Gå til innhold

Vannkjøler til cpu.


Anbefalte innlegg

Har en I5-2500K Montert i et asus maximus iv extreme-z som igjen er montert inni ett fractal design define R3.

 

Har lyst å putte enn vannkjøler på dette greiene for å klokke cpu aldeles tullete mye, bare for moroa sin skyld egentlig. Se hvor mye det lar seg gjøre før greiene kneler.

 

Bør jeg kjøpe f.eks disse ferdig kitene fra corsair eller er det andre ting som teller får å få kjølt ned på skikkelig viss.

 

Kjører i dag på stock vifte kjøler som følger med i cpu esken på 4.3GHZ.

Tåler det greit, blir heller ikke svinevarm selv om jeg belaster den mye.

 

Så:

Noen forslag til vannkjølings enhet ?

Gjerne noen klokke-trix hva problemer man kan forvente og hvordan motvirke problemene ettervært som man øker på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

''Skikkelig'' vannkjøling er nok best, men det koster en del før disse blir bra.

Ferdigsettene fra Corsair/Antec Kuhler gir nok mest bang for the bucks.

 

Varme og ustabilitet er problemer du vil møte på. Med en skikkelig vannkjøling er dog ustabilitet det største hinderet.

Lenke til kommentar

EK-KIT H3O er skikkelig vannkjøling til en billig penge. Det skal heller ikke være dårlige komponenter, da EK er en av de mest respekterte produsentene av vannkjølingsprodukter.

 

Har tenkt å gå til innkjøp av dette selv, da det sikekrt er en god måte å komme i gang med skikkelig vannkjøling.

 

Video av en kar med kittet jeg linka til:

 

http://www.youtube.com/watch?v=dRAjOf6eRS4

Endret av N1ko
Lenke til kommentar

Hmm..

 

Ser muligheter for å finne på noe gøy. :-)

 

Har noen små industrielle vannkjølere på jobben som går direkte på strømmen i ett vanlig hus.

(Sånn ca 7-8 liter væske totalt når tank og radiator og pumpe er fylt opp)

De har ingen temperatur regulering, pumpen pumper alltid, viften blåser alltid luft gjennom radiator.

 

En sånn sak.

+ cpu blokk

+ slanger og nipler i rett størrelse

 

= Kan bli en utrolig rå kjøling, kansje nesten for bra.

Den kjøler vanligvis ned utstyr på 5-8kw som ville blitt omlag 80grader uten belastning til å være gjevnt 23-24 grader med full belastning.

 

Har sett på disse videoene dere linker til og hastigheten på vannet er svært lav, en cpu som har lyst å være varm vil jo nermest klare å gjøre ett oppkok på vannet inni blokken om det kommer aldri så kaldt inn, hastigheten på kjøleren jeg prater om er myyyyye høyere.

 

 

 

Undersøke om det finnes noen mindre modeller som ikke minst bråker litt mindre i og med at det sannsynligviss er aldeles overkill med en kjøler som drar over 1.3 ampere fra 220 volten.

Lenke til kommentar

Nå er det en gang slik at vannkjøling som bruker luften i rommet til å kjøle ned vannet eller væsken som går i systemet så og si aldri kan bli lavere enn romtemperaturen som radiator og vifte er plassert i, uansett hvor mye væske som går i systemet.

 

Jeg har selv en Antec Khuler 920 og den funker utrolig bra! Har en Intel i7-2600k som er klokket opp til 4,5 Ghz. Idle så ligger jeg på rundt 25 grader, det samme som romtemperaturen min. Ved 100% load har jeg fortsatt ikke bikket over 48 grader, ligger som regel i sjiktet 44-47 grader. Minuset er at denne bråker som en flymotor når vifte og pumpe kjører for fullt, men jeg har som regel headset på når jeg spiller og da lar vifte og pumpe kjøre på.

Lenke til kommentar

Høres ut som et morsomt prosjekt. Du må nok komme opp med en del penger for CPU-blokk og slanger som vil både tåle og ta nytte av systemet. Når du først har et såpass system kan det vel være like greit å kjøle ned skjermkort(ene) også.

 

Jeg personlig har alltid hatt lyst til å skaffe en enormt svær pumpe og radiator og svære, tjukke slanger med en vifte på omkring 1000mm. Pumpen må være så kraftig at den kan trykke vann gjennom slanger fra et annet rom (så man slipper bråk). Slangene må da være satans tjukke, og jeg tviler sterkt på at det finnes noen kjøleblokker som takler noe sånt - det må isåfall være hjemmelagd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm..

 

Ser muligheter for å finne på noe gøy. :-)

 

Har noen små industrielle vannkjølere på jobben som går direkte på strømmen i ett vanlig hus.

(Sånn ca 7-8 liter væske totalt når tank og radiator og pumpe er fylt opp)

De har ingen temperatur regulering, pumpen pumper alltid, viften blåser alltid luft gjennom radiator.

 

En sånn sak.

+ cpu blokk

+ slanger og nipler i rett størrelse

 

= Kan bli en utrolig rå kjøling, kansje nesten for bra.

Den kjøler vanligvis ned utstyr på 5-8kw som ville blitt omlag 80grader uten belastning til å være gjevnt 23-24 grader med full belastning.

 

Har sett på disse videoene dere linker til og hastigheten på vannet er svært lav, en cpu som har lyst å være varm vil jo nermest klare å gjøre ett oppkok på vannet inni blokken om det kommer aldri så kaldt inn, hastigheten på kjøleren jeg prater om er myyyyye høyere.

 

 

 

Undersøke om det finnes noen mindre modeller som ikke minst bråker litt mindre i og med at det sannsynligviss er aldeles overkill med en kjøler som drar over 1.3 ampere fra 220 volten.

For å knuse et par myter:

Høyere vannhastighet har fint liten effekt på kjøleytelsen. Med 1 GPM må du dumpe 265W i loopen for å øke temperaturen på vannet med 1°C.

 

Temperaturer synker med økt kjøleområde, men forbedringen synker betraktelig etter et visst punkt avhengig av mengde varme i systemet. Den store utfordringen er å få til god overføring av varme mellom CPU og vannet, de beste blokkene ute i dag ligger rundt 30°C mellom core temperature og vanntemperatur, da hjelper det lite at å øke vannflyten med 30x og kjølearealet med 50x for 5°C.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel vel.

 

Jeg er no av den oppfatning av at vann som beveger seg 1mm\sec vs vann som beveger seg 30mm\sec gjennom blokka faller alltid best ut i det raske vannet sin favør.

At effekten av det på ett tidspunkt blir som å pisse i havet skal jeg gå med på.

 

Droppet ideen siden de støyer en god del og kjøpte meg en sånn antech cooler.(Den til omlag 600kr på komplett med snittscore på ca 4,5 og mange positive tilbakemeldinger)

Nå har jeg ikke sett cpu over 50 grader vel full load, faktisk er socketen noen grader varmere en cpuen.

50 grader er jeg happy med, 25 grader forbedring mot stock kjøler.

 

Har vel og merke lagt øynene mine på noen andre kjølere som en annen avdeling på jobben bruker.

De er langt mer stillegående og har både "kjøleskap" og varmeelement, så den kan bade varme vannet og kjøle ned til under romtemperatur om ønskelig.

Hvor kult det blir å trøkke 3 grader varmt vann oppå en cpu i full load aner jeg forøvrig ikke men kan ikke se noe probs så lenge man har en kontinuerlig strøm av vann.

Lenke til kommentar

Høres ut som et morsomt prosjekt. Du må nok komme opp med en del penger for CPU-blokk og slanger som vil både tåle og ta nytte av systemet. Når du først har et såpass system kan det vel være like greit å kjøle ned skjermkort(ene) også.

 

Jeg personlig har alltid hatt lyst til å skaffe en enormt svær pumpe og radiator og svære, tjukke slanger med en vifte på omkring 1000mm. Pumpen må være så kraftig at den kan trykke vann gjennom slanger fra et annet rom (så man slipper bråk). Slangene må da være satans tjukke, og jeg tviler sterkt på at det finnes noen kjøleblokker som takler noe sånt - det må isåfall være hjemmelagd.

 

I mitt hode har jeg en eller annen random kjøler jeg måtte finne passende til formålet.

10mm eller 8mm polytyren slange fra smc.

nipler fra smc

og gjerne en hjemmesnekret blokk av alu til å begynne med, kansje litt edlere saker på sikt viss det viser seg å være gode saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...