Gå til innhold

"Grave ned en vanntank"-kjøling


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har akkurat vannkjølt PC'en for rundt 2000,-. Full pakke med peltier og bilradiator, 24m vannkabel og greier...

 

Jeg kunne tenke meg å gjøre det samme, bare billigere. Dvs. at jeg dropper peltier og bilradiator. Jeg hadde heller tenkt å grave ned en liten vanntank og heller kjøpe litt kraftigere pumpe. Hvor kaldt blir det på sommerens varmeste dag 1m under bakken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det blir vel ikke noe problem? Jeg hadde tenkt å blande litt kjølevæske i vannet alikavel. Men hvor varmt kan det bli? Jeg har hørt om en her på hardware.no som hadde fått en gravemaskin til å grave 20m ned, men jeg tror nok ikke at jeg orker så mye mer enn maks en meter når jeg graver med bare henda. Tror du dette vil holde for å kjøle en overklokket Duron?

Lenke til kommentar

Skal du få detta til å funke, må du lenger ned enn 1 meter og må ha en temmelig stor tank... Har lest om et lignende prosjekt sjøl, men så vidt jeg husker var ikke 2 meter og en temmelig svær tank (bortimot 1,50 meter høy og 0,5m brei) bra nok. Du må jo ha tanken under tæla'n, hvis ikke blir den moooos når vannet i jorda begynner å frosne til. Da hjelper det lite å ha frostvæske inni tanken mann! :smile: Tæla'n bær du også ta i betraktning når du skal legge opp vannrør inn...

Lenke til kommentar

Viktig:

Du behøver IKKE å ha vanntank hvis du skal kjøle vha jordtemperaturen, men du bør heller sirkulere forholdsvis hurtig gjennom et kobberrør lagt i noen sløyfer nede i bakken. Vanntanken gir dårligere virkningsgrad, og trenger MYE mer frostvæske. Det holder jo med noen få deciliter vann om den bare holder lav nok temperatur...

"Moos" trenger du da ikke tenke på:-)

Du trenger heller ikke å legge den så veldig dypt. Siden du skal kjøre med varme som du TILFØRER bakken, og ikke henter varme ut fra bakken, er det uvesentlig om det ligger over eler under "tæla'n". Noen få cm er egentlig nok. Du bruker jo frostvæske.

 

En annen ting du bør tenke på, er at mange (meg inkludert) bruker mange ti-/hundre-tusener på å legge inn vannbåren varme med varmeveksler INN i huset for å spare fyringsutgifter.

Du bør tenke over at ved å koste på noen hundrelapper til en liten radiator med vifte innendørs vil du(foreldrene dine) spare tusener i strøm! Kanskje de til og med vil være med å sponse deg da...

 

Jeg har selv bygget en vannavkjølt forsterker, og brukte da en liten radiator fra en motorsykkel. Det skulle holde til deg óg - med peltiér.

 

[ Denne Melding var redigert av: brotmet på 2001-10-16 16:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-16 15:44, brotmet skrev:

Du trenger heller ikke å legge den så veldig dypt. Siden du skal kjøre med varme som du TILFØRER bakken, og ikke henter varme ut fra bakken, er det uvesentlig om det ligger over eler under "tæla'n". Noen få cm er egentlig nok. Du bruker jo frostvæske.


 

Selv vann med frostvæske kan fryse. Sørg for at du har rette mengden vann og rette mengden frostvæske blandet for lavest mulig frysepunkt!

 

Hvis du bor i Nord-Norge bør du grave DYPT! Har vært borti mange folk som har mistet vanntilførselen i huset selv med varmekabel i rørene.

Bor du i et område hvor det faller lite eller ingen snø om vinteren, bør du være svært forsiktig! Når det ikke er snø på bakken, så fryser jorda langt ned. Da bør du kjøre CPU'en på 3GHz hvis du ikke vil at vannet skal fryse.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er så ny i forumet at jeg ikke skjønner at jeg "banner i kjerka" når jeg spør:

 

Hva får dere egentlig igjen for alt arbeidet med noe slikt som dette? Hadde det ikke vært enklere, og meget mulig billigere, å kjøpe en raskere prossessor? Jeg må si at når man snakker om å grave ned kobberrør og bilradiatorer med frostvæske og det som værre er, så ser jeg for meg tusenlappene fly. Man får jo en topp cpu med luftkjøling for dette.

 

Bare nyskjerrig.......

 

Pål

Lenke til kommentar

Vi er fanatikere og vi liker å få litt ekstra ut av det som allerede er på topp. Dessuten er dette morsomt. Har du noen gang kjent adrenalinet pumpe i kroppen. Og kunne briefe med det beste vannkjøling settet av alle er som og stå på toppen av en fjellkant og det er 15 m ned til vannkanten. Og du bare slipper deg ut. Det er adrenalin kick det. En 10 del av det er det samme som å ha vannkjøling. Dessuten sparer man litt på det. Vannkjølingen varer tross alt ganske lenge. Og ved det kan jeg kjøpe meg en ganske billigere CPU og få den til å gjøre samme nytte som den nyeste...

 

Takk

 

Seff er det lydløst.....

Lenke til kommentar

Håhååå. nå har jeg nettopp fullført mitt vesle vannkjølingsprosjekt. Jeg har dreid et stort hull i en aluminiumsblokk, og lagt et lokk på med fire skruer. Jeg har kobla på en radioator, og en liten meter med vannslange. Så har jeg et peltierelement, pluss en kobbershim og ei kobberplate til å overføre mer av kulden fra peltieren. Det funker jo døødsbra!! Håhå, jeg trodde ikke det skulle bli så bra, og ennå har jeg ikke tweaka prosessoren min maks... foreløpig er den stabil som før. Ok fæcts: AMD Thundebird 900@1132 mhz, og 100% prosessorkraft så er jeg nede i 29 grader... mot 51 grader 20% belastning før... Hahaha.. dette er jo bare gøy! Vannet holder vel ca pisselunken temperatur på 31 grader, når jeg har 60% fart på viftene til radioatoren... Da blir det forholdsvis støyfritt i tillegg!!!

 

Helsning frå

Christian Henriksen

 

Glad overklokker

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-16 15:44, brotmet skrev:

Viktig:

Du behøver IKKE å ha vanntank hvis du skal kjøle vha jordtemperaturen, men du bør heller sirkulere forholdsvis hurtig gjennom et kobberrør lagt i noen sløyfer nede i bakken. Vanntanken gir dårligere virkningsgrad, og trenger MYE mer frostvæske. Det holder jo med noen få deciliter vann om den bare holder lav nok temperatur...

"Moos" trenger du da ikke tenke på:-)

Du trenger heller ikke å legge den så veldig dypt. Siden du skal kjøre med varme som du TILFØRER bakken, og ikke henter varme ut fra bakken, er det uvesentlig om det ligger over eler under "tæla'n". Noen få cm er egentlig nok. Du bruker jo frostvæske.


 

Faren ligger ikke i at vannet inni kobberrøret fryser, men det er vannet i jorda rundt detta røret som fryser. Dette kan gi forskyvninger i jorda, og dermed knekke av det kobberrøret lett... med mindre du vanner hagen med frostvæske da, hehe... :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-10-22 00:31 ]

Lenke til kommentar

Burgle:

Skulle likt å sett det i praksis!

Du må ha en sinsykt varm pc hvis du skal greie å holde jorda over 0'C om vinter'n (hvis du legger rørene bare litt under torva) + at pc'n må være på 24T i døgnet. Jeg tror også at den "lufta" rundt rørene ville isolere, slik at vannet i røret ikke ble avkjølt av kulda i bakken skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...