Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i samfunnsøkonomi 2, 23.11.11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer litt ann på hvor du har eksamens osv. Skal ikke ta det som en selvfølge at du får tilgang til strøm.

 

 

Har selv eksamen i samfunnsøkonomi 2 i morgen.

 

Vi kan prøve å samle litt tanker og meninger med nyttig info her på tråden. Hjelpe hverandre mest mulig!

Har du fått hentet forberedelsesdelen ennå sjoeroevern?

Lenke til kommentar

Har eksamen i morgen selv. Hovedproblemstillingen i oppg. 1 er jo hvertfall å finne nok grunner til at norsk sjømateksport har skutt i været..?

 

Dette blir vel nevnt i forberedelsesdelen? Står at markedet er godt for fiske. I tillegg er jo krona blitt svakere det siste året sammelignet med Euro, noe som også vil øke eksporten generelt.

 

Jeg tipper oppgavene i morgen vil handle om hvordan en svakere krone vil påvirke import og eksport, og hva dette vil føre til. Andre som har noen ideer?

Lenke til kommentar

Har eksamen i morgen selv. Hovedproblemstillingen i oppg. 1 er jo hvertfall å finne nok grunner til at norsk sjømateksport har skutt i været..?

 

Dette blir vel nevnt i forberedelsesdelen? Står at markedet er godt for fiske. I tillegg er jo krona blitt svakere det siste året sammelignet med Euro, noe som også vil øke eksporten generelt.

 

Jeg tipper oppgavene i morgen vil handle om hvordan en svakere krone vil påvirke import og eksport, og hva dette vil føre til. Andre som har noen ideer?

 

Hei, slenger meg på.

 

Viktig å huske på at når valutakursen reduseres ( slik som det er beskrevet i vedlegget) så blir kronen styrket. Det sammenfaller også godt med at eurozonen går dårlig ift. norsk økonomi. Så eksporten har økt på tross av sterk krone, det må altså være redusert tilbud eller økt etterspørsel som har forårsaket økt pris og volum.

Lenke til kommentar

Har eksamen i morgen selv. Hovedproblemstillingen i oppg. 1 er jo hvertfall å finne nok grunner til at norsk sjømateksport har skutt i været..?

 

Dette blir vel nevnt i forberedelsesdelen? Står at markedet er godt for fiske. I tillegg er jo krona blitt svakere det siste året sammelignet med Euro, noe som også vil øke eksporten generelt.

 

Jeg tipper oppgavene i morgen vil handle om hvordan en svakere krone vil påvirke import og eksport, og hva dette vil føre til. Andre som har noen ideer?

 

Hei, slenger meg på.

 

Viktig å huske på at når valutakursen reduseres ( slik som det er beskrevet i vedlegget) så blir kronen styrket. Det sammenfaller også godt med at eurozonen går dårlig ift. norsk økonomi. Så eksporten har økt på tross av sterk krone, det må altså være redusert tilbud eller økt etterspørsel som har forårsaket økt pris og volum.

 

 

Ja, kronen blir styrket, noe som jo gjør det vanskeligere å opprettholde eksporten. Men allikevel har eksporten økt såpass kraftig. Når vi også ser på at hovedimportøren av norsk fisk er EU (som slite øknomisk) er det lite som taler for økt eksport. Men allikevel øker den.. Hvorfor? Jeg har foreløpig tenkt på faktorer som Kina og andre vekstland som importerer, men det er jo lite sammenliknet med EU. En annen grunn kan også være større effektivitet. Og såklart økt verdensmarkedspris

Endret av Pettan
Lenke til kommentar

Har eksamen i morgen selv. Hovedproblemstillingen i oppg. 1 er jo hvertfall å finne nok grunner til at norsk sjømateksport har skutt i været..?

 

Dette blir vel nevnt i forberedelsesdelen? Står at markedet er godt for fiske. I tillegg er jo krona blitt svakere det siste året sammelignet med Euro, noe som også vil øke eksporten generelt.

 

Jeg tipper oppgavene i morgen vil handle om hvordan en svakere krone vil påvirke import og eksport, og hva dette vil føre til. Andre som har noen ideer?

 

Hei, slenger meg på.

 

Viktig å huske på at når valutakursen reduseres ( slik som det er beskrevet i vedlegget) så blir kronen styrket. Det sammenfaller også godt med at eurozonen går dårlig ift. norsk økonomi. Så eksporten har økt på tross av sterk krone, det må altså være redusert tilbud eller økt etterspørsel som har forårsaket økt pris og volum.

 

 

Ja, kronen blir styrket, noe som jo gjør det vanskeligere å opprettholde eksporten. Men allikevel har eksporten økt såpass kraftig. Når vi også ser på at hovedimportøren av norsk fisk er EU (som slite øknomisk) er det lite som taler for økt eksport. Men allikevel øker den.. Hvorfor? Jeg har foreløpig tenkt på faktorer som Kina og andre vekstland som importerer, men det er jo lite sammenliknet med EU. En annen grunn kan også være større effektivitet. Og såklart økt verdensmarkedspris

 

Ja du er nok inne på noe der. Det er jo i det hele tatt litt spesielt at vi har fått denne oppgaven nå, fordi den trenden som vedleggene viser ble i stor grad reverserte i midten av oktober. Spesielt har både pris og eksport falt på laks --> http://e24.no/boers-og-finans/eurokrisen-kan-ramme-norsk-fiskeeksport/20106732 og http://e24.no/naeringsliv/5-prosent-fall-i-lakseprisen-paa-en-uke/20113983

 

Det betyr at den sterk kronen og dårligere europeiske etterspørsel endelig har vist seg, men jeg vet ikke hvor mye man skal dra inn dette når de ikke har skrevet om det i vedleggene.

Lenke til kommentar

Hva med å se på den sterke krona som en konsekvens av økt eksport?

 

Ja. Den sterke kronen er jo blant annet en konsekvens av at Norge har et stort handelsoverskudd, slik at vi får mye utenlandsk valuta inn og dermed styrket kronen. Økt eksport av fisk forsterker dette, men jeg tror den viktigste faktoren her er olje. I tillegg til at renten i Norge er 2,25 mot 1,25 i eurosonen, fordi Norge går godt, mens Europa er i lavkonjunktur.

Lenke til kommentar

Men det at vi i dag ser en nedgang i eksporten av sjømat er jo ikke fordi vi har svekket konkurranseevnen med en sterk krone, men at verdensmarkedsprisen for laks er lav, som sikkert i stor grad skyldes situasjonen i Europa. Altså er det vanskelig å "bevise" at en sterk kronekurs svekker eksporten.

Endret av Pettan
Lenke til kommentar

Er det for ille å hevde at situasjonen i Europa, der bedrifter sparer og kutter det de kan, samt en synkende etterspørsel i Eurosonen generelt, fører til at konkurransen simpelthen ikke er så stor? Og at det er derfor norsk sjømateksport har vært såpass stor mens kronekursen har vært sterk?

Lenke til kommentar

Fant en god presentasjon av en professor om effekten av finanskrisen på lakseprisen. Den er et par år gammel, så kan ikke brukes direkte til å forklare dagens situasjon, men den hadde en god analyse av hva som skjer med tilbud og etterspørsel i dårligere tider og hvordan dette påvirker lakseprisen.

 

http://www.google.no/search?hl=no&source=hp&biw=1101&bih=540&q=inntektselastisitet+laks&gbv=2&oq=inntektselastisitet+laks&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=737l6078l0l6406l22l21l3l11l14l0l171l611l4.3l7l0

 

velg den øverste

Lenke til kommentar

Men det at vi i dag ser en nedgang i eksporten av sjømat er jo ikke fordi vi har svekket konkurranseevnen med en sterk krone, men at verdensmarkedsprisen for laks er lav, som sikkert i stor grad skyldes situasjonen i Europa. Altså er det vanskelig å "bevise" at en sterk kronekurs svekker eksporten.

 

Dette høres etter min mening meget sannsynlig ut, men bare meg som reagerer litt på at vi får fiskeeksport på eksamen? Det virker som fiskeeksporten har nådd toppen, og reportasjen på TV2nyhetene bar preg av at nå gikk fiskemarkedet til helvete. synes timingen er litt merkelig.

Lenke til kommentar

Hva tror folk om oppgaver?

Jeg føler meg ganske sikker på at en av oppgavene vil være å forklare hvordan eksporten av fisk fra Norge kan stige på tross av en sterk krone. Jeg tipper at den andre oppgaven vil handle om hvordan kronekursen styres og generelt rundt dette. Noen andre som har noen spenstige forslag?

Lenke til kommentar

Hva med å se på den sterke krona som en konsekvens av økt eksport?

 

Ja. Den sterke kronen er jo blant annet en konsekvens av at Norge har et stort handelsoverskudd, slik at vi får mye utenlandsk valuta inn og dermed styrket kronen. Økt eksport av fisk forsterker dette, men jeg tror den viktigste faktoren her er olje. I tillegg til at renten i Norge er 2,25 mot 1,25 i eurosonen, fordi Norge går godt, mens Europa er i lavkonjunktur.

 

Dette er forklaringsmekanismer fra gamle dager. Under Bretton Woods-reglene for internasjonal finans var det i stor grad eksport og import som bestemte valutakursutviklingen. I dag fører finansielle plasseringer til veldig mye større og viktigere valutastrømmer enn eksport og import og kausaliteten fra eksport til sterk krone er veldig mye svakere. Hvis sensor er oppdatert på relativt moderne teorier bør du ikke bruke denne forklaringsmekanismen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...