Gå til innhold

Ny gaming PC til BF3 og mer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ja, jeg vet det er mange lignende tråder her allerede, men prøver likevel.:p Jeg tenkte å bygge en gamer PC som takler BF3 på ultra og andre nye spill likeså. PCen skal først og fremst brukes til spill, HD-titting og en del kalkulasjoner i forbindelse med skole. Jeg har ikke satt noen grense for pris, men mest mulig for penga er å foretrekke. Merk at jeg ikke er i Norge, og har tenkt å bestille via SuperBiiz eller Amazon.

 

Jeg har tenkt å benytte disse komponentene:

 

* HK: Asus P8Z68-V PRO LGA1155/ Intel Z68/ DDR3

* CPU: Intel Core i7 Processor i7-2600K 3.4GHz 8MB LGA1155 CPU

* CPU-kjøler: Antec Kühler H2O 920 CPU Cooler

* GPU: ASUS nVidia GTX580 DCII

* HDD: Crucial 128 GB m4 2.5-Inch SSD og Western Digital Caviar Black 1 TB SATA III 7200 RPM 64 MB HDD

* DVD: Samsung SH-222AL/BEBS LightScribe 22X SATA DVDRW Internal Drive

* RAM: Corsair Vengeance Blue 16 GB PC3-12800 1600mHz DDR3 240-Pin SDRAM Dual Channel Memory Kit

* CASE: Corsair Obsidian 800D Full Tower ATX

* PSU: Corsair TX850M 850W PSU

 

Jeg har ikke valgt minne, kabinett og strømforsyning. Noen gode forslag? Kabinettet bør ha god plass for fremtidige oppgraderinger (CF/SLI). Jeg ser ikke på 2600K som overkill og er villig til å betale for den. Jeg skal overklokke den, hvilken CPU-kjøler er bra? Denne kanskje? Noe mer jeg trenger utenom det grunnleggende nevnt over?

 

Jeg har OS, skjerm, tastatur, mus og høyttalere.

 

EDIT: Har lagt til det som er nevnt i forslagene.

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618011

Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=489882 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599984

PSU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646597

 

Forskjellen på de forskjellige GTX 580 kortene er i bunn og grunn kjølesystemet og noe endret kretskort. Noen kommer også noe overklokket på forhånd. Noen bråker mer/mindre, kjøler ikke like bra osv. Har selv 580 DirectCU II fra Asus, og er svært fornøyd med dette. Det er minimalt med bråk (hører nesten vannkjølinga bedre) i de fleste spill. Har klokket kortet til 910 Mhz stabilt 24/7, og holder kortet på omkring 60-65 grader med 45% hastighet på viftene når jeg spiller BF3, noe som er veldig akseptabelt. En AMD eller Intel CPU stock kjøler bråker i hvertfall dobbelt så mye.

 

Skal nevnes at DirectCU II utgaven dekker 3 slots, så med det hovedkortet du valgte kan det bli en smule trangt med to stykker.

Endret av MrPr0
Lenke til kommentar

når det gjelder ram ville jeg gått for corsair xms3 2x4gb

kabinett: her blir det jo veldig smak og behag, Fractal design XL, corsair 800D er noen alternativer.

har du noen preferanser på kjøler? luft eller vann? Noctura NH-D14 er i alle fall en veldig god luftkjøler.

på skjermkortene er det flere forskjeller enn bare klokkehastighet, det er også kjøleren. Asus direct CU II og MSI twin frozr II / III har gode rykter.

psu: ved siden av kabinettet den delen du nesten garantert kan bruke om igjen, så jeg ville kjøpt en god en. f.eks Corsair AX 850W

 

edit: vengeance brikkene som MrPr0 anbefalte vil veldig fort gi trøbbel med store (som de fleste gode er) luftkjølere.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Eller to av disse settene, siden det ikke har noe for seg å overklokke RAM på denne plattformen uansett. Jeg kjøpte 16 GB for 658 kroner i den tro at det ikke kunne bli billigere, og nå koster det bare 550 kroner for samme mengde (riktignok på tilbud). Billig vannkjøling ser jeg ikke vitsen i når de dyreste luftkjølerne yter bortimot like bra. Det verste som kan skje med en luftkjøler er at vifta stopper, og pc'en slår seg av...

Lenke til kommentar

Tenkte først og fremst på en god luftkjøler da vannkjøling fort blir for dyrt. Jeg tenker å gå for ASUS sin GTX580 i og med at anmeldelsene av den ser svært lovende ut. Men blir det trangt med kjøleren jeg har nevnt i første post? Eller er Noctura NH-D14 bedre? Blir det trangt om plassen på hovedkortet med det GTX580 og Noctura NH-D14?

 

Jeg er også usikker på hvor mye RAM jeg skal ha, men siden det er så billig tenker jeg at det er like greit med 16GB. Er dette samme RAM som MrPrO nevner?

 

Velger 800D kabinettet foreløpig. Ser veldig stilrent ut og jeg liker det! :) Strømforsyningen er også i boks. Fortsatt litt usikker på RAM og CPU-kjøler. Må jeg påføre bedre kjølepasta når jeg monterer den nye CPU-kjøleren?

 

Takker for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Dersom TS ikke skal overklokke hadde det vært like greit å kjøpe RAM uten varmespreder, ja.

 

EDIT: Du får knallgode og veldig stille vannkjølere for 500 kr. F.eks Antec Kuhler 920. Antar at du ikke skal overklokke, så her blir det rett og slett et valg mellom hvor stille du vil ha det.

 

Jeg antar at de fleste CPU-kjølere kommer med kjølepasta allerede festet til kjøleblokken nå for tiden, men skal ikke si det helt sikkert. Det er uansett veldig billig for kjølepasta, og å sette på ny er rimelig enkelt(finnes et tonn med guider på youtube).

Endret av MrPr0
Lenke til kommentar

jeg overså kjøleren du nevnte i førstepost, den er grei den, NH-D14 er bedre, men absolutt ikke noe dårlig valg. hvor trangt det blir kommer jo mest an på kabinettet. med et 800D skal ikke det være noe problem. med nocturaen følger det med kurrant kjølepasta, vet ikke hvordan det er med andre kjølere.

det var ramet mrpr0 nevnte ja, bare blått. men som nevnt ville jeg gått for noe med en lav varmespreder, så er du sikker på at du ikke får noe problem uansett hva du måtte finne på av kjølere.

Lenke til kommentar

ttersom du ikke vet hvordan man overklokker RAM. Det man som regel overklokker er frekvensen, og her merker man ikke veldig stor forskjell i bunn og grunn. Klokker du derimot timings kan du merke litt forskjell, men dette er en ganske vanskelig og avansert prosess som jeg tviler du kommer til å sette deg inn i om du allerede ikke har gjort det.

 

Skal du ikke overklokke er det mer gunstig mtp. plass for luftkjøling og du sparer 200-300 kr.

Ville gått for det settet Kritz linket tidligere.

 

EDIT: HELVETE FAEN, halve posten forsvant. Gidder ikke å rette på det nå.

Endret av MrPr0
Lenke til kommentar

jeg overså kjøleren du nevnte i førstepost, den er grei den, NH-D14 er bedre, men absolutt ikke noe dårlig valg. hvor trangt det blir kommer jo mest an på kabinettet. med et 800D skal ikke det være noe problem. med nocturaen følger det med kurrant kjølepasta, vet ikke hvordan det er med andre kjølere.

det var ramet mrpr0 nevnte ja, bare blått. men som nevnt ville jeg gått for noe med en lav varmespreder, så er du sikker på at du ikke får noe problem uansett hva du måtte finne på av kjølere.

Ok, siden overklokking og stabilitet står høyt på lista kan jeg velge NH-D14 vifta. Hva mener du med lav varmespreder? Jeg har null peiling på dette dessverre. :blush: Hvilke gode alternativer finnes? Vil helst unngå plassproblemer i fremtiden...

 

EDIT: Tror jeg dropper RAM som kan overklokkes denne gang. ;) Jeg har nok med å overklokke CPU og GPU. Er det merkbar forskjell på 1333 MHz og 1600MHz? De fleste ser ut til å anbefale 1600 MHz nå for tiden.

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...