Gå til innhold

Hvilken kampsport ville dere anbefalt meg?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er veldig klar over at det er mange tråder om det for øyeblikket, men jeg følte ikke at noen representerte det jeg vil oppnå. :)

Jeg driver en god del med styrketrening, men jeg skulle gjerne blitt litt mer fleksibel også, fordi jeg er stiv som en stokk.

 

Jeg vil lære å kunne forsvare meg mot reale situasjoner, så noe reality-basert hadde vært å foretrekke, men fortsatt ha en kampsport jeg kan holde på med en god stund.

BJJ ser veldig bra ut, men jeg vil helst ha noe som foregår stående, men fortsatt ha muligheten til å kunne forsvare seg på bakken.

Jeg bor i Mjøndalen, og rundt i nærområdet så praktiseres:

 

Brasiliansk Jiu-Jitsu

Karate

Krav Maga

Chun Kuk Do - Karate

Mixed Martial Arts

Submission Wrestling

Taekwon-Do

 

Mulig at jeg også har glemt noen, så generelle innspill Hadde vært bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle de der vil gjøre deg bedre rustet mot réelle situasjoner og alle er god trening. Krav Maga er nok det som er mest effektivt som reellt og effektivt selvforsvar av disse. Mens Taekwon-Do er gir deg nok mer fleksibilitet og variasjon.

 

Ikke hør på de folkene som nå kommer og fraråder deg fra den ene eller andre stilarten. Ta deg heller en tur innom hver av disse klubbene og gjerne en prøvetime også for å se hvor du liker deg best. For det er tross alt det som er det viktigste, ikke å legge seg ned i ti års hardtrening kun for den hensikt å kunne forsvare deg mest mulig effektivt i tilfelle du en eller annen gang skulle bli angrepet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

EDIT: Anelse sent å besvare en slik tråd. men men :)

 

 

Jeg kjenner bare til Taekwon-do, og har drevet med det i litt over 1 år.

Er selv litt over 40 år, og var stiv som en stokk, vonde knær, vond rygg..vondt her og der.

Nå etter ca 1 år med trening 2-3 ganger i uken, så har jeg ikke vond rygg eller knær. Er blitt smidig, myk og har utviklet meg som person.

Det jeg ville satt meg litt inn i er historien bak en kampsport. Selv brukte jeg mye tid på å lære historien om Taekwon-do før jeg virkelig satte igang.

Historien i TKD fortalte meg egentlig at taekwon-do ikke var noe jeg ville drive med. Det er så mye korrupsjon og krangling i historien.

(For eksempel så er jeg av den oppfatning at TKD ikke har noe i OL å gjøre, så lenge det ble OL gren på bakgrunn av korrupsjon)

Men, etter å ha lest en del bøker og historier, så fant jeg en del ting som jeg virkelig likte.

 

Jeg liker ikke WTF stilen. ITF og de 24 mønstrene General Choi laget er i mine øyne "true taekwon-do"

General Choi kan man si mye rart om. Men det er ikke mulig å undergrave at mannen brukte hele sitt liv (fra han var 14) til å lære og spre lærdom.

WTF er vel det mest utbredte, de fleste klubber trener WTF stiler og mønstre. De grå herrene bak WTF har i mine øyne forferdelig mange skadnaler og korrupsjons anklager hengende over seg. (Kukkiwon ble finansiert på 24 timer etter at det ble vedtatt bygget, Samaranch fikk 10.dan belte i "gave", og mye penger ble delt utfor å bli OL gren i 1994)

 

Video av ITF stilen:

(sjeldent materiale, med bilder av General Choi også)

 

http://www.youtube.com/watch?v=PU91sp8jEds

 

WTF mønster: (tageuk Il jang)

 

http://www.youtube.com/watch?v=GWgkCpgeH8k

 

Poomser må du uansett forholde deg til i TKD, avtalt kamp, styrke, smidighet, teori, grunnstillinger osv osv.

 

Enten du trener WTF eller ITF, så er jo det viktigste at du utvikler deg.

Endret av indomitable
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

De eneste kampsportene som er noe å satse på - slik jeg ser det - er de som har vist seg som effektive i MMA: kickboxing, boxing, muay thai, bryting, (B)JJ, judo.

 

Mitt syn på kampsport vs. selvforsvar: I kampsport får du muligheten til å trene på teknikkene dine i så å si kampsituasjoner omtrent på hver trening. Er du en jævel i muay thai, skal det ikke mye hjerneaktivitet for å overføre det du kan til slå folk i halsen og sparke de i nøttene hvis du virkelig må. Så mitt forslag er å trene på de "harde" fullkontakt kampsportene - selv om det er sport - for der får du trene omtrent full gass på de teknikkene du lærer. Spesielt i BJJ - der er det full gass selv om det er sparring, siden du ikke driver med KO. Bare ikke ta flying armbar ute på asfalten...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har akkurat startet med tradisjonell jiu jitsu (tror dette er med andre ord japansk jiu jitsu.Har forelsket meg i sporten nemlig. Her lærer du å kaste, sparke, slå og slenge motstanderen rundt omkring. Jiu jitsu er overlegen mot taekwondo og en rekke andre kampsporter iflølge instruktøren min. Så start med jiu jitsu slik at du banker opp lett taekwondo-folka haha :D neida, det er bare å ta prøvetimer i de ulike kampsortene som du er interessert i og da finner du den rette kampsporten for deg ;) lykke til!

Lenke til kommentar

Jiu jitsu er overlegen mot taekwondo og en rekke andre kampsporter iflølge instruktøren min.

 

Underlig nok sier de fleste instruktører det samme uansett hva man driver med.

De vil jo at du skal fortsette å trene og ikke minst betale trenings avgiften. Vi har instruktører både med jiu jitsu erfaring og taekwon do. Er det så viktig hva som er mest overlegen da? Hvis man skal gå rundt å tenke på slike ting, så har man bommet totalt hva grunner for å starte med kampsport er.

 

Selfølgelig synes jeg Taekwon do er overlegen Jiu jitsu, men har ikke behov for å kaste meg inn i en flammende diskusjon. :)

Lenke til kommentar

Hehe, bryr meg ikke noe særlig om hvilken er sport er bedre, men som en fun fact :) Taekwondo er utviklet fra Jiu Jitsu og Judo hvis jeg ikke tar feil nå. I Taekwondo så lærer du å sparke 80% av tida mens i jiujitsu så lærer du både slå, sparke og ulike greper.

 

Prøver heller ikke å starte en diskusjon, sier bare det jeg har hørt på treningen

Lenke til kommentar

Jiu jitsu er overlegen mot taekwondo og en rekke andre kampsporter iflølge instruktøren min.

 

Underlig nok sier de fleste instruktører det samme uansett hva man driver med.

De vil jo at du skal fortsette å trene og ikke minst betale trenings avgiften. Vi har instruktører både med jiu jitsu erfaring og taekwon do. Er det så viktig hva som er mest overlegen da? Hvis man skal gå rundt å tenke på slike ting, så har man bommet totalt hva grunner for å starte med kampsport er.

 

Selfølgelig synes jeg Taekwon do er overlegen Jiu jitsu, men har ikke behov for å kaste meg inn i en flammende diskusjon. :)

 

Let the FLAME WARS begine! xD

 

Ikke spørr noen som helst om hva som er best, thats biased opinions, subjective points of view that cannot be taken seriously. Det finnes bevis allerede for 20 år siden. kanskje til og med 100 år siden om ka som er den beste kampsporten.

 

Alt begynte i år 1920, Mitsuyo Maeda som til brazil og lærte Carlos Gracie jiu jitsu.

Men denna jiu jitsuen va urafinert, en jiu jitsu som ikke hadde mye fokus på teknikk men styrke. Så Helio som var den yngste og den svakeste rafinerte jiu jitsu til sin fysikk. Som da ble kalt brasiliansk jiu jitsu.

 

Quote: Carlos and his brothers established a solid reputation by issuing the now famous "Gracie Challenge" . All challengers were welcome to come and fight with the Gracies in no-holds-barred (NHB) matches. The Gracie fighters emerged victorious against fighters of all different backgrounds. The Gracies continued to develop the strategies and techniques they learned from Maeda, honing their skills with the realities of real fighting.

 

Several members of the Gracie family began to emigrate to the United States in the late 1980's. BJJ became world famous in the mid 1990's when Royce Gracie won a string of victories in the early Ultimate Fighting Championship (UFC) competitions, an event pitting martial artist and fighters of various disciplines against each other in an NHB format. Shortly after, Royce's brother Rickson went undefeated in similar events in Japan, and other members of the Gracie clan were equally as successful in MMA events around the U.S. It became quickly apparent that fighters versed only in punching and kicking lost every time they faced a BJJ trained opponent. At present, all fighters in open rules events (now popularly called "mixed martial arts" or MMA) train in BJJ to some extent. The emergence of the Gracies and their particular brand of Jiu Jitsu, with its time tested and proven effectiveness in challenge matches and MMA fights, has had a major impact on martial arts worldwide.

 

http://www.youtube.com/watch?v=hiPuRRDUyjA

 

Så det e ingen diskusjon. from a pure fighting standpoint grappling wins everytime.

 

Bjj

Wrestling

Judo

 

Gracie Challenges:

 

 

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Hehe, bryr meg ikke noe særlig om hvilken er sport er bedre, men som en fun fact :) Taekwondo er utviklet fra Jiu Jitsu og Judo hvis jeg ikke tar feil nå. I Taekwondo så lærer du å sparke 80% av tida mens i jiujitsu så lærer du både slå, sparke og ulike greper.

 

Prøver heller ikke å starte en diskusjon, sier bare det jeg har hørt på treningen

 

Vil anbefale deg å lese Alex Gills: "a killing art" http://www.bokklubbe...oduktId=5953819

 

I mine øyne så forteller boken hvordan Taekwon do ble utviklet og sannheten om all korrupsjonen.

 

Som sagt, deltar ikke i flame wars diskusjoner om hvem som har lengst penis

 

:)

Endret av indomitable
Lenke til kommentar

Diskusjon blir kun når folk ikke har prøvd. Then your arguments are invalid.

 

Bjj quotes of the day:

 

"I am a shark, the ground is my ocean and most people can't even swim."

Another Rickson quote I like: "If size mattered, the elephant would be the king of the jungle."

 

Men, men men.. there is another side to every martial art. Every martial art has its purpose for what it was ment to do. Svært informativt. Hvis det e en video som du må se. watch this.

http://www.youtube.com/watch?v=JxTdnUI9DxM

 

Men! men men men, det er en stor forskjell mellom sport Jiu jitsu og street ready jiu jitsu.

du kan trene 5 år å enda tape i en slosskamp by a random.

http://www.youtube.com/watch?v=e864iZ4sB8Q

Endret av nipton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...