Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer Laptop viser ikke 4 GB I Biosen.


Anbefalte innlegg

Hei. Har en Acer Laptoper her, som (Når jeg fikk den hadde 2 GB Ram i seg). Så fikk jeg tak i 2x2 GB Brikker, siden at jeg så at den støtta 4 GB. Problemet er det at den viser jo bare 3 GB eller 3070 MB i Bios. Så går den videre til Windows 7 32 Bit som riktignok viser at den har 4 GB Ram, men at den bare får brukt 3 GB. Jeg prøvde å installere Windows 7 64 Bit, Noe som tydligvis ikke lot seg gjøre. Så jeg har da Windows 7 32 Bit igjen nå da. Med all respekt. Maskina er kjapp. Den har en SSD Disk (Som forøvirg stod i Hovedmaskina før).

Det som er litt uforstårlig for meg da er at den støtter 4 GB Ram. Så er det 32 Bit CPU på den (Tydligvis), og det går ikke an å installere 64 Bit Windows. Jeg har forresten Flasha Biosen på den. PC`en heter Acer Aspire 5670. Det er en Eldre PC som vel egentlig er beregnet på Windows XP, men å installere Windows 7 er uannsett ikke noe problem å installere på den, 32 Bit da vel og merke.

Men det jeg ikke skjønenr er hvorfor den viser Rundt 3 GB Ram i Bios, og 4 GB i Windows, men at den ikke får til å bruke mer enn 3 GB, Støtter 4 GB og den klarer ikke å installere 64 Bit Windows.

 

Noen som har noe tips?

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så betyr det at resterende av Ramen brukes som skjermkort-minne da eller? Høres merkelig ut, men.

 

Det er adressene som brukes , ikke selve "minnet" - såkalt MMIO (Memory Mapped I/O)

MMIO adressene teller seg opp baklengs fra rundt 4096 et sted avhengig av BIOS implementasjon.

Hvor mye man får igjen til Windows 32bits avhenger av PCI enhetenes adressebehov (inkl grafikk kort).

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...