Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Matte - Andregradsfunksjoner


avp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Sliter veldig med en oppgave her.. Har sitti med det i 1 time, men skjønner det fortsatt ikke;

 

En bedrift produserer trehjulssykler som selges for 650 kr per stykk. Bedriften priduserer og selger x trehjulssykler per måned.

Kostnadene K(x) per måned er

K(x) = 0,55x2 + 135x + 80 000

 

a) forklar at inntektene er I(x) = 650x (det har jeg gjort)

 

b) Tegn en skisse som viser grafene for verdier av x mellom 0 og 1000 (det har jeg gjort)

 

c) Bruk lommeregneren til å finne koordinatene til skjæringspunktene mellom de to grafene. Hvor stor må produksjonen være for at bedriften skal gå med overskudd?

 

 

Jeg trenger hjelp med oppgave c. Hva er meningen at jeg skal gjøre her???

 

Takk for svar! :new_woot: :new_woot:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal tegne begge grafene samtidig og finne skjæringspunktet, x-verdien du får der er svaret ditt.

 

Men det står at jeg skal bruke lommeregner til å finne skjæringspunktene. Er det ikke meningen at jeg skal REGNE det ut?

Skrevet

Du må forklare hva som skjer og hvorfor du gjør det du gjør og vise til svaret. Oppgaven sier ingenting om at du må løse oppgaven for hånd, men om du har lyst til det så er svaret at du må sette:

f(x)=650x

k(x)=0,55x2 + 135x + 80 000

 

f(x)=k(x)

 

Og løse ut for x.

Skrevet

Du må forklare hva som skjer og hvorfor du gjør det du gjør og vise til svaret. Oppgaven sier ingenting om at du må løse oppgaven for hånd, men om du har lyst til det så er svaret at du må sette:

f(x)=650x

k(x)=0,55x2 + 135x + 80 000

 

f(x)=k(x)

 

Og løse ut for x.

 

Hvis jeg skal bruke den måten, hvordan skal jeg regne det ut?

 

Kan hende jeg får trekk dersom jeg bruker f.eks geogebra for å løse oppgaven, for jeg har ikke direkte brukt lommeregner for å finne skjæringspunktene.. (læreren er streng :hrm: )

 

Er veldig glad for at du prøver å hjelpe, forresten :)

Skrevet

geogebra vet jeg ikke hva er men regner med at det er ett matteprogram, altså hvordan du løser problemet er opptil deg så lenge du forklarer hva du har gjort og hvorfor godt nok.

 

Ang håndregning bruk denne formelen:

8e4fef5352eb498b3534af481c8c4fd4.png

Skrevet (endret)

Om du har ein grafisk kalkulator betyr det vel lite kva metode du brukar. Når det står "Bruk lommeregneren..." så er det ikkje behov for å gje noko meir enn riktig svar.

 

Du kan trykke inn graf f og k i kalkulatoren og få den til å finne skjæringspunktet, eller du kan trykke inn andregradslikninga og finna nullpunktet på den måten.

 

Sidan det står skjæringspunktene antar eg at dei vil fram til begge to. Du ser jo ut frå grafen at det blir overskot mellom to verdiar av x. Sel dei færre enn det første punktet går det i underskot og sel dei meir enn det andre punktet går dei i underskot.

Endret av Zeph
Skrevet

Jeg får ikke riktig svar når jeg bruker den formelen.

 

Svarene blir x = -100 og x = -145,45 Når jeg bruker det på likning k(x).

 

Så prøvde jeg å plusse k(x) meg f(x) og brukte formelen på det. svarene er x = 480,55 og x = -725,9. Og det er ikke riktig..

 

Koordinatene for skjæringspunktene skal være (196.63 , 127810.36) og (739.73 , 71715.91. Dette så jeg ved hjelp av Geogebra (et program som lager grafene for deg.)

 

Men hvordan skal jeg regne ut skjæringspunktene? Er det mulig??

Skrevet

Jeg får ikke riktig svar når jeg bruker den formelen.

 

Svarene blir x = -100 og x = -145,45 Når jeg bruker det på likning k(x).

 

Så prøvde jeg å plusse k(x) meg f(x) og brukte formelen på det. svarene er x = 480,55 og x = -725,9. Og det er ikke riktig..

Då har du gjort feil.

 

Men hvordan skal jeg regne ut skjæringspunktene? Er det mulig??

Det står som sagt ikkje i oppgåva at du skal vise utrekning.

Om du brukar formelen du fekk riktig så blir svaret det same som du fekk i Geogebra.

 

%5CLARGE%5C!650x%3D0%2C55x%5E2%2B135x%2B800000.gif

 

%5CLARGE%5C!0%2C55x%5E2-515x%2B80000%3D0.gif

 

%5CLARGE%5C!x%3D%5Cfrac%7B-(-515)%5Cpm%5Csqrt%7B-515%5E2-4%5Ccdot0%2C55%5Ccdot80000%7D%7D%7B2%5Ccdot0%2C55%7D.gif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...