Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gjør falkens stupehastighet den til det raskeste dyret?


Anbefalte innlegg

først sier han jo at luftmotstand ikke har no å si, så sier han at det har det.

 

Er fordi det blir påvirket av 2 ting, gravitasjon og luftmotstand.

 

Men den ene tingen veier mer enn den andre, så da vil gravitasjonen påvirke gjenstanden mer, altså trekke den mot seg mer.

 

Nei, gravitasjonen påvirker likt på alt, uansett hvor "tunge" de er

 

Hehe, jeg rettet akkurat på meg, da jeg leste kilden din. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gravitasjon er konstant.

Det er den da aldeles ikke. Tyngdekraften blir svakere jo lenger vekk fra jordas sentrum du går. I tillegg forandrer lufttettheten seg avhengig av høyden.

 

Men gravitasjonskraften er urelevant for dette spørsmålet, så lenge den ikke er fullstendig fraværende.

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

først sier han jo at luftmotstand ikke har no å si, så sier han at det har det.

 

Er fordi det blir påvirket av 2 ting, gravitasjon og luftmotstand.

 

Men den ene tingen veier mer enn den andre, så da vil gravitasjonen påvirke gjenstanden mer, altså trekke den mot seg mer.

 

Nei, gravitasjonen påvirker likt på alt, uansett hvor "tunge" de er

Nja, det han sier er på en måte riktig. En stor ting vil ha mer vekt i forhold til luftmotstand (avhengig av formen da selvsagt) enn en liten ting.

Lenke til kommentar

Er da bare å prøve det. Ta en full melkekartong og en tom melkekartong ... anbefales å gjøre både inne og ute for det kommer alltid noen og klager på at enten var det ikke gjort i friluft eller det ikke var gjort i kontrollerte omgivelser. Anbefales også å gjøre minst 100 ganger fordi noen kommer garantert til å klage på at de ikke ble sluppet samtidig, kan dog motvirkes ved å øke høyden på fallet så man slipper å bruke så jækla mye penger på melk ;-P

Lenke til kommentar

Snakker ikke om at variablen gravitasjon er konstant, men at gravitasjon i seg selv er konstant.

Det er greit nok, men det er ei større kraft som kreves for å trekke ned ei vekt på 35 000 kilo enn å trekke ei vekt på 20 kilo.

Luftmotstanden vil og variere etter vekt. To identiske objekt med forskjellig vekt vil oppnå forskjellig terminalfart. Det lette objektet har mindre krefter som trekker den nedover, difor kreves det ein lågare hastighet og mindre luftmotstand for å oppnå terminalfarten.

 

Kom gjerne med kjelder om du har.

Lenke til kommentar

Heihei, hadde en diskusjon på skolen idag, og lurer på om noen her kan avklare dette.

 

I en diskusjon om hva som er det raskeste dyret på jorden kom vi fram til at vandrefalken, som kan stupe i 300 km i timen, er det raskeste. Men dette er jo fordi den kan utnytte høyden og utnytte tyngdekraften slik. Men er denne fallhastigheten høyere enn det den er for f.eks en blåhval, hvis du kaster den ut fra et fly?

 

 

 

 

Det var lørdag i går! Var du på skolen på lørdag? Dessuten er det Geparden som er det raskeste landdyret!

Lenke til kommentar

Er da bare å prøve det. Ta en full melkekartong og en tom melkekartong ... anbefales å gjøre både inne og ute for det kommer alltid noen og klager på at enten var det ikke gjort i friluft eller det ikke var gjort i kontrollerte omgivelser. Anbefales også å gjøre minst 100 ganger fordi noen kommer garantert til å klage på at de ikke ble sluppet samtidig, kan dog motvirkes ved å øke høyden på fallet så man slipper å bruke så jækla mye penger på melk ;-P

 

 

Som jeg skrev tidligere:

Vekten teller selvsagt. Grunnen til at du ikke merker noen forskjell med et fall på 2 meter, er at colaflaskene melkekartongene ikke rekker å oppnå dets terminale hastighet. Blir som å avgjøre hvilken bil som er raskest av en dieseldrevet mini og en bensindrevet farari med 500hk ut ifra den første meteren (da diesel har bedre drag på lavt turtall, vil muligens minien være raskest i starten)
Lenke til kommentar

Hyggelig å se at visse ikke tar poenget, var som antatt.

 

Uansett, menneskedyret er kjappest, vi blir bare slått under vann.

 

Og for å svare på emnetittel: Nei

 

Og for å svare på spørsmål i første post: Strømlinjeformen er kluet, en falk er svært strømlinjeformet i stup og skjærer dermed gjennom luften lettere, akkurat samme grunn til at stupere ikke foretar mageplask etter 10 meter stup, men heller gjør seg strømlinjeformet for å skjære gjennom vannoverflaten.

 

Fakta ligger på bordet, så da trekker jeg meg bare ut av diskusjonen.

Lenke til kommentar

Du er jo ikke helt i mål da, mister. Det sier seg selv at et objekt, spesielt et lett et, vil trenger å være strømlinjeformet for å oppnå en høy terminalhastighet. Men så er spørsmålet om et veldig tungt objekt (f.eks eet stort firkantet lodd) med dens store masse vil ha en større evne til å oppnå høy terminal hastighet enn den strømlinjeformede falken. For, som nevnt er massen like avgjørende som arealet.

 

Og med mindre vi har noen spesifikke tall på dette, ser jeg ikke helt ae at "Fakta ligger på bordet" :)

Lenke til kommentar

Morsom tråd! Men dere glemmer 1 ting gutter!

 

En falk faller nesten som en papp bit i luften hvis det ikke er noe hjerne til å justere kroppen for minimal luftmotstand i et fall.

 

 

Jeg vil tro at den type masse som er tyngst og har et bra forhold til minimal luftmotstand på samme tid, vil falle raskest. F.eks. vil Bly falle raskt om blyet er over en viss vekt (vet ikke hvor grensen er), og er formet slik at den unngår mest mulig luftmotstand i fallet.

 

En død falk som blie sluppet ut av et fly, vil falle omtrent som en papp bit. Derimot en falk som er i live og selv velger å skyte fart nedover, er en helt annen ting.

Lenke til kommentar

Morsomt at du går ut ifra at dyrene er døde ^^

 

Og ja, selvsagt vil et objekt som både er tungt og har god aerodynamikk og lite areal, vinne. Det sier seg jo litt selv. Spørsmålet her er hva som teller mest: falkens gode aerodynamikk (og mangel på masse) eller hvalens masse (og mangel på aerodynamikk)

Lenke til kommentar

 

Og for å svare på spørsmål i første post: Strømlinjeformen er kluet, en falk er svært strømlinjeformet i stup og skjærer dermed gjennom luften lettere, akkurat samme grunn til at stupere ikke foretar mageplask etter 10 meter stup, men heller gjør seg strømlinjeformet for å skjære gjennom vannoverflaten.

 

Fakta ligger på bordet, så da trekker jeg meg bare ut av diskusjonen.

Kom deg tilbake på skolebenken.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er en del meninger rundt temaet her. Jeg må si jeg blir bekymret over fysikkunnskapen til en del av dagens ungdom ;-). Det å falle i vakuum og falle i en gass(luft) er det stor forskjell på. I vakuum blir alt likt og alt vil falle like fort med stadig økende hastighet. Men dette er det jo en del som har påpekt her allerede.

Trådstarter (Aluxez) ignorerer på en barnslig og bortskjemt måte informasjonen som blir gitt han og gidder ikke å prøve å regne ut svaret selv. Det er dermed litt motvillig jeg presenterer svaret her.

 

Blåhvalen har et drag på ca 0,111

 

http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_drag_coefficient_of_a_blue_whale_falling_vertically_and_horizontally

 

Den har en vekt på inntil 180000 kg http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_whale

 

Luftens tetthet ved havoverflaten er 1,2 ved 20 grader. http://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air

 

Den har et frontalt areal på ca. 15m^2

http://whale.wheelock.edu/archives/ask99/0407.html

 

Formelen for terminal velocity (maks fart i fritt fall) er: V = sqrt ( (2 * W) / (Cd * r * A)

http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/termv.html

 

Ved å sette disse tallene inn i excel får jeg:

 

Atmosfære tetthet 1,2 kg/m^3

Frontareal 15 m^2

Vekt 180000 kg

Luftmotstandskoeffisient 0,111 Cd

 

hastighet 424,47636 m/s

hastighet 1528,114896 km/t

 

Folkens: Hvalen KNUSER falken (i hvert fall hvis den "stuper") ;-). Egentlig er det enkelt å forstå når men ser på hvor strømlinjeformet hvalen er og tenker på hvor tung den er. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bluewhale877.jpg

Endret av ArmandAanekre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...