Gå til innhold

"Rimelig tid" for avhjelp på Xbox 360


Hildana

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer litt på dette med rimelig tid når det gjelder avhjelp. Har søkt litt og ser at det er ca 2-3 uker når det gjelder PC og mobiltelefoner, men hvordan er det med en spillkonsoll? Jeg har en Xbox 360 som fikk red ring of death og jeg leverte den til Lefdal i slutten av september, og når jeg purrer får jeg svar tilbake om at de har purret til leverandør uten å ha fått tilbakemelding fra de.

 

Det står i lovteksten at det skal skje uten vesentlig ulempe for forbruker og det er jo ikke akkurat verdens undergang å gå noen uker uten xboxen, men det kommer ut bra spill nesten hver uke nå så det er fortsatt ganske irriterende. Hva sier ekspertene, når kan jeg begynne å bli utålmodig? Har veldig lyst til å spille Skyrim denne helgen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig tid er ut i fra praksis fra Forbrukertvistutvalget(FTU) 5-6 uker, ut fra uttalelser fra elektronikkbransjen 4-5 uker. Så etter fire uker kan du trygt klage, etter fem kan du kreve heving i henhold til forbrukerkjøpsloven da avhjelp ikke er utført innen rimelig tid.

 

Og at selger henviser videre til verksted, samt purringer på de, kan du glatt overse. Din sak er med selger, og om de har problemer med serviceleddet så er det deres problem, ikke ditt.

 

Med andre ord, selv om de har problemer med å få svar fra sin servicepartner, så betyr det ikke at "rimelig tid" blir lenger for din del.

Lenke til kommentar

Microsoft bruker hårreisende lang tid på reparasjon av Xbox. Har ikke vært borti noen andre produkter som har så sinnsvak lang gjennomsnittlig reparasjonsprosess som det Xbox har.

Dette skyldes at MS har endel sære regler for akkurat dette produktet - de sender en spesialeske fra Tyskland til forhandler (eller direkte til kunde), som videre skal brukes til å frakte produktet til reparatør. Saken skal behandles før produktet havner i kø på verkstedet, og så er det gjerne enda litt ventetid før produktet når teknikerbenken.

 

Kontakt forhandler og spør etter status på reparasjonen. Forhandler er heller ikke tjent med at reparasjonen tar lang tid. De har mulighet til å purre på Microsoft, og de kan muligens også få dekket ombytte på produsents regning når reparasjonstiden trekker ut.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri påstått noe annet. Jeg bare synes det er merkelig at bransjen lar MS få holde på sånn.

Bransjen har innflytelse på produsentene i slike tilfeller. Derfor bør TS purre på forhandler, slik at de kan få gjort noe med det.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Eg forstår. Det virket bare som om du "unnskyldte" Microsoft. Men da er vi enige.

 

Og innlegget mitt ble skrevet av samme årsak. Om Microsoft har dette som standard rutine og påfører kundene ekstra ventetid(og ut over 5 uker) så er det fordi de får lov til å holde på slik. Da er det på tide at kundene krever sin rett, får forhandlerene til å innse at de taper penger på dette og deretter krever bedre rutiner fra Microsoft eller slutter å selge produktet som påfører de tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...