riktige forumseksjonen å poste dette i, men jeg satser på at det går fint her.

 

Fra da jeg var omtrent 15 år og til i dag (er nesten 18 nå, så har jeg hatt ganske store armmuskler (triceps?), men jeg har likevel ikke vært spesielt sterk. Jeg får flere ganger høre av kamerater og andre personer at de er store, og jeg lurer da naturlig nok på hvorfor jeg har såpass store muskler.

 

Jeg trener veldig lite, og jeg har hatt et par perioder hvor jeg har trent, men musklene var der før jeg begynte med det.

 

De siste 4-5 sommerne har jeg hatt jobb på varelageret til Bilia, og i den jobben så blir det en del tyngre løft gjennom arbeidsdagen. Kan dette ha bidratt til å gitt meg disse musklene jeg nå har?

 

Noe jeg også lurer på er om disse musklene lettere kan "fylles" med styrke siden jeg allerede har laget omrisset, hvis dere skjønner hva jeg mener. Akkurat som at hvis man ikke trener kondisjon i løpet av 3 uker, så vil den delvis forsvinne, men man får den lett tilbake bare man starter å trene igjen.

 

Håper dere har noen innspill å komme med, og hvis det er noe mer dere lurer på, bare spør! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppsbygning, matvaner etc. som spiller inn. Hvis du er svak men har store muskler er det jo et tegn på at det bare er fett og/eller vann. Ønsker du å bli sterkere må du først bestemme deg for hva slags styrke du ønsker. Anaerob eller aerob styrke?

 

Siden du har "omrisset" vil det bli enklere for deg iogmed at du har mer fett å omdanne til muskler. For å si det på en annen måte: Du ligger typ 3mnd forran. Vanligvis bruker man ca: 3mnd på å buffe(skaffe omrisset) for så å omdanne fettet til muskler. Men dette har du da allerede.

Lenke til kommentar

Må bare påpekes at det IKKE går ann å "gjøre fett om til muskler". Fett og muskler er helt 2 forskjellige typer vev. Det man kan gjøre, er å forbrenne fett, og bygge muskler. Men å magisk omdanne fett til muskler går ikke.

 

Jeg vil foreslå at du ser på Stronglifts 5x5 programmet, da dette sikter mot styrke, og ikke så mye på muskelmasse. (5 reps, 5 set, tungt, i motsetning til 3-4 set 8-12 reps som sikter mer mot mer muskelmasse, men mindre styrke)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kroppsbygning, matvaner etc. som spiller inn. Hvis du er svak men har store muskler er det jo et tegn på at det bare er fett og/eller vann. Ønsker du å bli sterkere må du først bestemme deg for hva slags styrke du ønsker. Anaerob eller aerob styrke?

 

Siden du har "omrisset" vil det bli enklere for deg iogmed at du har mer fett å omdanne til muskler. For å si det på en annen måte: Du ligger typ 3mnd forran. Vanligvis bruker man ca: 3mnd på å buffe(skaffe omrisset) for så å omdanne fettet til muskler. Men dette har du da allerede.

 

Ikke for å være en kranglefant, men du tar feil. Å "omdanne fett til muskler" er en myte, akkurat som å omdanne muskler tilbake til fett igjen, så er det bare tull. En type kroppsvev gjøres ikke om til ett annet, det er biologisk og fysiologisk umulig, muskler og fett er to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Kroppsbygning, matvaner etc. som spiller inn. Hvis du er svak men har store muskler er det jo et tegn på at det bare er fett og/eller vann. Ønsker du å bli sterkere må du først bestemme deg for hva slags styrke du ønsker. Anaerob eller aerob styrke?

 

Siden du har "omrisset" vil det bli enklere for deg iogmed at du har mer fett å omdanne til muskler. For å si det på en annen måte: Du ligger typ 3mnd forran. Vanligvis bruker man ca: 3mnd på å buffe(skaffe omrisset) for så å omdanne fettet til muskler. Men dette har du da allerede.

 

NEI!

 

Fett blir ikke muskler, og genetikken er en faktor i kroppsbygning. Noen er ektomorfe, mens andre er endomorf, og andre igjen er mesomorf. Det er ikke noe som heter omrisset. Muskler er bygget opp av forskjellige typer muskelfibre. Noen er dominante i størrelse kontra styrke, mens andre er omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare påpekes at det IKKE går ann å "gjøre fett om til muskler". Fett og muskler er helt 2 forskjellige typer vev. Det man kan gjøre, er å forbrenne fett, og bygge muskler. Men å magisk omdanne fett til muskler går ikke.

 

Jeg vil foreslå at du ser på Stronglifts 5x5 programmet, da dette sikter mot styrke, og ikke så mye på muskelmasse. (5 reps, 5 set, tungt, i motsetning til 3-4 set 8-12 reps som sikter mer mot mer muskelmasse, men mindre styrke)

Takk, da skal jeg prøve dette i stedet for det jeg har gjort tidligere, noe som altså var å ta 3 set 10-12 reps.

Lenke til kommentar

Les deg opp på trening for maksimal styrke. Legger en del treningsprogram på f.eks www.Styrkeloft.no. Trenger ikke følge alle til punkt og prikke med utsyr og lignende, men progresjonen slik den er lagt opp, er veldig hensiktsmessig mot styrkeøkning :)

 

Takk, skal ta en titt på dette :)

 

Kroppsbygning, matvaner etc. som spiller inn. Hvis du er svak men har store muskler er det jo et tegn på at det bare er fett og/eller vann. Ønsker du å bli sterkere må du først bestemme deg for hva slags styrke du ønsker. Anaerob eller aerob styrke?

 

Siden du har "omrisset" vil det bli enklere for deg iogmed at du har mer fett å omdanne til muskler. For å si det på en annen måte: Du ligger typ 3mnd forran. Vanligvis bruker man ca: 3mnd på å buffe(skaffe omrisset) for så å omdanne fettet til muskler. Men dette har du da allerede.

 

NEI!

 

Fett blir ikke muskler, og genetikken er en faktor i kroppsbygning. Noen er ektomorfe, mens andre er endomorf, og andre igjen er mesomorf. Det er ikke noe som heter omrisset. Muskler er bygget opp av forskjellige typer muskelfibre. Noen er dominante i størrelse kontra styrke, mens andre er omvendt.

Men vil dette da si at mine "store muskler" ikke har noe å si for hvor fort jeg kan oppnå mer styrke?

 

Dette spørsmålet går forsåvidt til alle dere som reagerte på øverste innlegget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NEI!

 

Fett blir ikke muskler, og genetikken er en faktor i kroppsbygning. Noen er ektomorfe, mens andre er endomorf, og andre igjen er mesomorf. Det er ikke noe som heter omrisset. Muskler er bygget opp av forskjellige typer muskelfibre. Noen er dominante i størrelse kontra styrke, mens andre er omvendt.

 

På et forum der halvparten er nybegynnere, ville jeg rådet deg til å bruke litt mer allmenne ord fremfor å bruke fagord.

 

Til Trådstarter:

Det er helt normalt å ha muskler, men føle seg svak. Jeg har opplevd det selv da familien min har generelt mer masse enn hva som er "vanlig".

Min løsning var å begynne på et solid treningsprogram som går på ren styrke. Trener selv lav-rep der jeg løfter mellom 2-5 ganger for hvert sett, og det funker utmerket bra for en som har nok masse, men vil bli sterk. Les deg litt på styrkeprogrammer og tren baseøvelser.

En viktig faktor for styrke er faktisk søvn. Det er lite i hverdagen som gir en evne til å løfte mer enn en god natts søvn og nok "bra" mat som holder dagen ut.

 

Husk også at proteiner ikke bare er for dem som trener. Alle mennesker trenger proteiner, og mennesker som ikke trener - men har fysisk krevende jobb er ikke et unntak :)

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det er vel utrolig smak og behag da. Vil man se ut som man er sterk (og ikke være SÅ sterk, men fortsatt sterk), eller ikke se spesielt sterk ut (men være det). Jeg hadde foretrukket dør nr 1 selv. Personlig kjenner jeg ikke mange damer som vil at du skal bevise musklene dine for de. Eller generelt folk.

 

Jeg ville trives bedre med å vite at jeg ser bra ut, enn å vite at jeg ser ok ut, MEN JEG KAN FAENMEG LØFTE JÆVLIG MANGE VEKTER, AW YEEEAH.

 

 

imo.

Lenke til kommentar

Hva skal man med masse muskler om det ikke er noe futt i dem? Imponere damene, helt til de ser hvor ufattelig svak man er? Jeg velger styrke over størrelse anyday.

Og hva skal en med styrke i et moderne samfunn? Det er en relativt ubrukelig egenskap. Visuelle fremskritt virker da langt mer fordelaktig, sett en ikke driver med powerlifting.

Endret av Pingas
Lenke til kommentar

Det er vel utrolig smak og behag da. Vil man se ut som man er sterk (og ikke være SÅ sterk, men fortsatt sterk), eller ikke se spesielt sterk ut (men være det). Jeg hadde foretrukket dør nr 1 selv. Personlig kjenner jeg ikke mange damer som vil at du skal bevise musklene dine for de. Eller generelt folk.

 

Jeg ville trives bedre med å vite at jeg ser bra ut, enn å vite at jeg ser ok ut, MEN JEG KAN FAENMEG LØFTE JÆVLIG MANGE VEKTER, AW YEEEAH.

 

 

imo.

Ja, det er jo klart smak og behag. Og kan jo se hvorfor noen vil ønske å være stor kontra sterk. Men personlig ville jeg heller vært ok bygd, og vært sterk i forhold til størrelsen.

 

Hva skal man med masse muskler om det ikke er noe futt i dem? Imponere damene, helt til de ser hvor ufattelig svak man er? Jeg velger styrke over størrelse anyday.

Og hva skal en med styrke i et moderne samfunn? Det er en relativt ubrukelig egenskap. Visuelle fremskritt virker da langt mer fordelaktig, sett en ikke driver med powerlifting.

Finnes jo en god del fysisk anstrengende jobber der ute. Selvom vi lever i et moderne samfunn trenger vi fortsatt snekkere, tømrere, Forsvar og andre fysisk krevende arbeidsplasser. Da vil det være en fordel å være best mulig rustet fysisk sett.

 

Og det er ikke Arild Haugen styrke jeg mener.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hva folk mener når de sier at fett ikke kan omgjøres til muskler. Men de som sier dette snakker om to konsepter i samme topic.

 

1. Styrketrening øker forbruket av kroppsfett

2. Energien fra fettet brukes i omsetning av muskelvev

3. Derfor kan det sies at "I PROSESSEN" så brukes energien fra kroppsfettet i omstillingsprosessen til oppbygging av nytt muskelvev.

 

Det er I PROSESSEN det skjer. Det inngår i prosessen folkens.

 

Det er mange ting som skjer i en prosess, og det fins ingen grunn til å utelukke en faktor i biologien bare fordi det fins andre faktaer rundt den samme faktoren i biologien. :tease:

 

Det blir det samme som å si at bensin ikke kan omdannes til energi fordi det blir til eksos. he-he

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hva folk mener når de sier at fett ikke kan omgjøres til muskler. Men de som sier dette snakker om to konsepter i samme topic.

 

1. Styrketrening øker forbruket av kroppsfett

2. Energien fra fettet brukes i omsetning av muskelvev

3. Derfor kan det sies at "I PROSESSEN" så brukes energien fra kroppsfettet i omstillingsprosessen til oppbygging av nytt muskelvev.

 

Det er I PROSESSEN det skjer. Det inngår i prosessen folkens.

 

Det er mange ting som skjer i en prosess, og det fins ingen grunn til å utelukke en faktor i biologien bare fordi det fins andre faktaer rundt den samme faktoren i biologien. :tease:

 

Det blir det samme som å si at bensin ikke kan omdannes til energi fordi det blir til eksos. he-he

 

For at kroppen skal se det som nødvendig å ta fra fettlagre må man jo gå i underskudd, og da er det største problemet å gjøre det riktig. For hvis kroppen går i underskudd er det ikke bare muskeloppbygging som trenger energien, ei heller er prioritert av kroppen.

 

Folk har gjort det, f.eks gjennom periodisk faste, men det virker som om du forenkler det noe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

TS: Hvordan måler du din "manglende" styrke?

 

Hvis du har gjort mange tunge løft i jobben din, er det bare naturlig at musklende dine er store, og du kan sansynligvis løfte mange flere og tyngre kasser enn kompisene dine. Selv om du ikke løfter mye i benk og bøy, betyr det ikke at man ikke er sterk! Styrke kan defineres på mange måter.

 

hvis du ikke har trent mye styrketrening tidligere kan det også skyldes manglende teknikk, noe du vil oppleve kommer ganske fort. En vanlig person vil oppleve stor økning i alle styrkeøvelser i begynnelsen av treningen nettopp fordi teknikken bedrer seg og løftene blir mer effektive.

 

Funksjonell styrke > maksstyrke anyday spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...