Gå til innhold

hvordan få telenor/leverandør til å opprette ny internettsentral?


Anbefalte innlegg

hei!

 

jeg er i ferd med å flytte til et "forferdelig" sted som ligger 5km fra nærmeste internettsentral. MEN, ca 100m fra huset står en transformatorstasjon, hvor noen har fortalt meg det ligger både bredbånd og fiber i kabel ut til en øy i sjøen utenfor. fiber er bare en våt drøm jeg prøver å glemme, men er det ikke mulig å få opp en antenne/boks/whatever slik at vi i det minste kan få LITT raskere bredbånd? det kan da umulig koste SÅ mye (jeg skjønner at det koster å få folk ut til å se på det/innstallere tilleggsutstyr i transformatoren, men jeg tar gjerne en ekstraregning) og hvem er det eventuelt jeg skal henvende meg til? kraftverket? telenor (og evt hvor i telenor.. ser ikke for meg at vanlig kundeservice kan hjelpe meg med dette?)

 

vet ikke hvor lenge jeg klarer å bo på dette stedet uten å hverken kunne laste ned eller spille online ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På 5km med bredbånd langdistanse fra NGT skal du vel kunne få 1800/350kbit. Det er ikke det aller raskeste, men vil fortsatt fungere helt topp til spilling, og greit nok til nedlastning.

 

Du kan jo også sjekke om det finnes wimax-leverandører (trådløst internett) der du bor. Wimax er mest utbredt på landet, og fungerer ofte like bra som ADSL med tanke på ping og stabilitet, og har heller ikke kvoter slik som mobilt bredbånd. Min onkel har wimax i huset sitt, og får 6Mbit/600kbit.

 

Angående fiberen er jeg ikke sikker, du må nok bare melde om interesse hos den som bygger ut fiberen, ofte er det samme leverandør som bygger ut strømnettet i kommunen, men kan også være andre. Når nok folk i området er interessert, vil de kanskje sette i gang og bygge ut.

 

Jeg må nok skuffe deg og si at de ikke så mye for at privatkunder enkeltvis skal få fiber installert, dette gjør de bare for bedrifter som kan punge ut med et godt beløp. Jeg har et lignende problem der alle nabolagene rundt meg har fiber, unntatt nabolaget jeg bor i, og et til. Nærmeste sentral er kanskje 300-400m vekke, på andre siden av en hovedvei, men vi har enda ikke fått tilbud om å bli koblet til. Venter fortsatt spent. Inntil det må jeg klare meg med ADSL på en 2km linje som klarer maks 10/1Mbit.

Lenke til kommentar

hei! takk for svar :) driver og sjekker det med wimax nå, det har jeg aldri hørt om før.

 

jeg tror nok ikke jeg kan få fiber fra den transformatoren, men tenkte kanskje det burde være mulig å sette opp en vanlig bredbåndssentral/antenne/boks/hvadetnåer slik at jeg enten kan gå fra 5k til 100 linjemeter, eller at det i det minste blir noe forsterket. jeg aner ikke hva noe slikt ville kostet for leverandør, men jeg spanderer gjerne noen tusen for en tilfredstillende løsning.

 

NGT leverer ikke vanlig bredbånd i mitt område (sunnmøre), og de to leverandørene jeg har kontaktet (telenor/tafjord mimer) sier at jeg KANSKJE kan få 1500/256, men at det sannsynligvis vil bli dårligere enn det. nå har jeg prøvd å teste mobilt bredbånd fra telenor, men ble ikke videre imponert. både hastigheten og dekningen var ekstremt ustabil.

Lenke til kommentar

Mobilt bredbånd er ikke så bra egnet til den bruken du nevner. Hastigheten vil kanskje ligge rundt eller litt over det som en ADSL-leverandør kan levere, men det er andre ting som spiller inn enn bare hastigheten.

 

Mobilt bredbånd har kvoter, og en kvote på 6GB/måned er bare 200MB/dagen. Det skal ikke så mye youtubevideoer og surfing til for å nå den ved fast bruk. Videre om du har tenkt å drive med nedlasting, så vil det være med på å spise opp kvoten fort, og du blir strupet til 120kbit (ca. 15KB/s). Da er plutselig all gøyen med hastigheten borte.

 

Dessuten har mobilt bredbånd veldig høy og ujevn ping i forhold til en fast linje som ADSL, og egner seg derfor veldig dårlig til spilling. Noen spill som strategispill eller MMO-spill kan fungere greit, men skytespill blir raskt glemmesak. Da er det bedre å satse på en ADSL-linje (eller wimax om det finnes en leverandør) da de stort sett klarer å holde en stabil og lav ping. (Merk at hastighet og ping har ingen sammenheng)

Lenke til kommentar

hei

 

har fortsatt ikke kommet i bunns om hva som faktisk ligger i den transformatoren, det er visst ingen som har peiling.

 

jeg har meldt min interesse for 5g antenne hos directconnect, men ellers virker det ganske håpløst.

 

kan se ut som det blir å teste et abb fra ice siden de har husantenne som ekstrautstyr.. men som du sier så er kvoten der bare på 6gb :| får besøke familien når jeg skal laste ned da.. når jeg testet telenor mobilt så var det ca 70 ping, på wifi som jeg har nå er det vanligvis 30. når jeg spiller f.eks wow ligger jeg nå rundt 50ms, og tror jeg skal tåle en dobling. ideelt er det selvfølgelig ikke, men nå ser det ikke ut som om det blir bra uansett hva jeg gjør.

Lenke til kommentar

Ligger det fiber inn i området og dere er endel husstander så kan dere jo lage en interesseliste, har du hørt med det lokale e-verket om de har fiber i trafoen?

 

jeg tror ikke det er nok folk til fiber, og ble fortalt at selv om det skulle være fiber i sentralen så vil en singeltilkobling koste minst 50k. selv om jeg er villig til å legge ut en del for å få en løsning, så er nok det litt i overkant :) (men det hadde fristet altså, er ganske desperat.)

 

har kontaktet to kraftselskaper, den ene var bom, venter på svar fra den andre. jeg skulle så gjerne visst hva det koster å sette opp en vanlig internettsentral for å redusere linjelengden. om det er 50k for fiber, så bør det være vesentlig mindre for bredbånd, og alle nåværende kunder i området vil nyte godt av det..

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fortsatt ville satset på ADSL over den lange linjen fremfor mobilt bredbånd til fast hjemmebruk. Da har du en linje uten begrensning, som ikke påvirkes av andre brukere f.eks i feriesesongen, og pingen vil fortsatt være omtrent den samme som på en raskere ADSL-linje. Hvis ADSLen viser seg å være tilnærmet ubrukelig får du heller se på mobilt bredbånd som siste utvei.

Lenke til kommentar

Hvor mange bor det i området?

Du må vel kontakte de som har strømnettet i området, det er de som vanligvis eier infrastrukturen.

 

Uansett vil en slik utskutt enhet for xDSL som du snakker om koste en betydelig sum penger så en kunde er ikke nok.

 

kommer vel litt an på hva som defineres som området. er kanskje bare 100 hus som ligger mer enn 3km fra nåværende sentral. hvor mange av desse som er villig til å betale egenandel for å få bedre nett er selvfølgelig ukjent.

 

directconnect trenger angiveligvis bare 30 interesserte for å sette opp en 5g antenne, så jeg venter i spenning på svar fra de og...

 

venter også fortsatt på svar fra det andre kraftselskapet. er fortsatt litt ubestemt på vanlig nett vs mobilt men har et par uker til å tenke på.

 

takker uansett for innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...