betinanaerby90 Skrevet 22. november 2011 Skrevet 22. november 2011 Hei . Jeg har en volvo 850 , 94 modell , kjørt ca 250 000. Det som har skjedd er at når jeg skal skjekke oljen er oljen på bilen brun med hvite striper i. Dette har aldri skjedd før , noen som vet hva grunnen til dette kan være ? Jeg har byttet olje fra 5-w50 til 10-w40. Kan dette være en grunn ? at oljene har blandet seg ? Startet med ny type olje for 1 mnd siden kanskje og fylt på to ganger. Bildene som er lagt ved er tatt idag , og det ser jo ut som noe av det hvite har blitt borte . Jeg ser ofte at folk spør hvilken motor som er i bilene , men jeg klarer ikke finne dette i vognkortet . Så om dere trenger det for å hjelpe meg så bare si ifra så kan jeg prøve bedre å finne det .
SirAmp Skrevet 22. november 2011 Skrevet 22. november 2011 hvite prikker i oljen kan være kjølevann, det er i så fall ikke noe godt tegn.
betinanaerby90 Skrevet 22. november 2011 Forfatter Skrevet 22. november 2011 Det er ikke prikker. Det er ca tre striper med hvit , men nå er ikke stripene der mer etter jeg har kjørt ca 13 mil . Kan jo hende de kommer tilbake når den har stått stille en stund
Opelduude Skrevet 22. november 2011 Skrevet 22. november 2011 Kan være defekt toppakning. Bruker den noe særlig kjølevæske? Må du fylle etter?
betinanaerby90 Skrevet 22. november 2011 Forfatter Skrevet 22. november 2011 Nei , har fyllt på kjølevæske engang for ca tre måneder siden , men da lyste lampen å den har ikke lyst nå å bilen går aldri varm . men noen venner av meg sa også at det kunne være defekt toppakning . Men bilen bruker sinnsykt mye olje , må kanskje fylle på flere liter iløpet av en uke om jeg kjører mye . Vet du noe ang.pris på dette ? om det er noe av det du fåreslår
halohalo Skrevet 22. november 2011 Skrevet 22. november 2011 Hvis du bruker flere liter på en uke, så er det noe alvorlig galt!
betinanaerby90 Skrevet 22. november 2011 Forfatter Skrevet 22. november 2011 Flere liter var vell kanskje litt og ta i , men den bruker ihvertfall en liter pr. uke og at den lekker olje er jeg jo klar over . Vet ikke om dette kan ha noen sammenheng , men etter jeg bytta olje bruker den også en god del mindre olje.
pcp160 Skrevet 24. november 2011 Skrevet 24. november 2011 For meg ser i hvertfall bildet av den peilepinnen nærmest ut som et skole-eksempel på hvordan olje med høyt vann-innhold ser ut. Måter vann kan havne i oljen er som andre har nevnt feks defekt toppakning, eller sprekk i blokk. Ting som altså fører til at kjølevann trenger inn der det ikke skal være. En annen litt mer søkt mulighet er jo at noen har tilført vann, spylervæske, eller frostvæske der oljen skal være. (Kjenner til en Porsche Cayenne Turbo hvor motor ble toppet opp med 4 liter spylervæske... ) Og der passer det vel inn med spøken om damen som kom inn på bensinstasjonen og spurte ekspeditøren om de hadde sånn 710 til bilen??? En siste mulighet jeg kan komme på, og som forsåvidt kan passe godt både med symptomet høyt oljeforbruk, og dette du nevnte om at vannet forsvant (oljen ikke lenger grå) etter en lengere tur, er at du har noe feil på (eller tett) veivhus-ventilasjon. Da får man trykk slik at olje både kan forbrukes, eller lekke ut. Det er ellers også helt normalt at det dannes kondens (vann) ved småkjøring, dvs spesielt ved mange sykluser med kald-varm motor. Denne kondensen trekkes dels ut via veivhus-ventilasjon systemet, og dels blir det borte ved lengere kjøring hvor motor blir god og varm så vann fordamper. Eneste jeg ikke vet om stemmer like godt med den teorien, er at det ser ut som du har relativt mye vann i oljen, så grå som den ser ut. Eneste ganger jeg selv har sett noe liknende på peilepinnen, så har det vært inntrengning av kjølevann. (toppakning/topp/blokk). Så ramser bare opp mulighetene jeg ser, det er jo i grunn ikke så vanvittig mange måter å få vann inn der. Du får følge godt med på det i alle fall (at det ikke kommer tilbake). Vannholdig olje har ikke gode smøre-egenskaper, så kjører man med det kan det ene føre til det andre, og større skader oppstå.
bimmerv8 Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Hei, jeg har også samme symptom med gråbrunt belegg på stikka på min Volvo 850, 2,5 10V. Oljeforbruket er høyt, på ca.7-8 liter pr.10.000km. Har snakket med Volvo om forbruket, og de sier det sannsynligvis hjelper lite å skifte ventiltetninger, da det i de fleste tilfeller er i sylindrene oljen forsvinner. Jeg har ikke lekkasjer, og kan ikke se at det forsvinner kjøleveske. Men så har min motor passert 345.000km, så da er det vel ikke annet å vente. Skal sjekke ang det som ble nevnt i tråden ang. veivhusventilasjon. Så du er ikke alene om dette problemet nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå