Gå til innhold

Azerbaijan mer enn årets MGP vinner.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Azerbaijan er langt mer enn årets vinner av MGP

 

http://www.youtube.com/watch?v=Lc60ci_OnmI

 

Azerbaijan or Republic of Azerbaijan is an important country of the Eurasian continent and it is the largest as well as the most populated region in South Caucasus. Whilst the capital, Baku, has rapidly transformed itself into a highly developed modern city, the surrounding villages still remain untouched and archaic.

Kilde: http://www.azerbaijan.com/

 

Landet grenser som kjent til det kaspiske hav

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Azerbaijan_%28orthographic_projection%29.svg

 

Det har en blomstrende oljeindustri og de konkurrerer om å produsere verdens beste kaviar (fra stør). Selskapet Caspian Fish Company har startet sin egen oppdrett av stør.

 

Grunnen til at jeg begynte på denne tråden var Cnn's program Eye on Azerbaijan: http://edition.cnn.com/SPECIALS/eye.on/index.html

 

Se også:

 

"Eye on Azerbaijan" is a CNN's five-day series program about Azerbaijan, one of the issues of which will be devoted to the Baku White City urban development project. In the story, which will be on air on 15 November at 8 p.m. Baku time, you will hear about the special role of the project in attracting of investments to Azerbaijan, the transformation of the Black City of Baku into a new modern center of the capital, formation of favorable socio-economic conditions here, improving of ecological situation as well as the other features of the project.

 

"Eye on Azerbaijan" will be on air every evening from 14 to 18 November at 8 p.m. of Baku time. The weekly program will highlight key aspects of the economy, culture, art and sport of modern Azerbaijan, formating its image an the international arena. CNN will pay special attention for Eurovision 2012 preparations as well.

Kilde: http://en.trend.az/capital/business/1956958.html

 

Så hvorfor ikke løfte blikket fra krisen i USA og Europa til mer eksotiske strøk? Der skjer noe andre steder også. Eu venter negativ eller ingen vekst i 2012 mens den globale veksten er estimert til 4 prosent.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

CNN blir betalt for å lage reklame. Azerbaijan sliter med lite ytringsfrihet, undertrykking av opposjonelle. Itillegg driver de med overbeskatning av fiskeressursene slik at det ikke er så mye kaviar igjen i verden.

  1. Og du ser ingen reklame her i landet?
  2. Det er vel ikke først og fremst et reklame program, men et nyhets / dokumentar program.
  3. Er ikke Statoil allerede i landet?
  4. Det er vel mange land som grenser til det Kaspiske hav og dermed overfisker støren.
  5. Azerbajan har ihvertfall laget et oppdrettsanlegg for stør. Det blir påstått at millioner av yngel skal slippes ut i Det Kaspiske Hav :thumbup: .
  6. Norge har vel kontakt med verre regimer enn det i Azerbajan?
  7. Er det mulig å være litt positiv?

Lenke til kommentar

1. I Norge er man nødt til å opplyse om det er reklame, i CNN gjør de ikke det. De har ett nytt land som de reklamerer ca hver måned.

2. Nei det er reklame for å få inn investeringer og turister til landet.

3. Statoil er der hvor det er olje, også land som Libya, Angola, Egypt, Kazakstan (som er ett enda værre land) osv.

4. Azerbaijan har ikke akkurat vært med på å beskytte støren.

5. Veldig bra.

6. Norge er dobbelmoralister.

7. Joda, men det er heller ikke bra å være naiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

1. I Norge er man nødt til å opplyse om det er reklame, i CNN gjør de

Der tenker du vel bare på NrK? Vet du hvor mye skjult reklame der er i Tv2's såpeopera Hotel Cesar. Såpeoperaer ble utviklet i USA med den hensikt å reklamere for såpe.

 

Og Nrk vil nok også ha mange programmer som vil bli karakterisert som reklame av en konkurrent. Jeg er klar over Cnn's "eye on" serie. Det ner nok ikke objektiv. Jeg ser vanligvis ikke på den serien, så jeg vet ikke hvor objektiv og kritisk den er. Du kan derfor ha rett i at det er en reklamefinansiert serie av det enkelte land. Forhåpentligvis har den en del interessante ting om lander.

 

7. Joda, men det er heller ikke bra å være naiv.

Jeg er ikke naiv, men har den innstilling at man skal ha samkvem og handel med et land så lenge ikke Fn eller andre internasjonale organisasjoner ikke oppfordrer til det motsatte. Handelsamkvem kan også ha positive effekter.

Lenke til kommentar

Pressen bør også ta en kritisk titt på Statoils virksomhet i dette landet. Korrupsjon er utbredt og jeg mistenker at "cash for contracts" har skjedd i tildelingen av konsesjoner, omtrent som det skjedde i Iran.

 

Nå har jeg ikke sett, eller kommer til å se, "Eye on Azerbaijan". Men det virker som om et udemokratisk og korrupt land prøver å kjøpe seg et bedre internasjonalt rykte gjennom CNN (som vel neppe vil kjøre noen kritiske reportasjer om Azerbajian i denne serien?).

 

edit: rettet opp skrivefeil og presiserte siste setning.

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En gjeng tyrkere som burde komme seg til den andre siden av kaspihavet der de kommer fra. Det er azeriene i nøtteskall, der de for tiden bedriver massiv opprustning.

Og hva med norske vikinger som herjet Europa og det nære østen i decsnnier? Hva med vår opprustning og kjøp av nye fly som den amerikanske forsvarsministeren Robert Gates kalte ekstravagant og unødvendig. Lille uskyldige Norge, som har den største våpeneksporten målt per innbygger. Som alltid er det spørsmål om hvem man ser inn i øynene.

 

Jeg har aldri vært i landet, men syntes det lille jeg så på Cnn (reklame eller ikke) virket interessant. Det skjer en utvikling i landet, forhåpentligvis til det bedre.

Lenke til kommentar

Og hva med norske vikinger som herjet Europa og det nære østen i decsnnier? Hva med vår opprustning og kjøp av nye fly som den amerikanske forsvarsministeren Robert Gates kalte ekstravagant og unødvendig. Lille uskyldige Norge, som har den største våpeneksporten målt per innbygger. Som alltid er det spørsmål om hvem man ser inn i øynene.

 

Jeg har aldri vært i landet, men syntes det lille jeg så på Cnn (reklame eller ikke) virket interessant. Det skjer en utvikling i landet, forhåpentligvis til det bedre.

 

Og? Hva har det med azeriene å gjøre?

Om du ikke har vært i området bør du kanskje være litt mer forsiktig. Bare lese historie fra sør-kaukasus, start gjerne fra sovjet sin kollaps og så vurder; hvor vil våpnene brukes hen.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om du ikke har vært i området bør du kanskje være litt mer forsiktig.

Hva mener du med det? Er det mye mer uttrygt enn andre plasser i verden? Der skjer en spennende utvikling i området. Fokus på miljøet er økt. Og de prøver å redde støren. Jeg vet ikke om noe annet land langs Det Kaspiske havet som har til hensikt å sette ut millioner av stør yngel i Det Kaspiske hav.

 

Bare lese historie fra sør-kaukasus, start gjerne fra sovjet sin kollaps og så vurder; hvor vil våpnene brukes hen.

Og historien er at kun en plass på jorden feires den Røde arme den 8. mai, i Nord Norge, fordi de

  1. Befridde Finmark.
  2. Kastet ut tyskerne.
  3. Trakk seg tilbake til eget territorium.

Selvsagt er jeg for et troverdig norsk forsvar og jeg er for vårt medlemsskap i Nato om det skulle ha noe med temaet i denne tråden og gjøre.

 

Kan dere som er mot handelsforbindelser og eventuelt andre forbindelser med Azerbaijan

 

  1. Liste opp de statene det ikke er aktuelt å ha forbindelser med.
  2. Om det blir for mange, liste opp de vi bør ha forbindelser med.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Azerbadsjan er et land som ikke akkurat markerer seg bra når det kommer til opprettholdelse av menneskerettighetene:

 

http://www.amnesty.org/en/region/azerbaijan

http://en.wikipedia.org/wiki/Eynulla_Fatullayev

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4317221.stm

 

Jeg synes det er viktig å huske på dette når MGP-festen bryter løs, og det sikkert er mye god markedsføring av landet, mtp. økonomisk utvikling og den slags.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Azerbadsjan er et land som ikke akkurat markerer seg bra når det kommer til opprettholdelse av menneskerettighetene:

Det er nok riktig, men det er spørsmål om hvilken retning det går i. Der skjer en rivende utvikling i dette landet som ligger mellom Russland og Iran langs det Kaspiske Hav. Det nevnes at landet kan være en katalysator eller økonomisk bro mellom Europa og Østen.

 

Baku utvikles til en moderne by og der er et prosjekt,

 

http://www.bakuwhitecity.com/ med en tidshorisont på 20 år. Prosjektet har fått flere internasjonale priser.

 

Jeg synes det er viktig å huske på dette når MGP-festen bryter løs, og det sikkert er mye god markedsføring av landet, mtp. økonomisk utvikling og den slags.

Jeg var vel mer skeptisk til at Ol ville bli utnyttet til markedsføring i Kina. Det har det nok også til dels blitt, men det har gitt Kineserne en positiv økonomisk stimulans som vil heller ikke skal glemme.

 

Vi får ønske all utvikling som skjer til det bedre velkommen, selv om ikke alle skritt skjer så fort. Den materielle utvikling skjer ihvertfall fort i Azerbaijan.

 

For øvrig hevedes det i det omtalte Cnn programmet at Baku er rangert blant de 10 beste byer i verden når det kommer til uteliv. Er Oslo (så mye) bedre?

 

Min datter og hennes mann hadde nylig en jordhopping fra ulike land i Asia, Afrika, Nord og Sør Amerika.

 

Det er et paradoks at de hadde vært hjemme et par uker før de opplevde 22.07.2011. Hun oppholdt seg på Glassmagasinet i Oslo, da bomba smalt i regjeringslokalet. Ruter knuste og glass fløy over hennes kollegaer som satt og gren. Selv holdt hun på å få plater som falt fra taket i hodet.

 

De sa, vi opplevde ikke noe fælt på jordreisen, men var ikke før landet i Norge, før vi var nær et terrorangrep :roll: .

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Et enkelt terrorangrep kan man ikke gjøre noe med desverre .Blir tåpelig å bruke den som et poeng mot Oslo. Da hadde jeg heller brukt overfallsvoldtekene. Dessuten er det utrolig ignorant å si dette. Jeg kan reise til Nord-Korea og ha det hyggelig. Så kan jeg få en bot for å kjøre for fort i Sør-Korea. Blir tåpelig å klage på autoriteten i Sør-Korea da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...