Gå til innhold

Leder Aluminium kabinett strøm?


Anbefalte innlegg

Hei, leser at mange som bruker Anti Statisk Armbånd kobler det til kabinettet deres som er av metall og jordet. Jeg skal gjøre det samme, men kabinettet mitt er av aluminium. Vil det utgjøre stor forskjell? Vet at aluminium leder strøm, men ikke til hvilken grad, om det vil være effektivt nok til å bruke anti statisk armbånd til det. Funker dette? Er det dårligere enn metall kabinett?

Eple :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aluminium leder kjempebra!

 

Alu leder dårlig strøm og jeg ville ikke tatt sjansen på å jorde meg selv i det. Hvis du har jordet stikkontakt i nærheten ville jeg heller ha koblet opp strømkilden først. Den jorder på samme måte som armbåndet.

 

helt feil! aluminium er en utmerket leder, som bla. blir brukt til å lage strømkabler av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

aluminium leder kjempebra!

 

Alu leder dårlig strøm og jeg ville ikke tatt sjansen på å jorde meg selv i det. Hvis du har jordet stikkontakt i nærheten ville jeg heller ha koblet opp strømkilden først. Den jorder på samme måte som armbåndet.

 

helt feil! aluminium er en utmerket leder, som bla. blir brukt til å lage strømkabler av.

Leser på wiki at det leder bra strøm, lurer bare på om det er det samme når det kommer til kabinett osv, så da tenker jeg å gå frem slik: Koble PSU til jordet strømkontakt, ta av strømmen i PSU (slik at det ikke er strøm i komponentene) og til slutt bare koble meg opp til kabinettet med anti statisk armbånd.. Er vell ikke noe mer å tenke på?

Lenke til kommentar

Armbåndet er det leddet som leder strøm dårligst. Det skal være utstyrt med en relativt stor motstand, som både skal beskytte elektronikken mot raske utladninger og brukeren mot eventuell overledning.

Er det bra eller dårlig? Hva er konklusjonen? Trudde poenget med anti statisk armbånd var å gjøre likevekt på strømmen, mellom deg og kabinettet?

Endret av Eple_93
Lenke til kommentar

aluminium leder kjempebra!

 

Alu leder dårlig strøm og jeg ville ikke tatt sjansen på å jorde meg selv i det. Hvis du har jordet stikkontakt i nærheten ville jeg heller ha koblet opp strømkilden først. Den jorder på samme måte som armbåndet.

 

helt feil! aluminium er en utmerket leder, som bla. blir brukt til å lage strømkabler av.

 

Helt riktig begge to.

Aluminium i seg selv leder kjempebra. Problemet er bare at på en bar aluminiumsplate vil overflaten oksidere nesten med en gang, og aluminiumoksid isolerer. Så å ta på et aluminiumskabinett for å jorde seg vil funke dårlig, og det er ikke garantert at en krokodilleklemme vil "skrape" seg gjennom oksiden til bart metall. ville prøvd grillrister på powersupply evt skruer i kabinett isteden.

Endret av firefox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bra eller dårlig?

Det er bra. Du skal ha lik spenning/potensiale som kabinettet, men uten den raske utladningen som kan komme når du er ladd med statisk elektrisitet og tar direkte i metall. Motstanden i armbåndet gjør at spenningen jevner seg ut mer gradvis.

 

Aluminium leder forøvrig mye bedre enn stål (vanlige kabinetter) , men dårligere enn kobber og sølv.

Lenke til kommentar

aluminium leder kjempebra!

 

Alu leder dårlig strøm og jeg ville ikke tatt sjansen på å jorde meg selv i det. Hvis du har jordet stikkontakt i nærheten ville jeg heller ha koblet opp strømkilden først. Den jorder på samme måte som armbåndet.

 

helt feil! aluminium er en utmerket leder, som bla. blir brukt til å lage strømkabler av.

 

Helt riktig begge to.

Aluminium i seg selv leder kjempebra. Problemet er bare at på en bar aluminiumsplate vil overflaten oksidere nesten med en gang, og aluminiumoksid isolerer. Så å ta på et aluminiumskabinett for å jorde seg vil funke dårlig, og det er ikke garantert at en krokodilleklemme vil "skrape" seg gjennom oksiden til bart metall. ville prøvd grillrister på powersupply evt skruer i kabinett isteden.

Vil det være lettere å prøve å koble seg til selve PSU'en heller? Har dette kabinettet om det har noe å si : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605521

Lenke til kommentar

Forskjellene på hvor godt kobber og aluminium leder strøm er minimalt. Alu blir oftest brukt i store kraftledninger pga bedre temperaturkoeffisient.

 

Forskjellen er ved (Ω·mm2)/m) 0,0175 (kobber) vs 0,0264 (aluminium)

 

Altså svært liten forskjell, og begge er svært gode ledere. Det eneste som leder bedre er gull og sølv.

Lenke til kommentar

Når det gjelder statisk elektrisitet så er det ideelle en anti statisk matte koblet til håndleddet og der hvor du står / sitter og hvor komponentene ligger.

Det å bruke jord har ingenting med saken å gjøre, det som er målet er å ha lik ladning, så selv om du er laddet med 1000V statisk elektrisitet og det samme med komponentene så vil det ikke skje noe som helst da ladningen er lik og statisk elektrisitet hopper kun fra høyeste til laveste for å jevne ut forskjellen.

 

Det er det hoppet som dreper komponenter.

Så unngå å skru PC og kose med pusekatten samtidig for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Ikke ha strømledning i veggen da dette gir strøm til komponenter i datamaskinen. Aluminium er en type metall.

 

1. Trekk ut ledning fra veggen.

2. Trykk power knappen inn og hold for å tømme hovedkort og komponenter for strøm.

3. Åpne kabinettet.

4. Ta på rammen i kabinettet slik at du blir kvitt statisk strøm og likestiller din og datamaskins spenning.

5. Hold på kanten av kortene og unngå å ta direkte på komponentene på kortene da enkelt av disse kan slippe ut giftig veske og for unngå overføring av fett fra fingrene på ledere.

 

Statisk armbånd er unødvendig for å bytte par deler i en PC hvis man følger listen.

Lenke til kommentar

Forskjellene på hvor godt kobber og aluminium leder strøm er minimalt. Alu blir oftest brukt i store kraftledninger pga bedre temperaturkoeffisient.

 

Forskjellen er ved (Ω·mm2)/m) 0,0175 (kobber) vs 0,0264 (aluminium)

 

Altså svært liten forskjell, og begge er svært gode ledere. Det eneste som leder bedre er gull og sølv.

Er vel mer sannsynlig at det er pga vekten de bruker alu. Kobber har en egenvekt pr kubikk på mer enn 3,3x alu. Måtte bygget noen rimelig solide strømmaster for å holde det oppe. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...