Gå til innhold

Skyrim: Raser & Stats


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Hva vil det si at det f. eks på nord er 10+ på two-handed men ingen pluss på speech. Hva er forskjellen? Har ikke spilt mange rollespill før, men gleder meg voldsomt til skyrim!

 

Alle starter med 15 ferdighetspoeng i alle kategoriene (one-handed, alchemy, destruction osv). Fra starten av er dog noen av rasene mer spesialiserte enn andre, så det vil være noe lettere og raskere å finne sin spillestil (magiker, kriger osv). Du kan få adgang på enkelte perks (spesielle evner eller forbedringer) raskere også. Det er forøvrig maks 100 ferdighetspoeng i hver kategori som er oppnåelig.

 

Hvilke feller kan man risikere å gå i hvis man, som i mitt tilfelle, har valgt Nord, men faller for fristelsen til å gjøre hva man vil hele tiden uten tanke på opprinnelige stats?

 

Tror ikke det vil ha noen særlig betydning, Bethesda har tvert imot forenklet mye av systemet som har med stats og levels å gjøre i forhold til tidligere spill, slik at man slipper å lage en ny figur for hver gang man bestemmer seg for å gå andre veier enn det de opprinnelige statsene tilsier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vekta på Heavy Armour siden karakterer som går for magi gjerne er puslete reint fysisk. Det blir lite du kan ta med dersomom du i det hele tatt klarer å unngå overvekt dressa opp i heavy. I Oblivion måtte jeg bruke "feather" spells kontinuerlig for å gjøre meg lettere (typisk; Satsa egentlig på light, men kom stadig over god heavy armour).

 

Det ikke vært satt noen tekniske hindringer i tidligere spill.

Da vil det si at Imperial er en bedre rase for meg siden jeg vil bruke heavy armor, one handed samt magicka? Hvilken type armor bruker Altmer?

Lenke til kommentar

@Rons0

For deg vil Imperial være et godt valg med tanke på bonuser, men Redguard kan også være et alternativ.

 

 

Altmer kan bruke alle typer armor, akkurat som de andre rasene. Men Altmer har ingen bonus til noen av armortypene, det vil si at Altmer vil starte med en lavere armorskill en de som har bonuser.

 

 

For min del ser jeg sjelden på bonusene til skills. De bygger jeg opp når jeg bruker dem uansett, for meg er de andre unike tingene ved rasene som det blir lagt vekt på. Samt hvordan rasene ser ut. Eksempelvis er Khajiit, Argonian og Orsimer utelukket da jeg ikke liker å spille "monstre".

 

-Deluze

Lenke til kommentar

@Rons0

For deg vil Imperial være et godt valg med tanke på bonuser, men Redguard kan også være et alternativ.

 

 

Altmer kan bruke alle typer armor, akkurat som de andre rasene. Men Altmer har ingen bonus til noen av armortypene, det vil si at Altmer vil starte med en lavere armorskill en de som har bonuser.

 

 

For min del ser jeg sjelden på bonusene til skills. De bygger jeg opp når jeg bruker dem uansett, for meg er de andre unike tingene ved rasene som det blir lagt vekt på. Samt hvordan rasene ser ut. Eksempelvis er Khajiit, Argonian og Orsimer utelukket da jeg ikke liker å spille "monstre".

 

-Deluze

Takker for et flott svar! Blir nok Redguard eller Imperial da :)

Lenke til kommentar
For min del ser jeg sjelden på bonusene til skills. De bygger jeg opp når jeg bruker dem uansett, for meg er de andre unike tingene ved rasene som det blir lagt vekt på. Samt hvordan rasene ser ut. Eksempelvis er Khajiit, Argonian og Orsimer utelukket da jeg ikke liker å spille "monstre".

 

-Deluze

 

Stats betyr fint lite for meg et stykke ut i spillet, men i starten kan de være svært kjekke å ha. Jeg spilte hovedsaklig Khajiit i Morrowind og Oblivion, så jeg har tenkt å spille Khajiit eller Argonian ninja her. En time eller to ute i spillet vil det neppe være så stor forskjell om jeg startet med Khajiit eller Orc, men fordi Khajiit har +10 Sneak vil det bli lettere å bli flinkere til å snike i starten. Med andre ord gjør begynner-stats det lettere å utvikle den karakteren man vil ha. Men det er ikke noe problem å ha en Khajiit i Heavy Armor med to-håndsøks om man vil. Det tar bare lengre tid enn en rase som starter med bonus til Heavy Armor og to-håndsvåpen. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Stats betyr fint lite for meg et stykke ut i spillet, men i starten kan de være svært kjekke å ha. *snip*

 

 

Helt enig, jeg fikk kanskje ikke frem hva jeg mente. Det jeg ville poengtere er at hvis du plukker en annen rase enn den som er "best" for den rollen du ønsker å fylle ødelegger du ikke karakteren din.

 

Men når det er sagt henger jeg fremdeles igjen i Morrowind og Oblivion, nå har jo skills og de nye perks ført til noen endringer som jeg kanskje ikke tar høyde for her.

 

Som du sier hjelper bonusene på skills mye i starten, jeg husker med gru en Altmer med dolk og sniking som krevde mye tålmodighet i Morrowind :)

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...