Gå til innhold

Må ha sosiale medier i arbeidstiden


Anbefalte innlegg

*klipp*

 

Takk, det ble ufattelig mye bedre å lese :)

 

Du har mange gode poeng, som også stiller min sammenligning i et særdeles dårlig lys.

 

Du bruker fortsatt ikke sosiale medier i arbeidstiden, men du tar pause - et avbrekk for å la hjernen få hvile - og bruker sosiale medier i pausen din ?

 

Slik du framstiller jobben din virker det iværtfall som du jobber intensivt med hodet når du jobber. Og da har du vel ikke tid til å sitte på Facebook uansett?

 

Edit:

Du har veldig rett i det du skriver om kjøttskjæring.

Jeg står og hører på rock`n roll mens kniven flyter av seg selv.

Kall det gjerne hjernedødt arbeid, men jeg digger jobben min :)

Endret av XanderZ waits for Diablo 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip*

Strengt tatt viser du at du ikke prøver å sette deg inn i en programmerer(eller kontorrotte som du så fint sier) jobber. Ko_deZ hadde et meget godt innlegg der han sammenlignet ditt yrke med en som jobber på kontor. For din del er det selvsagt uaktuelt å bruke sosiale medier i arbeidstiden, og det har med at du har et praktisk yrke. Men for en som har et mer teoretisk rettet yrke vil man bli mentalt sliten og mindre skjerpet utover arbeidsdagen, og trenger pauser underveis. Per i dag har jeg en deltidsjobb som pizzabud, og der er det selvfølgelig uaktuelt med sosiale medier. Men jeg holder på med en utdannelse som dataingeniør, og da blir det nok annerledes :)

 

Du kan sammenligne det med når du hadde matte i grunnskolen. Etter 45 min er det pause, og det er ikke uten grunn, få klarer å konsentrere seg stort lengre enn det.

 

En liten side note: Jeg synes det er synd at for enkelte arbeidsgivere er det akseptabelt for en røyker å ta seg 5 min, mens en som ikke røyker pent må jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bruker fortsatt ikke sosiale medier i arbeidstiden, men du tar pause - et avbrekk for å la hjernen få hvile - og bruker sosiale medier i pausen din ?

 

Slik du framstiller jobben din virker det iværtfall som du jobber intensivt med hodet når du jobber. Og da har du vel ikke tid til å sitte på Facebook uansett?

 

Edit:

Du har veldig rett i det du skriver om kjøttskjæring.

Jeg står og hører på rock`n roll mens kniven flyter av seg selv.

Kall det gjerne hjernedødt arbeid, men jeg digger jobben min :)

 

For min del bruker jeg uansett ikke sosiale medier utover diskusjon.no. Når jeg tar et avbrekk så vandrer jeg som regel til en kollega og "prater skiit" som man sier nordpå, eller jeg vaser litt rundt på ebay, alibaba, dealextreme, aftenposten eller lignende. At facebook er blitt like viktig som mobilen for mange etterhvert gjør at jeg utmerket godt forstår de som vil ha facebook tilgjengelig for slike situasjoner. For min del kunne facebook brenne, men så er vel jeg da en gammal gubbe i alder av 32 år =)

 

Det viktigste er å digge jobben sin!

Lenke til kommentar

Kjønne det godt. På ungdommskolen brukte jeg droperbox for å synce dokumenter fra skole til hjemme pcer. Nå på VGs er dropbox og samtlige andre tjenester blokkert, så jeg må bruke minnepenn. Slite enda med å venne meg til det.

 

Skjønner det godt. På ungdomsskolen brukte jeg dropbox for å sykronisere dokumenter fra skole til hjemmepcer. Nå på VG.no er dropbox og samtlige andre tjenester blokkert, så jeg må bruke minnepenn. Sliter enda med å venne meg til det.

 

Hvor mye tid tilbrakte du egentlig på skole?

 

gramma-nazi nupe.gif Jeg tilbringe mye tid på skolen, bryr meg derfor lite om rettskriving på nette. Vis du har et så stort problem med det at du må kommentere det kan du jo fremtidig hoppe over innleggene mine og holde deg ontopic.

 

Synes det greit nok å blokke facebook eller slikt, det er jeg innom 1 gang per dag kanskje. Men dropbox av alle ting >.<

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Hadde jeg ikke vært i stand til å venne meg til nye verktøy, hadde jeg ikke hatt jobb i dag. "Arbeidstagerne" som beskrives i denne artikkelen gjør meg irritert >:(

Hvis man først takker nei til en jobb pga facebook/g+ mangel, er jo dette et tegn på elendig arbeidsmoral. Selv småstrenge arbeidsplasser gir ikke folk sparken pga 2-3 minutter facebook innimellom arbeidsoppgavene. Det er sånne folk som ikke har forstått hvordan samfunnet fungerer, og at man faktisk skal gjøre seg fortjent til lønna si!

Lenke til kommentar
Faktisk bare applikasjonen, men nettsiden er ikke mye mer en en nødløsning siden en bare kan laste opp en og en fil.

Det er jo klart. Dropbox-applikasjonen krever jo hooks inn i filsystemet som du sannsynligvis må være administrator for å få til. Jeg hadde aldri tillatt kjøring av native applikasjoner på en delt maskin som kjører Windows.

Lenke til kommentar

*snip*

Strengt tatt viser du at du ikke prøver å sette deg inn i en programmerer(eller kontorrotte som du så fint sier) jobber. Ko_deZ hadde et meget godt innlegg der han sammenlignet ditt yrke med en som jobber på kontor. For din del er det selvsagt uaktuelt å bruke sosiale medier i arbeidstiden, og det har med at du har et praktisk yrke. Men for en som har et mer teoretisk rettet yrke vil man bli mentalt sliten og mindre skjerpet utover arbeidsdagen, og trenger pauser underveis. Per i dag har jeg en deltidsjobb som pizzabud, og der er det selvfølgelig uaktuelt med sosiale medier. Men jeg holder på med en utdannelse som dataingeniør, og da blir det nok annerledes :)

 

Du kan sammenligne det med når du hadde matte i grunnskolen. Etter 45 min er det pause, og det er ikke uten grunn, få klarer å konsentrere seg stort lengre enn det.

 

En liten side note: Jeg synes det er synd at for enkelte arbeidsgivere er det akseptabelt for en røyker å ta seg 5 min, mens en som ikke røyker pent må jobbe.

 

Og det har jeg da også besvart Ko_deZ på i innlegget etterpå, og hvis han vil klarer han sikkert å svare selv.

 

Jeg er ikke helt enig med deg. Min far jobber som IT-ansvarlig i en stor bedrift, og jeg har tatt opp dette med sosiale media i jobben med han. Han snøftet like mye som meg.

"Hva i all verden skal vi med det? Vi har interne progammer for sånt." var svaret jeg fikk.

Han er passert 50 år og har jobbet der de siste 20 årene.

Eneste bruken i arbeidstiden måtte ha vært kontakt med andre i bedriften som jobber andre steder i landet, men da bruker de interne programmer for å kommunisere.

Evt. en mobil.

 

Svogeren min jobber som siv.ing. og ser heller ikke hvorfor man skal bruke sosiale medier i jobben.

Jeg ser bruken i forbindelse med pause, da man uansett skal koble av, men ikke i arbeidstiden. En pause er ikke arbeidstid. I værtfall ikke i mitt hode.

 

Men som jeg delvis har nevnt så handler ikke dette om en erfaren arbeider - som f.eks Ko_deZ - som fint klarer å bestemme hverdagen selv, men unge arbeidssøkere som skal inn i arbeidslivet.

 

Er det bare jeg som synes at unge arbeidssøkere burde være litt ydmyk når de skal søke jobb for første gang? Tenker da ikke på jobb som pizzabud el.l. men som f.eks jobben du skal søke på når utdanningen din er ferdig. Tror du du kan "sile ut" arbeidsgivere når du har null erfaring i yrket, eller tror du arbeidsgiverne "siler ut" søkerne og ansetter den/dem med best erfaring og utdanning for jobben som er utlyst?

Det er nok det siste, og da kan du ikke begynne å forlange hva du skal få bruke på jobb,

som f.eks Ko_deZ fint kan gjøre fordi han tydeligvis har mye erfaring etter mange år i yrket.

Kommer du i et intervju og spør om du kan få bruke Facebook i arbeidstiden, tror jeg arbeidsgiveren ler godt. Det hadde værtfall jeg gjort.

 

Er enig med deg ang. røykere. Det burde vært røykeforbud på arbeidsplassen, punktum.

Men, nå verken røyker eller snuser jeg, så jeg kjenner ikke til "suget"/avhengigheten de har.

Ikke at det skal unnskylde flere pauser fordi man er avhengig av nikotin, men likevel.

 

Tilbake til topic nå, det er snakk om unge, jobbsøkende arbeidstakere som vil bruke Fjesboka i arbeidstiden. Hva i all verden skal de med det, bortsett fra å fylle sin avhengighet?

 

:)

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis hva Facebook er som er saken, men følelsen det kan gi ved å "koble av". Dog tror ikke de aller fleste som har lyst på tilgang til FB/Twitter o.l. i arbeidstiden ikke har lyst på det for noen avbrekksfølelse, men fordi de liker det og/eller er i mindre eller større grad avhengige av det i deres hverdag, på godt og vondt.

 

Jeg studerer selv IT, og når jeg skal ut i jobbmarkedet så kommer nok jeg til å prøve å få en jobb hvor jeg kan i alle fall få linux hvis mulig, og kanskje også tilgang til diskusjon.no, men skjønner jo også forsåvidt om det ikke er aktuelt for mange arbeidsgivere når det er de som sitter i maktposisjonen i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Vi som godtar at arbeidstiden er solgt til arbeidsgiveren, og brukes til det jobben faktisk består av, vi begynner vel å bli gull verdt enkelte steder!

 

(Til gjengjeld kan sjefen bare glemme å bli "venn", og fritid er fritid...)

Hele poenget med artikkelen – og endringen i arbeidslivet generelt – er at disse enkle tesene for mange ikke holder lengre. Jeg står opp kl 4 for å rekke flighter rett som det er og har alt for ofte en av de siste flightene hjem på kvelden. Arbeidsoppgavene hos mange er alt annet enn enkle transaksjoner (sjekk mail, skriv ferdig rapport, ring kunde) – av og til dukker det opp en knakende god idé lørdag formiddag, da setter jeg meg selvsagt ned for å hakke ned denne. Andre ganger står det helt stille på en hverdag, da forventer jeg at arbeidsgiver har samme diffuse holdning til skillet mellom arbeid og fritid i min arbeidstid som jeg har i min fritid. Dette handler om gjensidig tillit.

 

Jeg blir betalt for å være en kreativ, tenkende sjel – dette gjør jeg ikke særlig godt om det forventes at jeg skal produsere x mengde arbeid i løpet av y mengde tid, uten opphold, med sjefen over skulderen. Om folk ikke har tillitt til at jeg unngår å kaste bort hele dagen på facebook kan de vanskelig se for seg at jeg har ryggrad og vett nok til å komme opp med noe verdifullt i timene jeg sitter der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg studerer selv IT, og når jeg skal ut i jobbmarkedet så kommer nok jeg til å prøve å få en jobb hvor jeg kan i alle fall få linux hvis mulig, og kanskje også tilgang til diskusjon.no, men skjønner jo også forsåvidt om det ikke er aktuelt for mange arbeidsgivere når det er de som sitter i maktposisjonen i mange tilfeller.

Problemet til arbeidsgiver er at en mengde steder på nettet både er positive og negative, f.eks kan diskusjon.no både brukes til vas og jobbkonstruktive spørsmål.

 

Derfor må tilgangen avveies i forhold til den enkelte stillingsbeskrivelse. Jeg ser ikke for meg at IT avdelingen sperres fra å bruke nettet, mens lagerassistentene kanskje blir det.

Dette blir på lik linje med at noen har firmabil, mens andre ikke får det.

Har selskapet en facebook side (f.eks. til support) må selfølgelig en del ansatte ha tilgang til facebook, mens direktøren neppe trenger det. Det er ikke noen menneskerett å ha tilgang til nettsteder i arbeidstiden.

 

Når det gjelder bestemte krav til verktøy er det å vurdere på samme måte som kompetanse. Vil man ikke bruke Visual Studio så får man ikke (evt. søker ikke på) stillinger som krever bruk av dette. Enkelt og greit.

 

Har man krav som er urimelige i forhold til stillingsbeskrivelsen vil man ikke få jobben (eller få sparken fra den).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... Dette handler om gjensidig tillit ...

Du glemmer en liten ting; Likhetsprinsippet.

 

Det er ikke alltid like lett for en arbeidsgiver å kunne vurdere ut ifra hva som blir gjort i forhold til hvordan det gjøres.

 

Har du 1000 ansatte er det ofte vanskelig å gjennomføre ulike regler for forskjellige arbeidstakere. Svært mange mennesker vil se på en medarbeider som kommer sent med misunnelse og slikt gir dårlig arbeidsmiljø. Noe så enkelt som lønn etter prestasjon er faktisk vanskelig gjennomførbart her i landet.

 

Jeg har vært med å på å miste gode folk nettopp fordi deres arbeidsrutiner ikke tilfredstiller andre ansatte. De som må hente barn kl. 16:30 forstår ikke alltid at andre kan komme 10:30.

Lenke til kommentar

Vi som godtar at arbeidstiden er solgt til arbeidsgiveren, og brukes til det jobben faktisk består av, vi begynner vel å bli gull verdt enkelte steder!

 

(Til gjengjeld kan sjefen bare glemme å bli "venn", og fritid er fritid...)

Hele poenget med artikkelen – og endringen i arbeidslivet generelt – er at disse enkle tesene for mange ikke holder lengre. Jeg står opp kl 4 for å rekke flighter rett som det er og har alt for ofte en av de siste flightene hjem på kvelden. Arbeidsoppgavene hos mange er alt annet enn enkle transaksjoner (sjekk mail, skriv ferdig rapport, ring kunde) – av og til dukker det opp en knakende god idé lørdag formiddag, da setter jeg meg selvsagt ned for å hakke ned denne. Andre ganger står det helt stille på en hverdag, da forventer jeg at arbeidsgiver har samme diffuse holdning til skillet mellom arbeid og fritid i min arbeidstid som jeg har i min fritid. Dette handler om gjensidig tillit.

 

Jeg blir betalt for å være en kreativ, tenkende sjel – dette gjør jeg ikke særlig godt om det forventes at jeg skal produsere x mengde arbeid i løpet av y mengde tid, uten opphold, med sjefen over skulderen. Om folk ikke har tillitt til at jeg unngår å kaste bort hele dagen på facebook kan de vanskelig se for seg at jeg har ryggrad og vett nok til å komme opp med noe verdifullt i timene jeg sitter der.

 

Bortsett fra det om dine personlige egenskaper så er jeg kjent med "endringen i arbeidslivet". Den (korte) perioden noen faktisk skryter av tidlige og sene fly må være gull for arbeidsgiveren du! ;) Selv er jeg glad jeg har en jobb som det er behov for i framtiden, men som må utføres "på jobben" i en bestemt arbeidstid. Jeg foretrekker det sånn, uten at det skyldes mangel på info om fleksibiliteten mange arbeidsgivere vil ha. Spør noen som over 30-40 år ikke har satt grenser for den "komplekse" stillingen om det var verdt det. Det er ikke noe de fleste av oss er tjent med, mener jeg.

Lenke til kommentar

Det å ta tidlige fly er for så vidt ikke noe jeg skryter av, skulle vært villig til å gjøre mye rart for å slippe (og min livsstil hadde vært helt krise om jeg måtte ta hensyn til andre enn meg selv) – hadde også vært behagelig å legge igjen jobben når jeg går ut døra på kontoret. Men: sånn funker det bare ikke der jeg er, ei heller er hjernen min lagt opp slik.

 

Mange trives dårlig med det og forsvinner over i andre retninger, nettopp på grunn av de konfliktene du beskriver. Noen (få) stortrives.

 

Når jeg tenker meg om er det egentlig oppskrytt at dette skal være et nytt fenomen – helt siden den industrielle revolusjonen normerte arbeidslivet strengt har det eksistert frie yrker for surregjøkene som ikke klarer å holde linja, det er primært antallet som har steget de siste årene.

Lenke til kommentar

Liker å høre at det finnes slike jobbmuligheter, liker selv å ikke jobbe helt A4 arbeidstider, men har lest litt artikler/blogger av erfarne utviklere som har jobbet i mange år og det er ikke bare bra å jobbe slikt da du får mindre ut av døgnet osv., og er vanskelig(ere) å tilrettelegge seg andre når man f. eks kommer til det punktet hvor man faktisk må det. Enkelt og greit kanskje ikke så bra å sitte og kode kl 2 på natta for ofte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Liker å høre at det finnes slike jobbmuligheter,

...

Enkelt og greit kanskje ikke så bra å sitte og kode kl 2 på natta for ofte.

Den største ulempen er at andre fort utnytter det faktum at person X alltid er tilgjengelig, hvilket også er en risiko for bedriften.

 

Istedenfor å mestre ting på egenhånd kontaktes ofte slike personer (som ofte er ressurspersoner) fordi det alltid er mulig å få tak i dem. Dette gir en kortsiktig gevinst for å løse et spesifikt problem, men isolerer samtidig kunnskapen i bedriften til nettopp disse personene.

 

Av en eller annen grunn planlegger ikke folk egene oppgaver når de alltid kan ringe å spørre andre. Ting blir lett irriterende når de samme personene ringer deg for å spørre det samme spørsmålet for femte gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...