Gå til innhold

Overskuddsfordeling til ektefelle - Hjelp


Anbefalte innlegg

I år vurderer jeg å dele "overskuddet" til ektefelle. Har et ENK som har passert max pensjonsinntekt og vil derfor føre overskytende overskudd til ektefelle. Ser på næringsoppgave 1 post 0402 pkt. G at det er her man skal føre inn beløpet man ønsker og fordele. Vi tar et tilfeldigt tall: 70.000.

Når jeg har plassert dette tallet her vil min pensjongivende inntekt bli 475000. (unngår bl.a. toppskatt)

 

Må min ektefelle levere næringsoppgave? Vil dette medføre mva registrering siden beløpet er over 50.000?

Eller kan jeg bare føre opp 70000 på ektefelles sjølvmelding under pkt 2.1.5 (annen arbeidsinntekt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må min ektefelle levere næringsoppgave? Vil dette medføre mva registrering siden beløpet er over 50.000?

Nei, på begge spørsmål. Dere driver ett foretak (og det er foretaket som mva-registreres) i fellesskap, og hun verken må eller kan mva-registrere seg, og trenger heller ikke føre eget regnskap og egen næringsoppgave.

 

Eller kan jeg bare føre opp 70000 på ektefelles sjølvmelding under pkt 2.1.5 (annen arbeidsinntekt)

Tallene i kolonne F og G (som tilsammen skal tilsvare summen for hele foretaket i kolonne E) på næringsoppgaven skal ikke føres i post 2.1.5, men i post 2.7.1/2/3/4/5/6, avhengig av type næring, på henholdsvis din og hennes selvangivelse. Husk tilsvarende deling i personinntektsskjemaet; post 1.10 og nedover; tallene i post 1.33/1.35 eller 1.34/1.36 overføres til post 1.6.1 eller 1.6.2 i de respektive selvangivelser.

Lenke til kommentar

Må min ektefelle levere næringsoppgave? Vil dette medføre mva registrering siden beløpet er over 50.000?

Nei, på begge spørsmål. Dere driver ett foretak (og det er foretaket som mva-registreres) i fellesskap, og hun verken må eller kan mva-registrere seg, og trenger heller ikke føre eget regnskap og egen næringsoppgave.

 

Eller kan jeg bare føre opp 70000 på ektefelles sjølvmelding under pkt 2.1.5 (annen arbeidsinntekt)

Tallene i kolonne F og G (som tilsammen skal tilsvare summen for hele foretaket i kolonne E) på næringsoppgaven skal ikke føres i post 2.1.5, men i post 2.7.1/2/3/4/5/6, avhengig av type næring, på henholdsvis din og hennes selvangivelse. Husk tilsvarende deling i personinntektsskjemaet; post 1.10 og nedover; tallene i post 1.33/1.35 eller 1.34/1.36 overføres til post 1.6.1 eller 1.6.2 i de respektive selvangivelser.

 

 

I mitt tilfelle er ingen av skjemaene et problem. Jeg har ekstern regnskapsfører som har ordnet alt siste årene, inkludert min selvangivelse. Kona har en 40% stilling på en skole og har levert selvangivelse på vanlig måte.

 

Så det som nå kommer i tillegg er? Ho må føre 70.000 i post??? Jeg driver i byggingsbransjen. Og så kommer et personinntektsskjema i tillegg på henne??? Dette skjemaet har regnskapsfører laget på meg kvart år.

 

 

edit: Ho må ha selvangivelse for næringsdrivende?

Endret av huldal
Lenke til kommentar

Hun må nok antakelig fylle ut selvangivelse for næringsdrivende, ja.

 

De 70.000 føres i post 2.7.6 (2.7.1-5 er hhv jordbruk, skogbruk, fiske, reindrift og skiferbrudd, og 2.7.6 er alle andre næringer), dvs samme post som næringsinntekten i din egen selvangivelse.

 

Beregnet personinntekt skal også i samme post som i din selvangivelse, dvs 1.6.2.

 

Hun trenger ikke fylle ut eget personinntektsskjema, deler av skjemaet er delt i to kolonner; en for hovedutøver (dvs deg) og ektefelle. Jeg antar fordelingen (prosentvis) her må samsvare med den fordelingen som er gjort i næringsoppgavens kolonner E, F og G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...