Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinsforbruk - 4.0 V6 vs 5.2 V8


Slurt-is

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan spare bensin ved å holde vinduene lukket, bruke air condition så skjeldent som mulig, det er kjent at det kan øke forbruket med 8% ved å bruke A/C kontinuerlig. Sørg for et rent luftfilter til enhver tid, et skittent luftfilter øker bensinforbruket betraktelig. Hold god avstand mellom bilen foran deg slik at du slipper å bremse ned hele tiden. Planlegg lyskryssene, prøv å kjør sakte mot kryssene hvis det ikke er grønt, slik at når du kommer dit så er det grønt og du slipper å stoppe. Aksellerer veldig forsiktig, du sparer mye bensin på det. Stopp bilen, du sparer ingenting å ha den på tomgang, du bruker like mye bensin på å starte bilen som det gjør å ha den på tomgang i 6 sekunder, og disse sekundene flyr unna fort som faen. Alltid sørg for å ha rett lufttrykk, feil lufttrykk øker bensinforbruket. Bruk GPS for å finne korteste rute, alltid planlegg turen. Se på bilen som et tog, ikke som et leketøy, så blir alt billigere.

Endret av LonelyMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan spare bensin ved å holde vinduene lukket, bruke air condition så skjeldent som mulig, det er kjent at det kan øke forbruket med 8% ved å bruke A/C kontinuerlig. Sørg for et rent luftfilter til enhver tid, et skittent luftfilter øker bensinforbruket betraktelig. Hold god avstand mellom bilen foran deg slik at du slipper å bremse ned hele tiden. Planlegg lyskryssene, prøv å kjør sakte mot kryssene hvis det ikke er grønt, slik at når du kommer dit så er det grønt og du slipper å stoppe. Aksellerer veldig forsiktig, du sparer mye bensin på det. Stopp bilen, du sparer ingenting å ha den på tomgang, du bruker like mye bensin på å starte bilen som det gjør å ha den på tomgang i 6 sekunder, og disse sekundene flyr unna fort som faen. Alltid sørg for å ha rett lufttrykk, feil lufttrykk øker bensinforbruket. Bruk GPS for å finne korteste rute, alltid planlegg turen. Se på bilen som et tog, ikke som et leketøy, så blir alt billigere.

Jeg tror ikke TS er så veldig bekymret for forbruket, da hadde han nok kjøpt en annen bil. Jeg ser stadig at folk anbefaler å skru av bilen (minske tomgang). Jeg mener at det skal du økonomisk sett ikke gjøre med mindre det er snakk om lang tid (5 minutter+). Grunnen til dette er at bilen bruker lite på tomgang (bensin ~1l/h, diesel ~0,5l/h) mens en startmotor fort koster flere tusen pluss arbeid...

Lenke til kommentar

Generelt sett bør folk stoppe motoren hvis de planlegger å ha den stående mellom 6-20 sekunder, etter 20 sekunder lønner det seg ikke, den bruker mindre bensin på å starte enn folk tror.

 

Den eneste gangen du ikke skal stoppe bilen er på bitende kalde vinterdager når det er mange minusgrader, batteriet går i underskudd på iskalde vintre og når batteriet har underskudd (pga kulden) så lønner det seg å ha bilen gående for å spare batteriet, du bruker ekstremt med energi for å få startmotoren igang, selv i den lille tiden det tar å starte bilen. De fleste batterier blir flate ved å la startmotoren gå i 30 sekunder, så å starte bilen hver gang krever mye energi fra batteriet.

 

5 minutter+ er en myte og en sterk overdrivelse, 20 sekunder max, så går du i minus på bensinbudsjettet. Kontakt NAF for verifisering av hva jeg forteller deg.

 

Startmotorer har en levetid på 15-20 år så det er ikke et problem, med mindre du har kjøpt en 15 år gammel bil. Bensinen du har sløst i løpet av 15-20 år er mye dyrere enn en ny startmotor.

 

Du bruker 1,6 centiliter med bensin i minuttet ved å ha den på tomgang. Står du på tomgang i 5 minutter hver dag, så bruker du over 438 liter ekstra bensin i løpet av 15 år enn du ville gjort om du stoppet bilen. Du kan jo bare begynne å beregne hva denne ekstra bensinen vil koste.

 

Med bensinpris på 13 kr literen vil det koste 5694 kr i løpet av 15 år. Men dette er med en generell bil med medium typisk motor, en større motor, f.eks en 2,5 liters motor vil det bli endel dyrere.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Hehe, takker for tips :-)

 

Prøver å kjøre den så økonomisk jeg kan, selv om den aldri kan kunne konkurrere mot nyere og moderne biler. Det viktigste for min del er å kjøre den pent for å slite minst mulig på den. Reperasjoner blir raskt en større utgift enn bensin fikk jeg erfare med min forrige bil (Porsche 944) :omg:

 

TMK9Z: Gikk gjennom serviceheftet til Jeepen. Ikke rart den lager så røff lyd, hele eksosanlegget ble oppgradert i 2008! Når man med det første kjører 4.0 liter rekkesekser, så må man jo la folk høre det :innocent:

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...