Gå til innhold

"Grave ned en vanntank"-kjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hrrm...

 

Har fulgt med i diskusjonen om brekking av rør...

Som ingeniør innen metallurgi :smile:, må jeg få si at kobber er et hardt og seigt metall med gode kuldeegenskaper.

Jeg tror derfor ikke at et kobberrør vil sprekke eller bli klemt sammen av termisk kontraksjon grunnet tæle.

Jeg siterer fra Almar Almar Næss' bok "metalliske materialer"

 

"Fra værelsestemperatur og nedover til -180C viser både flytegrense, strekkfasthet og bruddforlengelse stigende tendens, og kobber er vel egnet i lavtemperaturanvendelser"

 

kobber er derimot sterkt utsatt for oksidasjon i sure miljøer. Kalking av jorda du planter røret i blir da en nødvendighet for å ungå korrosjonslekkasjer.

Eneste løsning er at overflaten på røret blir irret, men dette reduserer varmeoverføringskoeffissienten betydelig.

 

Dermed er man like langt... dessverre... :smile:

 

Har posta en en annen melding der jeg spør meg for om vannkjøling på et MP system et annet sted i forumet.

Lenke til kommentar

jeg har nettopp investert i en amd 1400/266 på et abit kt7-a hovedkort.

jeg skjønner at det er interessangt og få ned tempen på cpu`en men jeg tror da absolutt at dem tåler den tempen som dem normalt ligger på.

min ligger på ca.50 grader ved full belastning.

og jeg ser ikke noe problem med det.den oppfører seg ikke noe ustabilt av den grunn.

jeg har borra hull i chassiet på siden og satt inn en 10x10 cm chassivifte der som skaffer kald luft til cpu`en og cpu vifta.

riktig nok bråker det jo litt mer enn med bare cpu vifta men ikke så mye at det er noe problem.

jeg fikk nemlig ned temperaturen en god del ved å sette vifte i sida på kabinettet i stedet for å la den stå på sin vanlige plass i fronten på chassiet.

ved å gjøre det på denne måten skaffes den kalde lufte direkte til cpu-og ikke via omveier når den står i fronten.

skal du kjøre med kobberrør nedgravd så legg litt grus og slikt i "grøfta" du graver så unngår du at telen flytter på rørene og kanskje knekker dem.

hvorfor ikke lage et tilsvarende vannkjølesystem som "overclokking"har laget?

les artikkelen-det funka visst fint det....

lykke til

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-18 19:18, Brugle skrev:


Hvis man legger ned 10m med kobber rør 1m under bakken. Vil dette kunne holde seg kaldt om sommeren. Eller vil vannet varme opp bakken og bli alt for varmt. ??



 

Jo lenger ned du graver røret, jo mer beskyttet er rørene mot å fryse om vinteren og overopphetes om sommeren.

1 meter er alt for lite!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-24 19:26, jojo skrev:

hva med å legge isopor rundt rørene med 2-3cm in til røret? da skulle det gå greit da og ikke knekke men det er jo noe annet om det fryser da... da betyre det at man må ha på pumpe hele døgnet...
:roll:


 

Isopor ISOLERER! Det vil du helt sikkert ikke, da det ikke vil være noe særlig kjøling...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-24 21:12, timtowtdi skrev:

Hva med å grave selve PC'en ned i hagen? Varmen som utvikles vil jo være den samme, så å flytte varmekilden til kjølemediet kan virke som en god idé. Hva med å senke maskinen ned i en brønn?



[ Denne Melding var redigert av: timtowtdi på 2001-10-24 21:18 ]


 

Håper du spøker nå :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-24 15:55, Pion skrev:

Rørleggere har jo finnes i flere tusen år da... de må vel ha klart å finne opp et kobberrør som ikke brekker av at vannet rundt stivnet til is?


 

Rørleggere LEGGER RØR, de forandrer ikke på kobberets egenskaper!

 

Dessuten er det store krefter i sving når tæla setter inn. Digre hus løftes og veiene får tusenvis av pukkler uansett hvor tung trafikken er. Det er ingen problem å knekke et kobber-rør hvis bakken løftes en halv meter på enkelte områder.

Lenke til kommentar

Bruker sitat fra ingeniør innen metallurgi så fint skrev det:

 

"Fra værelsestemperatur og nedover til -180C viser både flytegrense, strekkfasthet og bruddforlengelse stigende tendens, og kobber er vel egnet i lavtemperaturanvendelser"

 

Dersom du legger kobberrør i ren jord, som inneholder noenlunde jevn konsentrasjon av fuktighet, vil INGENTING få røret til å hverken "moses" eller brekke.

Ei heller vil korrosjon være noe stort problem. Det ligger jo kilometervis med drikkevannsrør i dette land, og det eneste stedet hvor irr/korrosjon skaper problemer er innvendig igjengroing. Dette tar til gjengjeld flere titalls år. Men jeg vet da riktignok ikke hvilket tidsperspektiv du ser for deg...

Det eneste som dessuten får disse til å sprenges er om vannet inni dem fryser.

Du bruker jo kjølevæske, så dette unngås.

 

Til en tidligere innskriver sitert: "Hvis du bor i Nord-Norge bør du grave DYPT! Har vært borti mange folk som har mistet vanntilførselen i huset selv med varmekabel i rørene. "

 

Du snakker her om DRIKKEVANN. Det er ikke mye kjølevæske i det vel?

Dessuten faller ikke temperaturen like langt som i lufta, så blandingen behøver ikke være så sterk.

 

 

Poenget med at kjølevæske kjøler dårligere enn rent vann, spiller ikke så stor rolle, det kommer stort sett an på gjennomstrømmingshastighet og kjølearealet.

 

Men: Hvorfor frakte kjærkommen varme ned i frossen jord når du kan fordele den rundt i ditt hjem?

 

Snakk med din far om dere ikke kan bygge om et gammelt kjøleskap, så oppnår du "tre ting på én gang":

1 Varme inne m/spart strøm,

2 Prosessorkjøling,

3 Kvalitetstid sammen med pappa

 

[ Denne Melding var redigert av: brotmet på 2001-10-25 17:59 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: brotmet på 2001-10-25 18:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-25 17:49, brotmet skrev:


...Ei heller vil korrosjon være noe stort problem. Det ligger jo kilometervis med drikkevannsrør i dette land, og det eneste stedet hvor irr/korrosjon skaper problemer er innvendig igjengroing. Dette tar til gjengjeld flere titalls år. Men jeg vet da riktignok ikke hvilket tidsperspektiv du ser for deg...


Til en tidligere innskriver sitert: "Hvis du bor i Nord-Norge bør du grave DYPT! Har vært borti mange folk som har mistet vanntilførselen i huset selv med varmekabel i rørene. "


Du snakker her om DRIKKEVANN. Det er ikke mye kjølevæske i det vel?

Dessuten faller ikke temperaturen like langt som i lufta, så blandingen behøver ikke være så sterk.



 

Når et kobberrør korroderer så betyr det at det tæres på metallet. Hvis rørene blir tette, så er det pga. avkalkning inni rørene.

 

Når jeg snakka om at folk her i det kalde nord mistet vannet, så snakket jeg om drikkevann. Poenget var uansett at det var lagt VARMEKABLER rundt rørene, og at selv med det så frøs rørene!

Lenke til kommentar

Den som sitter her å sier at kobber rør knekker i tele jord, tviler jeg på prater utifra egen erfaring.

Men du kan ha litt rett, hvis sløyfa ligger over et ekstremt stort område, med mange forskjelige jordtyper.

Men under normale Nord-Norske å iskalde forhold, så opptrer tele som en stabil masse. jo den flytter både veier å hus, men bare på plasser hvor det er variasjoner i grunnen.

Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har nemmelig rotet såpass mye med jord å stein på vinterstid. Har gravd opp mye rusk å rask, som har vært like fint etter opphold under bakken. Har også drevet på med diverse isoleringsproskjekter, kabelgrøfter(elektriske og vann) + vanntining både innen og utendørs.

Har også vært med å rette opp div skader påført av tele, men en ting går igjen, skadene har aldri vært i selve grunnen. (bortsett fra at rent vann fryser..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...