Gå til innhold

Media-PC og spill


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å investere i en media-pc, og ser de fleste nettbutikker tilbyr ferdige løsninger.

I hovedsak kommer jeg til å bruke den til å avspille filmer, streame fotball (Tv-sumo /viaplay), og surfing, men jeg kommer også til å ønske å spille forskjellige spill.

 

Jeg har en Grundig LED 40`tv.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på når det gjelder skjermkort, pcu og evt andre komponenter?

 

Jeg har skrudd, klokket og tweaket en del før, men det begynner og bli mange år siden. Aner ikke hva jeg ser etter når jeg leser spesifikasjoner lenger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si det kommer litt an på hva slags spill du har tenkt å spille. Med en gang en HTPC skal brukes til spilling snakker vi desktop maskin når det kommer til hardware etter min mening (andre mener sikkert noe annet :) ). Så jeg ville sagt kjøp en desktop maskin og bruk den til å spille av filmer og høre på musikk også.

 

Du kan f.eks gå for noe ala Shuttle og kjøpe CPU, ram og skjermkort i tillegg. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637720#extra

 

Skjermkort: Radeon HD 6850. Dette kortet gir deg mye ytelse for pengene.

CPU: Med socket LGA1366 som følger med shuttle så er det Intel Core i7 som gjelder. Det koster litt (minimum 2000,-).

RAM: Her er det bare å velge noe som passer av type PC3-10600.

 

Dette er selvfølgelig ekstremt overkill til HTPC å være, men hoppet fra HTPC til en god spill PC er ganske stort mener jeg. Selv har jeg en HTPC som kjører en eldgammel prosessor (AMD Athlon X2 4850e 2.5 GHz) og integrert skjermkort som går helt OK. Det går fint med 1080p filmer, men sliter litt å se HD sendinger på TV2 Sumo grunnet Silverlight sin CPU bruk.

 

Så mitt tips er å finne ut hva du vil bruke den til, hvor stor bør maskinen være (fysisk) og hvor mye er du villig til å bruke på den.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. Det fikk meg til å se på det hele på en annen måte.

 

Jeg ønsker jo selvsagt å ha muligheten til å spille de nyeste spill, så da bør jeg jo investere i noe med litt trøkk.

 

Har HTPC-kabinetter god nok plass til dagens skjermkort og nødvendig kjøling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...