Gå til innhold

Inteno FG101 i bridge, ny router bak


Anbefalte innlegg

Min far har anskaffet seg fiber fra Loqal å fått en Inteno FG101 router.

 

Han deler også linjen med de som bor i en hybel hos han og dette har vært gjort trådløst ved å tildele de tilgang til et "gjestenettverk" uten tilgang til hans "private nettverk" men full tilgang til internett.

 

En gammel NAS jeg en gang i tiden har brukt har mor og far "arvet" og står også i dette nettverket, hvor de lagrer bildene sine. Siden de er gamle å grå, har jeg kun lært de opp til èn måte å gjøre dette på, gjennom internett. Slik at de evnt. kunne vise frem/se på bildene fra hvor som helst. Dette har de lært og var veldig fornøyd med en slik løsning.

 

 

Overgangen til Loqal skjedde i forrige uke og det viser seg at tilgangen til innstillinger i den nye routeren er tilnærmet lik null. NAT loopback er også deaktivert så mor og far når ikke bildene sine slikt jeg har lært de. Går de til sitt domene havner de bare på konfigurasjonssiden til routeren.

 

Og igår fikk jeg også telefon om at det accesspunktet de har brukt for å dele internet med hybelboerne også var kaputt. Så jeg tenker at jeg kanskje kan slå to fluer i en smekk her nå.

De trenger en ny mulighet til å dele internett med hybelbeboerne og vil gjerne ha tilgang til NAS'en sin som før. Så jeg tenkte jeg skulle kjøpe de en ny trådløs router (med mulighet for gjestenettverk) og sette Loqal sin i Bridge slik at jeg kan gjøre alle innstillinger i den nyanskaffede.

 

 

 

Så over til spørsmålsdelen:

Jeg har aldri prøvd å bridge noe før (kun lest litt om det på diverse forum), men har generelt sett bred erfaring med nettverk og slike ting.

  • Er det noen hull i planen min?
  • Jeg har forstått det rett at ved å bridge den kjører jeg "full pupp" inn til neste router, hvor jeg der kan gjøre alle innstillinger?
  • Hvordan går jeg frem når jeg skal gjøre dette?
  • Hva må jeg passe på ved kjøp av ny router?
  • Forslag til ny router? Som har det jeg trenger for å få kontakt med nett og enten originalt eller med DDWRT kan settes opp med et slikt "gjestenettverk".

 

 

Jeg skal hjem dit til neste helg, så håper jeg kan få noen gode råd og tips slik at jeg kan gå til innkjøp å ordne alt mens jeg er der da :)

 

 

//IB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å der var hullet i planen min! :whistle:

Har selvsagt ikke mulighet til å sette routeren i bridge selv (er ikke en av de få valgene bruker får tilgang til).

 

Skal sjekke det opp! :)

 

Takk for tilbakemeldingen! :thumbup:

 

edit:

Da har jeg snakket med Loqal. De setter routeren sin i bridgemode på forespørsel. Ikke noe problem :new_woot:

Så da regner jeg med alt går i boks! :)

Endret av IBTB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...