Gå til innhold

Finner ikke harddisk


Martinsbl

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt og montert en pc med et asus a7n8x deluxe/gd hovedkort og en Maxtor S-ATA harddisk, men når jeg prøver å innstalere Windows XP finner den ingen harddisk. Jeg mener å ha satt opp alt riktig med jumpere og det hele, men når jeg starter opp får jeg først en melding om at jeg har Maxtor (et eller annet) som primary disk, siden at jeg ikke har det og jeg finner den heller ikke i BIOSen.

 

Kan noen hjelpe meg?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke drivere? Fulgte ingen ting med HDen. Riktig nok fulgte det med en cd sammen hovedkortet... er det den?

 

Når jeg kommer til menyen der jeg kan velge RAID står HDen min der, men på neste meny der jeg kan se hvilke diskettstasjoner, hardisker og CD-romer jeg har innstalert står den ikke der.

Lenke til kommentar

Martinsbl: har du prøvd å installere Service pack 1 da til XP? denne vil nok gjøre jobben skjønner du, mye som XP ikke har støtte for uten at man installerer Service packen egentlig. husker selv jeg skulle installere XP, så fant den ikke minnekortleseren min. da måtte jeg installere Service Packen å da gikk alt mye bedre. prøve å installer den å se hva som skjer.

 

Lykke til.

eller så kan du prøve å ta ut kablen fra disken å sett den inn igjen. da vil nok XP prøve å finne ny maskinvare, hvis den gjør det så er saken grei, da er den installert, hvis den ikke gjør det så prøv å installer service packen. hvis ikke dette funker. hiv shiten :D

Lenke til kommentar

wil: Hvordan installere SP1 når han ikke får installert XP i første omgang?

 

Feilen ligger, som folk påpeker over, i det at XP ikke har drivere innebygget for S-ATA kontrolleren. For å løse dette laster man ned drivere, legger disse over på diskett, og trykker F6 under oppstart som foreslått over.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Tror du må inn i "setup" , og gjøre noen innstillinger.

Under "Integated peripherals eller noe i den duren.

Skal det være noen valg f.eks. "on chip Ide configuration"

Der skal du kunne enable S-Ata. Gjør dette og og du vil da sikkert finne igjen Maxtor`n din.

Jeg vil også på det sterkeste annbefale og lese medfølgende manual, der står det mye nyttig!

 

mvh Bjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...