Gå til innhold

Fotoutstyr i kaldt vær


Anbefalte innlegg

Hvordan beskytter dere utstyret deres i kaldt vær? Jeg har sett tips om å dytte kameraet ned i en lufttett pose (bruker dere i så fall en helt vanlig pose med strikk rundt?) når man går inn for dagen.

 

Men hvis man f.eks. fotograferer i en (kald) storby, går man i praksis inn og ut. Lever man farlig hvis man går rundt i Oslo (i minusgrader) en dag, tar en del bilder så utstyret blir kaldt, går inn på Kaffebrenneriet for å få seg noe varm og drikke (kanskje man til og med bruker kameraet inne), for så å gå ut i kulda igjen, så fotograferer man litt mer ute, før man får seg noe mat på en restaurant, osv, osv. Man går altså fra kaldt til varmt opptil flere ganger.

 

Er dette risikosport? Jeg aner ikke hva utstyret tåler.

 

Ingen av objektivene mine er værtettet, og mitt 7D er åpenbart tvilsomt på området, så jeg tenkte å få noen tips.

 

Normalt tror jeg ikke jeg gidder å bekymre meg for dette, men jeg skal på en måneds ferie til varmere strøk i januar, og det hadde jo vært typisk hvis kamerahuset f.eks. endte på service rett før reisen, så jeg vet ikke hvor forsiktig jeg bør være.

 

Noen vintertips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen grunn til å være bekymret for utstyret, når du flyr ut og inn på Kaffebrenneriet. Det du dog vil oppleve, er dogg på frontelementet. Jeg tror nok jeg ville lagt kamera ned i kameraveska før jeg gikk inn, og lukket veska. Og holdt den lukket til du er ute igjen. Da vil det ikke komme så mye varm og fuktig luft inn på kamera og det blir lite kondens.

 

Ulempen er at du ikke får tatt bilder eller sett på dagnes fangst mens du sitter der med kaffen din.

 

Eller så kan du gjøre som mange av oss, drite i å bry deg om det ...

Lenke til kommentar

Eg bruker poser med foldelukking av typen linka til under når eg bruker kameraet i kaldt vær, og så går inn i varme fuktige lokale. Også praktisk for å hindre at kameraet blir vått når det ligg i sekken når det regnar, eller på telttur etc. Pass deg for dei tynnaste variantane av slike posar, dei er dyre og blir fort utslitt. Synest det er meir praktisk med slike posar enn plastposar.

 

http://www.seatosummit.com.au/showdetail.php?Code=ADS

 

Til det meste av bruk så held nok kameraveska i massevis, så lenge du held den lukka til du skal ut igjen eller ventar til kameraet er blitt varmt. Det går raskare å varme opp kameraet hvis du har det i ein pose og kan ta det ut av sekken.

 

Omtrent kvar skidag i skianlegg, så ser eg folk som absolutt må kikke på bilda i varmestua i lunsjen, så det er nok av dei som ikkje bryr seg. Når ein må dra av duggen av skjermen kvart 15. sekund for å i det heile sjå bilda, så burde ein vel kanskje skjønne at dette ikkje er så sunt? Blir skeptisk til å kjøpe brukt kamera av å sjå slikt ;-(

 

Mulig eg er litt vel overforsiktig....

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

 

Jeg får slenge noen poser i sekken så jeg har dem der, men for alt jeg vet duger kamerasekken godt. Uansett er det vel verdt å tenke på at man bør unngå å kikke gjennom bildene når man tar seg en kaffe innendørs. Det er nok fort gjort. Et såkalt værtettet kamera bør man vel også kunne forvente at tåler litt dugg.

Lenke til kommentar

Problemet er at når kameraet skal akklimatisere seg så dannes det kondens innvendig hvis temperaturforskjellene foregår fra kalt til varmt for fort, et "vanntett" kamera vil holde på kondensen lengere en et som er mindre værtett.

Jeg har enkelte ganger hatt kameraet innenfor jakka når jeg er ute i kulda for og slippe kondens hvis jeg er innom varme plasser en gang i blandt, eller så er tipsene her gode, kan også være lurt å la kameraet stå en periode uten objektiv hvis man har fått mye kondensansamling, la det da stå med objektivåpningen nedover så det ikke samler støv, det samme med objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...