Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp fra NAV?


dros

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så mye du kan gjøre, bortsett fra å fortsette å søke jobber. Send søknader på alt som virker interessant, og ta med deg en bunke søknader og gå dør til dør til bedriftene der du bor. Ta gjerne med deg noen referanser også, f.eks. fra tidligere lærere e.l. Ikke vær kresen, og ikke gi deg selv om du får noen avslag på rappen.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Sosialstønad er et alternativ, men dersom du bor hjemme tror jeg ikke du har noen rettigheter ettersom du da har en forsørger (=for høy totalinntekt), dessverre.

19.

 

Hva om jeg skifter bostedsadresse til f. eks bestemor og sier at jeg har blitt kasta ut hjemmefra? Få sosialstønad inntill jeg får meg en jobb tilslutt?

 

Eller er dette en veldig klisjè cover-up?

 

Er litt kjipt at både min mor og far har betalt skatt i over 20 år (slik som mange andre som er i min situasjon) at jeg/vi ikke får no særlig mer hjelp enn det mamma får akkurat nå (sykemeldt) Blir ikke noe særlig mye igjen til mat og bare betale tilbake minimum på billånet på slutten av måneden.

 

 

Hvor gammel er du?

 

^

Det er ikke så mye du kan gjøre, bortsett fra å fortsette å søke jobber. Send søknader på alt som virker interessant, og ta med deg en bunke søknader og gå dør til dør til bedriftene der du bor. Ta gjerne med deg noen referanser også, f.eks. fra tidligere lærere e.l. Ikke vær kresen, og ikke gi deg selv om du får noen avslag på rappen.

 

Ja, gir meg ikke enda selvfølgelig. Er så vanskelig med å få seg en jobb når man ikke har jobberfaring. Så og si alle annonser har et krav om at du har hatt erfaring før så jeg sitter litt dårlig ann når de sammenligner min CV med andre med jobberfaring.

 

feelsbadman

 

 

--

 

Takk for raske svar btw folkens :)

Endret av dros
Lenke til kommentar

Er du over 18 og ikke studerer eller jobber så har du krav på sosialstønad uansett hvor du bor. Foreldrene dine har ikke omsorgskrav ovenfor deg lenger siden du er over 18 og ikke studerer.

 

I tillegg kan du søke om AAP hvis du ønsker noen spesiell hjelp med å skaffe deg kompetanse for jobb, f.eks kurs og opplæring.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Er du over 18 og ikke studerer eller jobber så har du krav på sosialstønad uansett hvor du bor. Foreldrene dine har ikke omsorgskrav ovenfor deg lenger siden du er over 18 og ikke studerer.

 

I tillegg kan du søke om AAP hvis du ønsker noen spesiell hjelp med å skaffe deg kompetanse for jobb, f.eks kurs og opplæring.

 

Søkte på det nå

 

''Hvem kan få økonomisk stønad?

Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velfredsforvaltningen gjelder for alle personer som oppholder seg lovlig i landet.''

 

 

 

Herregud, hvorfor sier ikke disse NAV-ansatte dette til meg?

Var jo innom for litt under to uker siden og jeg fikk bare en beskjed om å søke videre og at de ikke kunne gjøre noe mer enn dette...

 

Jeg må ta meg en tur i morgen tidlig. Virker jo som om de ikke vil hjelpe folk

 

 

Hjelper de deg ikke: knus PC-en og bli helt gal. Funka fjell for meg! Fikk masse hjelp!

Haha, do tell the full story.
Lenke til kommentar

Jeg gikk inn til NAV, var lei av å være hjemme.

Sa jeg ikke hadde noe sted å bo. Hu kjerringa påsto jeg hadde venner! Lol! Jeg lo og sa nei. Hun var direkte frekk, jeg hadde lyst til å klappe til hele kjerringa. De er drittsekker med deg bare for å få deg ut. Jeg maste om at jeg må få hjelp og et sted å bo. Hun var ganske avvisende. For å få kjerringmennske til å forstå alvoret reiste jeg meg opp og sparka foten inn i PC skjermen hennes, tok tastaturet og bare smelte det alt jeg hadde i bordet. Og ropte "Skjønner du ikke hva jeg sier?!". Så velte jeg PC-en og sparka den. Noen vekter kom å tok tak i meg, men da var jeg helt rolig så alt gikk bra. Politiet kom og jeg ble med dem for en prat. Jeg var hyggelig, de var hyggelig. Jeg ble kjørt til en legevakt for å sjekke om jeg var rusa ol. Jeg ble faktisk kjørt hjem. Jeg kom tilbake til NAV neste gang å sa at jeg ville ha hjelp. Fikk hjelp til å finne en hybelleilighet, og komme meg til å søke jobb etc. Du får ikke mye penger, men mye mer enn jeg trodde!! Du har det jo bedre enn en student. Noe som er litt tragisk i grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gikk inn til NAV, var lei av å være hjemme.

Sa jeg ikke hadde noe sted å bo. Hu kjerringa påsto jeg hadde venner! Lol! Jeg lo og sa nei. Hun var direkte frekk, jeg hadde lyst til å klappe til hele kjerringa. De er drittsekker med deg bare for å få deg ut. Jeg maste om at jeg må få hjelp og et sted å bo. Hun var ganske avvisende. For å få kjerringmennske til å forstå alvoret reiste jeg meg opp og sparka foten inn i PC skjermen hennes, tok tastaturet og bare smelte det alt jeg hadde i bordet. Og ropte "Skjønner du ikke hva jeg sier?!". Så velte jeg PC-en og sparka den. Noen vekter kom å tok tak i meg, men da var jeg helt rolig så alt gikk bra. Politiet kom og jeg ble med dem for en prat. Jeg var hyggelig, de var hyggelig. Jeg ble kjørt til en legevakt for å sjekke om jeg var rusa ol. Jeg ble faktisk kjørt hjem. Jeg kom tilbake til NAV neste gang å sa at jeg ville ha hjelp. Fikk hjelp til å finne en hybelleilighet, og komme meg til å søke jobb etc. Du får ikke mye penger, men mye mer enn jeg trodde!! Du har det jo bedre enn en student. Noe som er litt tragisk i grunn.

 

LOL.. calmdownbro.jpg

 

 

Kan tenke meg at det ikke er så mye heller, er snakk om 5-6tusen regner jeg med? Og man blir jo dum av å være hjemme hele tida.

 

Kommer til å oppdatere i morgen når jeg har vært hos NAV.

 

 

Takk for all hjelp folkens :)

Endret av dros
Lenke til kommentar

Herregud, hvorfor sier ikke disse NAV-ansatte dette til meg?

Var jo innom for litt under to uker siden og jeg fikk bare en beskjed om å søke videre og at de ikke kunne gjøre noe mer enn dette...

NAV Arbeid kan ikke noe gjøre mere, men du må be om å få snakke med Sosialtjenesten. Det sies at de "samarbeider", men nøyaktig hva samarbeidet går ut på, og hvordan det fungerer er fortsatt uklart.

 

Man skulle nesten tro at de ansatte har blitt fratatt provisjonen for å henvise klienter mellom kontorene, så nå gjør og sier de ikke mere enn de må.

Lenke til kommentar

Bare forklar situasjonen så godt du kan, og ta gjerne med kontoutskrift for siste tre måneder, som du må levere inn sammen med søknaden. Da kan du, om du ønsker, stryke over de postene som viser uttak, da de kun trenger å vite hva som har kommet inn på kontoen.

 

I og med at du bor hjemme så vil du ikke få utbetalt så veldig mye, men det er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar

Bare forklar situasjonen så godt du kan, og ta gjerne med kontoutskrift for siste tre måneder, som du må levere inn sammen med søknaden. Da kan du, om du ønsker, stryke over de postene som viser uttak, da de kun trenger å vite hva som har kommet inn på kontoen.

 

I og med at du bor hjemme så vil du ikke få utbetalt så veldig mye, men det er bedre enn ingenting.

 

Jeg fikk et ark slik som denne

 

Personlige opplysninger

 

• Kopi av pass/kopi av ID-kort

• Vedtak fra UDI/bekreftelse om oppholdsstatus

 

Boligforhold

 

• Ved leie i borettslag – fremleiekontrakt

• Godkjenning fra styret i borettslaget

• Ved selveie/andelsleilighet – kjøpekontrakt/skjøte/fremleiekontrakt

• Nedbetalingsplan på boliglån fra bank der renter og avdrag er spesifisert

• Eventuelt bekreftelse fra den du bor hos og vedkommendes leiekontrakt

 

Arbeid/aktivitet/sykdom

 

• Kopi av siste meldekort

• Kopi av jobbsøknader og eventuelle svar

• Bekreftelse på registrering hos vikarbyråer

• Dokumentasjon på at du følger opp skoleplass

• Kopi av arbeidsavtale

• Kopi av sluttattest

• Legeerklæring/sykemelding ved uførhet

• Dokumentasjon på søkt ytelse og eventuelt svar fra NAV

 

Inntekter

 

• Kopi av siste selvangivelse

• Kopi av siste skatteoppgjør og likning

• Lønnsslipper/trygde-og pensjonsslipper for siste 3 måneder

• Utbetalte feriepenger

• Barnebidrag

• Kontantstøtte

• Fødsels-/engangsstønad

• Søkt/mottatt bostøtte

• Eventuelle andre inntekter

• Kopi av bankutskrift med siste saldo på alle konti – også barnas for de siste 3 måneder

• Næringsdrivende må levere regnskap og momsoppgaver for de siste 3 måneder og regnskap for balanse for siste år

 

Utgifter

 

• Dokumentasjon på siste betalte husleie

• Status på husleierestanse i dag

• Strømregning, også kvittering for siste betalte

• Øvrig dokumentasjon vurderes i hver enkelt sak

 

 

Må jeg seriøst dokumentere hver jævla linje eller bare det med 3 mnd kontoutskrift?

Endret av dros
Lenke til kommentar

Du trenger å dokumentere alt som er relevant for deg:

 

1. Kopi av ID.

 

2. Dok. på boforhold.

 

3. Det som er relvant under punktet "Arbeid/aktivitet/sykdom"

 

4. Det som er relevant under punktene inntekter/ utgifter.

 

 

Når det er sagt så skal det nevnes at det kan være vanskelig å få seg jobb på så kort tid, spesielt om man ikke har noen referanser fra før. Jeg ville nok hørt med NAV om mulighetene for praksisplass (ulønnet, men du kommer inn et sted) eller lønnstilskudd.

 

Deretter må du registrere CV hos minst nav.no (husk å hold den oppdatert). Deretter kan du se deg ut bedrifter der det kan være aktuelt å jobbe for å snakke med dem, event. levere CV.

 

Når det er sagt så kommer det ikke overraskende på din far at han skal sone fengselsstraff. Det er derfor dine foreldre som skulle ha snakket med sosialtjenesten om dette, eventuelt mulighet for sosiallån/ gjeldsrådgivning. De burde også snakke med sine kreditorer om muligheter for avdragsfrihet etc.

 

Skal han kun sitte inne i en kortere periode, burde det være enklere å få en avtale med kreditorene enn om oppholdt skal være langvarig.

 

Til sist så vil jeg bare nevne to ting:

 

1: Det er du som må skaffe deg en jobb selv, NAV kan hjelpe deg med å bygge det fundamentet du eventuelt trenger for å skaffe deg jobb. Bruk den erfaringen dun fikk gjennom jobbsøkerkurset.

 

2: Selv om du betaler skatt så får du ikke automatisk rettigheter av den grunn. Man må fylle vilkårene for de ulike ytelser/ stønader som kan være aktuelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vært fram og tilbake med NAV og de virker faen meg irriterte på at jeg kommer dit. Dama som jeg fikk 'hjelp' av hadde et dødsblikk i trynet da jeg kom innom igår, men nok om det. Jeg må tydeligvis søke via nett i 30 dager med bekreftelse før de kan sende inn søknaden min om sosialhjelp. Dette sier de selv om jeg har fått klar beskjed om at det er håpløst å søke på nett fra Jobbkurs da det er flere tusen kandidater som har erfaring som vil få jobben og min CV vil bli kastet i søpla.

 

 

Cliffs:

 

 

Jeg sitter fortsatt her uten noe som helst inntekt

 

 

Er det noe annet jeg kan gjøre? Er ikke sikkert jeg får sosialhjelp etter de 30 dagene.

 

Føler meg jævla irritert

Lenke til kommentar

 

Jeg sitter fortsatt her uten noe som helst inntekt

 

 

Er det noe annet jeg kan gjøre? Er ikke sikkert jeg får sosialhjelp etter de 30 dagene.

 

Føler meg jævla irritert

 

Jeg synes du skal gå til kilden for din irritasjon, og det er faren din som har ordnet seg slik at han havner i fengsel. Det er jo tross alt pga. ham at dere er kommet opp i denne krisen. Be ham om å ta ansvar. KVTL har jo nevnt dette i sitt inlegg.

 

Vet ikke hvor lenge han skal sitte inne og om han har ordnet seg slik at han soner i ferien sin. I såfall får han jo (ferie)penger fra arbeidsgiver under soningen som dere kan få.

Eventuelt kan han ta ut feriepengene sine på forskudd og i annet fall for eks. frigi livsforsikringen sin slik at dere får penger mens han sitter inne. Dersom han har andre likvide midler, så får han realisere dem så familien får mat.

 

Hans ansvar, ikke ditt eller samfunnets.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært fram og tilbake med NAV og de virker faen meg irriterte på at jeg kommer dit. Dama som jeg fikk 'hjelp' av hadde et dødsblikk i trynet da jeg kom innom igår, men nok om det. Jeg må tydeligvis søke via nett i 30 dager med bekreftelse før de kan sende inn søknaden min om sosialhjelp. Dette sier de selv om jeg har fått klar beskjed om at det er håpløst å søke på nett fra Jobbkurs da det er flere tusen kandidater som har erfaring som vil få jobben og min CV vil bli kastet i søpla.

 

 

Cliffs:

 

 

Jeg sitter fortsatt her uten noe som helst inntekt

 

 

Er det noe annet jeg kan gjøre? Er ikke sikkert jeg får sosialhjelp etter de 30 dagene.

 

Føler meg jævla irritert

 

Hvis du ønsker kan de ikke nekte deg å sende inn en søknad. Hvis de mener du ikke fyller vilkårene til sosialhjelp så må de gi det i vedtaksform. Dette kan så påklages av deg.

 

Du kan ha rett til nødhjelp, men det var ikke problemstillingen her antar jeg.

 

Som jeg skrev tidligere så vær aktiv, etterspør praksisplasser, kontakt Adecco/ Manpower etc hvis du virkelig vil ha jobb. Når dte er sagt så må også foreldrene dine ta et tak hvis de ønsker å fortsatt ha kontroll over sin økonomi. De må kontakte sine kreditorer og event. NAV for gjeldsrådgivning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...