Gå til innhold

Ny router?


Anbefalte innlegg

Ærede forumister!

 

Skal nå skifte ISP fra Telenor til Canal Digital. Iden forbindelse parkeres Telenors multimodem (ST 780 wlt) og jeg trenger en trådløs router. Behovet er idag (i tillegg til den stasjonære som koples med kabel) 3 pc'er, et par apple-produkter og noen smartelefoner. I skapet ligger det en Linksys WRT54GS fra 2006, denne støtter altså ikke 802.11n standarden. Spørsmålet blir: Hva slags forbedring ligger i å investere i en router som støtter n-standarden (maskinene i huset har søtte for dette på de trådløse nettverkskortene)? Kan noen i så fall anbefale en stabil router?

 

JILDG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netgear WNDR3700, pris fra 778kr.

 

eller

 

Netgear WNDR3800, pris fra 894kr.

 

Netgear er et av de beste merkene på routersiden. Har selv hatt en WNDR3700 i drift i flere år og den har aldri hikket. WNDR3800 er etterfølgeren.

 

Takker for svar. Ser at en tjommy gir sistnevnte router stryk hos Komplett (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635722&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#reviews), men mulig han har fått en mandagsutgave?

 

JILDG

Lenke til kommentar

Jeg holder en knapp eller tjue på at Tommy ikke har så god peiling på oppsett og plassering av routere.

Det er viktig med enhver router at den plasseres korrekt så det ikke er metallkonstruksjoner i nærheten av router, eller mellom router og maskin. De forskjellige trådløsnettene skal også settes til å sende på de/den kanalen som har minst interferens fra andre trådløse nettverk. Trådløse telefoner og andre trådløse enheter som sender i samme frekvens kan også ødelegge signalet til hvilken som helst router og dette bør man være obs på.

 

Nå har ikke N nettet like bra gjennomtrengningskraft som de eldre b/g nettene heller, dvs at de er noe mer følsomme for vegger, h-bjelker i stål, mur etc som står i veien.

 

WIFI nettet må også ha en unik SSID dvs navn.

 

Det er mange som tror at det bare er å slenge opp en trådløs router også skal alt fungere optimalt men det er altså ikke riktig.

 

Det er desverre slik at data er komplisert og har man lite erfaring er det fort og "drite" seg ut om jeg får si det slik.

 

Diskusjon.no har mange flinke bidragsytere som har enorm oversikt over alle aspekter rundt IT så det er ikke dumt å spørre her.

Lenke til kommentar

Hva med Belkin N750?

Dinside.no testet den for ikke så lenge siden og den fikk toppkarakter.

 

Link:

http://www.dinside.no/883396/belkin-n750

Det er et enormt problem med tester utført for testens skyld som disse testene er.

Jeg har observert at flere merker som Jensen, Belkin, D-Link m.flere får fantastisk score i tester, mens de i det virkelige liv hvor man er avhengig av ytelse og pålitelighet dag ut og dag inn så viser det seg at det dukker opp ustabilitetsproblemer og annet herk de ikke har noen mulighet til å oppdage iløpet av en kort test.

 

Jeg fikler som sagt mye med routere da det er en del av mitt daglige virke og det er da bokser som gir problemer gang etter gang etter gang, og er så ustabile at de rett og slett må byttes ut pga ymse dustete feil.

 

Netgear og Linksys er de eneste merkene jeg kjenner til som faktisk er tilnærmet dønn stabile. Jeg har selv en WNDR3700 som har vært 100% stabil over et tidsrom på 2 år. De eneste gangene jeg restarter den er når jeg skal streame film over internett via voddler eller lignende og pga at jeg bor langt til skogs så krever det at routeren er fresh om man kan si det sånn.

 

Alle routerene jeg kommer over som er ustabile erstattes med Linksys eller Netgear og voila, problem solved.

 

EDIT: Linksys og Cisco er samme router mer eller mindre.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Takk for at du deler erfaringene dine. Slikt blir satt pris på!

 

Det viktigste kriteriet mitt er at den er stabil under online gaming (bf3 og fifa for det meste). Noen erfaringer med dette?

 

Siden du driver på med dette på fulltid, har du noen tips til trådløst nettverkskort som går bra sammen med en av disse routerne?

 

Beklager hvis jeg stjal tråden din, JILDG.

Lenke til kommentar

Netgear har eller hadde bare en USB dongle som støtter reint N nett. WNDA3100. Det har kommet en v2 versjon av denne nå som skal være enda bedre. Om de har utviklet noe PCI kort for reint N veit jeg ikke men det kan du evt. finne på websiden til Netgear.

 

Det viktigste kriteriet når man velger slike enheter er at de har et kompatibelt chipsett med routerens, f.eks Atheros chipset kort til en Atheros chipset router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...