Gå til innhold

Bærbar gaming PC, max 15k.


Panneskjegg

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Nå som Diablo 3 er rett rundt hjørnet, så kjenner jeg suget etter en ny PC. Har lyst på en bærbar, da det er greit å få tatt den med meg til kamerater om jeg er keen på å linke litt, eller om jeg skal offshore ol.

 

 

Er ikke helt oppdatert på PC fronten for å si det slik, så jeg vet egentlig ikke HVA jeg trenger.

 

Kan nevne noen krav jeg har:

 

- HDMI ut til lyd/bilde, slik at jeg kan bruke den som mediacenter. Har per idag bare en HD ready plasma TV som jeg bruker (1360x768), men kommer til å kjøpe meg en TV som er full HD i nærmeste fremtid (1920x1080p).

 

- Kunne spille Diablo 3 flytende, med god grafikk. 1920x1080

 

- Kunne spille BF3/MW3 med god grafikk.. iallefall 1360x768 (regner med dette spillet krever MYE mer enn D3 vil gjøre)

 

 

 

Det er vel stort sett de eneste kravene jeg har.. Er litt usikker på om jeg skal ha 15" eller 17" skjerm på den bærbare? Er kanskje greit å ha native oppløsning på 1920x1080 på den, men det er ikke et krav. Tror nok jeg klarer fint å overleve med en 15", siden den bærbare vil være koblet til en plasma TV, 99% av tiden uansett.

 

SSD? Jeg har aldri prøvd en SSD harddisk, så vet ikke hvor viktig dette er å ha i den bærbare.

 

Noen anbefalinger? Jeg trenger altså ikke den RÅESTE gaming PCen.. så lenge den fungerer bra til mine krav. Jo billigere, jo bedre ;) 3D og slikt bryr jeg meg ikke om i det hele tatt.

 

 

Har sett litt på: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00w1403&c=no&l=no&s=dhs&cs=nodhs1&model_id=alienware-m14x&

 

+3000kr for en SSD harddisk... er det virkelig verdt det ?

 

Andre forslag / tips ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Alienware maskinen er ikke spesielt godt egnet til spill idag.

 

Du bør se på maskiner med GTX560 grafikk eller bedre og da er Asus G53SX eller G74SX en grei plass å begynne.

Skal du ha noe enda bedre så er det Multicoms Clevo maskiner som gjelder. F.eks Kunshan P150

 

Henger meg på denne anbefalingen.

 

En "outsider" er jo MSI sine maskiner, f.eks denne http://www.prisjakt.no/product.php?p=973730

 

15" FulHD skjerm, Nvidia GTX570 skjermkort, intel i7 quadcore CPU osv, totalt sett mye hardware/ytelse for pengene. Men MSI maskiner er oftest svært glorete og "gamer" aktige - ikke spesielt nøytrale, samt at viftestøyen er høyere enn for asus sine maskiner - støymessig er de vel mer sammenlignbare med clevo.

Lenke til kommentar

Har kommet noelunde frem til denne listen, etter å ha sett i tråden her, samt lest litt andre steder.

 

#1 Multcom sin "Kunshan P170, 17,3":

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600341;c:100560;fl:0#2194-10610947-1;2195-4206736-1;2322-3754188-1;2203-10500502-1;2196-10606016-2;2197-10571620-1;2198-10571620-1;2199-10606915-1;2201-10519068-1

 

- 17.3" full-HD LED skjerm 1920x1080, matt

- INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz, 6MB SmartCache

- 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB)

- 500GB SATA 7200RPM

- 500GB SATA 7200RPM (Blir kjørt i Raid)

- AMD Radeon HD 6990M 2GB GDDR5

- Levert uten operativsystem

- Endre til BluRay (ikke valgt)

- Endring av operativsystem (ikke valgt)

- Office (ikke valgt)

Totalt 15 834,-

 

#2 MSI 17,3" bærbar PC GT780DX-434NE

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MSIGT780DX434/msi-17-3-barbar-pc-gt780dx-434ne

 


  •  
  • 2.4GHz Intel Core i5-2430M prosessor
  • NVIDIA GeForce GT 570M med 1536 MB dedikert minne
  • 6 GB minne og 750 GB lagringskapasitet

 

11500kr!

 

#3 ASUS G53SX 15.6" Full HD Matt

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=648001#extra

 

- 8gb ram

- GTX560 skjermkort med 2gb minne

- 750gb S-ATA HD

 

9500kr!

 

 

 

 

Noen som har peiling på støynivå på disse?

 

Hva med skjermkort? GTX560 vs GTX570 (Asus vs MSI).. Er 570 MYE bedre? Etter hva jeg leste så skulle ATI sitt 6990 skjermkort gruse GTX560?

 

Det er jo klart at den dyreste her er den beste..

 

Men stusser litt over om jeg faktisk har bruk for så god PC, da jeg strengt tatt ikke har behov for å kunne kjøre MW3 i 1920x1080 med beste grafikken.. Altså, er det verdt de 6000kronene over f.eks Asus sin bærbare.

 

Synes forøvrig at utseendet er pent på alle disse PCene. Selv MSI sin (selv om den hadde en del unødvendig fjas som f.eks innebygd "subwoofer"..)

 

Ang SSD: Jeg har til nå brukt en vanlig SATA harddisk fra Samsung i over 5 år tror jeg, og er like fornøyd med PCen min. Hadde også en Raptor harddisk som skulle være så mye "bedre" enn SATA harddisken, men den har jeg kastet.. fordi den bråkte for mye. Merket heller aldri at den var raskere.. Men så kan vel ikke det sammenlignes med en SSD HD. Men det blir vel litt sånn at jeg kan vel umulig savne en SSD harddisk, når jeg aldri har prøvd en ;)

Endret av Panneskjegg
Lenke til kommentar

Er du det minste opptatt av støy så er Asus det klare førstevalget da deres maskiner er ekstremt lydsvake med tanke på hva slags hardware de har innabords.

 

Nå kan jeg ikke stå 100% for denne uttalelsen da den er basert på forrige generasjon MSI laptopper, men de var skandaløst bråkete og varme. Så jeg vil anta at Kunshan er stillere enn MSI men ikke like stille som Asus.

 

SSD er kult det, har man råd så tar man med en slik, men det er jo langt ifra noe krav da en SSD booster hastighet på alt som lastes til og fra disk. Spill havner ikke i den kategorien med unntak av at f.eks kartdata vil dra nytte av en SSD når man laster et nytt område eller lignende.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Som en liten sammenligning på skjermkortytelse;

 

3dmark11 performance standard test:

 

GTX560M (128bit bus versjonen som sitter i asus G53SX): ca 1800 poeng

GTX570M: ca 2300 poeng

HD6990M: ca 3500 poeng.

 

Så ja HD6990 er ganske mye bedre. ;)

 

Ta gjerne en titt på notebookcheck.net selv og se hvor bra spill går på de forskjellige skjermkortene/maskinene.

 

Asusen er den mest stillegående maskinen.

 

støymålinger fra noen av maskinene du vurderer, setter 3 17" opp mot hverandre:

 

Clevo(kunshan) P170 med HD6990: maks 48.8dB

MSI GX780DX: maks 49.2dB

Asus G74SX: maks 36.4dB

 

Husk at en økning på ca 6dB er en dobling av lydtrykket for våre ører. dvs asusen støyer nesten bare 1/3 av de andre to, verdt å ta med i betraktningen ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

MYE god informasjon å få her (både i denne tråden og lignende tråder).. For å ikke snakke om siden notebookcheck.net - greit å se alle benchmarkene til de forskjellige skjermkortene osv, og hvordan de gjør det i forskjellige spill.

 

Virker som jeg får mer for pengene ved å gå for en Kunshan 17.3" fra Multicom, enn en Alienware med samme skjermkortet (6990). Virker som om Dell tar "så mye" for små oppgraderinger (som litt større harddisk/mer minne osv).

 

Asus maskinen som er en middels til høy ytelses maskin frister litt også, da den er stillegående og billig. Men samtidig frister det å bare slå på stortrommen med engang, og kjøpe meg en bærbar med 6990 skjermkort (Kunshan), til rundt 16000kr.

 

Eller om jeg skal drøye alt til nyåret, for å se om det kommer noen hyggelige nyttårspriser.

 

Vi får se!

 

 

 

Uansett! Takk for hjelpen.

 

Får heller komme med en tilbakemelding hva jeg ender opp med :)

Lenke til kommentar

Husk på at det er ikke bare hardware som teller men hele maskien i seg selv :)

Meget godt poeng! Prøvde for første gang i mitt liv en Alienware M17x R3 her om dagen, og jeg må bare få si at byggekvaliteten føltes bunnsolid sammenlignet med div. andre maskiner jeg har prøvd. Multicom sine Kunshan(Clevo) maskiner kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg er veldig svak for designet til Alienware.. En bærbar "litt utenom det vanlige" kan man vel si. Litt kjedlig at det ikke er mulig å få ATI's 6990 til deres 14,3" (iallefall ikke enda).

Asus G serie har også er rimelig tøfft utseende. Det har designdetaljer fra B52 stealth bomberen. Ikke i alles smak men jeg synes det er kledelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde vært moro med en Alienware kun pga utseendet.. Men da de ikke selger med 6990 til deres 14", så har jeg bestemt meg for Multicom sin Kunshan:

 

- 15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser

- INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz, 6MB SmartCache

- 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB)

- AMD Radeon HD 6990M 2GB GDDR5

- 500GB SATA 7200RPM

- DVD-spiller og brenner (standard)

- Standard, fabrikkmontert kjølebelegg

- Levert uten operativsystem

- Pixel-garanti (ikke valgt)

- Endring av språk (ikke valgt)

- Office (ikke valgt)

 

Totalt 13 936,-

 

 

Ser dette bra ut ?

 

Leste i Kunshan tråden at en 7200rpm harddisk bråker/varmer mer enn en 5400rpm harddisk... og at i noen tilfeller kan den faktisk være raskere ? Bør jeg gå for 5400rpm eller 7200rpm ?

 

Hva med drivere og slikt... er vel bare å laste ned fra nettet så er det go gang ? (Har en Windows 7 fra før.. tenkte jeg kunne spare de 500kronene).

Lenke til kommentar

Leste i Kunshan tråden at en 7200rpm harddisk bråker/varmer mer enn en 5400rpm harddisk... og at i noen tilfeller kan den faktisk være raskere ? Bør jeg gå for 5400rpm eller 7200rpm ?

 

Det er nok meg som har skrevet det, og det bør modifiseres noe.

- En 7200 disk vil/kan støye noe mer, men i en såvidt kraftig maskin så vil ikke den støyen legges merke til.

- Det er noen tester som har vist at enkelte 5400 disker kan være raskere enn 7200 disker, men har ikke den testen å vise til. Sånn generelt skal en 7200 disk være raskere enn 5400 i teorien i alle fall.

 

Skal du ha ytelse og lite støy og varme, så går du for SSD og bytter ut optisk leser (DVD). Der dytter du heller inn en 5400 HDD.

 

Edit:

Jeg har hatt et utall bærbare i de 13 årene jeg har hatt bærbart, og etter at jeg gikk over til Seagate disker har jeg ikke hatt diskkrasj. Dog er det verdt å merke seg, at med det samme du setter i gang en disk, så er det kun spørsmål når en disk krasjer. Ikke om.

Der har jeg lagt merke til at Seagate sine snurrer litt lengere, og helst til de blir erstattet av noe annet.

 

Fikk litt mere forståelse av det forleden, da WD ble dømt til å betale en halv $ milliard til Seagate for å ha tilegnet seg tekologien deres på ulovlig vis.

Endret av Protest
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tar en liten oppdatering her jeg..

 

Har nå sett på forskjellige forum og gjort enda mer research.

 

Som de fleste vet så er jo selvfølgelig Multicom sine Kunshan de bærbare som gir best ytelse. De koster også litt mer enn deres konkurrenter (MSI & Asus bl.a).

 

For 15000kr får jeg den råeste bærbare dataen (til prisen) med ATI 6990M, SSD, osv.. Men litt høyt støynivå. Ikke bakbelyst tastatur heller.

 

For 12000kr kan jeg få en MSI med GT570M. Men når man først er oppe i den prisen, kan man vel like gjerne spytte ut 3000kr ekstra, og få den beste (Kunshan). Det er et minus at den også har høyt støynivå.

 

På en god tredjeplass har vi Asus sin G53SX, til rundt 9500kr. Liker veldig godt denne pcen, men jo mer man leser om den, jo mer irritert blir man. Asus har nemlig vært helt tullete og plassert et GTX560M kort i den, med bare 128bus. Søker man litt på 560M 128 vs 192, så finner man raskt ut at 560M med 128bit er "gimped".. Og at det faktisk er noelunde likt 460M (med 192bit), om ikke dårligere.

GTX460M er et kort som er lett å overklokke, og det er også 560M (128bit).

 

Eks:

 

http://www.bestgaminglaptop.net/general/gtx-560m-overclocking-128-bit-version/

 

Nesten like bra som et stock GTX570M kort.

 

GTX460M & GTX560M (192bit) er et bedre kort enn GTX560M (128bit). Hadde jo vært moro å kjøpt en billig Asus G53SW (Med i7 prosessor), men det selges ikke i Norge såvidt jeg ser (Dustinhome selger en G53SW til en hyggelig pris, men med kjipere specs enn dagens G53SW).

 

:cry:

 

G74SX kan jo fås for 10000kr med GTX560M med 192 bus, noe som hadde vært supert, problemet er bare at den blir for stor. Og når Asus tuller slik med deres G53SX modell, så vil jeg ikke kjøpe den heller.

 

:wallbash:

 

Konklusjon: Jeg venter med PC-kjøpet til Januar. Asus har tullet fælt med deres G53SX, så jeg venter spent på mer informasjon om neste generasjon (G54 & de skal visst også komme ut med "high-end" modeller til gaming), et SUPERBRA tilbud på deres nåværende G53SX, eller så gir jeg opp - og kjøper den beste bærbare (Kunshan fra Multicom).

 

 

Egentlig ingenting "nytt" jeg har kommet med, da dette er noe dere har skrevet her (og i andre lignende tråder) hele tiden. Men er alltid moro å få ut litt frustrasjon ;) Grunnen til at jeg enda ikke har endt opp med Multicom sin PC, er rett og slett fordi jeg liker tanken på å ha en god gaming PC som er utrolig STILLE (Tenker da på minimum 570M), OG har et bakbelyst tastatur - og det er bare Asus som er skikkelig stillegående (Og Kunshan har jo ikke bakbelyst tastatur).

 

:mrgreen:

Lenke til kommentar

Var i samme situasjon som deg (GTX 570 eller bedre) og jeg endte opp med Samsung 700G7A, vet ikke om du har vurdert den? Ytelsen på 6970M - kortet ligger tettere til GTX 580 enn GTX 570, den har bakbelyst tastatur, er relativt stillegående og ser ut til å oppfylle kravene du har satt stort sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...