Gå til innhold

MMS & TV- Hvem er ansvarlig?


Anbefalte innlegg

På NRK2 har de ett program (tror det heter svisj eller no sånt) på ettermiddagen hvor det er musikk og sms innsendelser. I tillegg har en MMS innsendinger der en kan sende inn bilder og få det vist på TV.

 

Noen som har kjennskap til hvem som har det juridiske ansvaret her? Kan liksom Ole stikke på byen.. ta bilde av den rå/ekle/noe dama og sende det inn så kan de vise det?

 

Må tillatelse fra personen som er på bilde innhentes? Er det vedkommende som sender det inn som er ansvarlig for å innhente slikt? Tviler på det er noe signering av no kontrakter mellom NRK2 og mobil avsender. Eller er en rett å slett juridisk bindt opp til ting en sender fra en mobiltelefon? Hva da om en har ring kontant ikke registert opp til navn?

 

Kommentarer, meninger og svar mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NRK2/TV2 driver vel en viss sensur på bildene som blir vist på lufta. Akkurat som de gjør med sms meldinger. De viser sikkert ikke hva som helst. Hva som skal vises på lufta og hva som skal sensureres er jo mye vanskeligere med bilder, enn med sms.

 

Jeg tror ikke personen som blir tatt bilde av trenger å gi tillatelse til at det skal vises på lufta. En avis henter ikke tillatelse fra alle personene det er bilde av i avisen. En TV kanal henter ikke tillatelse til alle personer som vises på lufta. Tenk f.eks på folk i bakgrunnen av et intervju etc..

Lenke til kommentar

Sensur driver de nok med... men kan hvem som helst legge ut bilder av en på nasjonalt TV?

 

Kan jeg i prinsippet i det hele tatt ta bilde av noen nede på Karl Johan og legge det på websiden min?

 

Er det forskjell på om bilde er tatt på offentlig sted? Hjemme hos noen? På ett utested? Hjemme hos meg?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjennskap til lover og bestemmelser på dette området. Men for å ta et eksempel fra Karl Johan, siden du nevner det. God morgen Norge på TV2 har ofte innslag fra Karl Johan, med diverese band o.l. Dette går så vidt jeg vet direkte. Da kan man jo ikke unngå at tilfeldig forbipasserende kommer med i bildet. Siden dette går ut direkte har ikke TV2 mulighet til å oppdrive tillatelse fra disse forbipasserende.

 

Jeg tror det er forskjell på bilder/film tatt opp på offentlig sted, og på privat eiedom. Men som sagt, jeg har ikke kjennskap til lover og bestemmelser på dette området.

 

Kanskje opplegget med MMS bilder på TV er så nytt at det ikke er utarbeidet retningslinjer for det.. Hvem vet?

Lenke til kommentar

Tror det er slik at en kan sende bilder av folk som ikke vet at de blir tatt bilde av/filmet så lenge de ikke spiller en sentral rolle eller er "midtpunktet" i bildet.. Motivet. Om de er motivet, skal de være klar over at de blir tatt bilde av og "ikke protestere". _Tror_ det er slik.

 

Problemet vil jo være at de som sensurerer ikke vet om vedkommende var klar over det. :-?

Lenke til kommentar
Tror det er slik at en kan sende bilder av folk som ikke vet at de blir tatt bilde av/filmet så lenge de ikke spiller en sentral rolle eller er "midtpunktet" i bildet.. Motivet. Om de er motivet, skal de være klar over at de blir tatt bilde av og "ikke protestere". _Tror_ det er slik.

 

Problemet vil jo være at de som sensurerer ikke vet om vedkommende var klar over det. :-?

 

slik eg også har forstått det.

Har hørt nokke om at viss du "ikkje kan bli identifisert" så trenger du ikkje å "samtykke" til bildet.

F.eks den siden på nette som la ut mange "bakender" til jenter... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...