Gå til innhold

Oppgradering av RAM fra 6gb til 12 el. 24


Zathanicus M.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker å oppgradere RAM på mitt Asus P6T Deluxe V2 hovedkort,

men er litt usikker på hva jeg burde satse på.

 

Har idag OCZ Platinum 6GB 1600MHz DDR3 KIT 2048MB x 3, CL 7-7-7-24 Triple Channel

som jeg har vært veldig fornøyd med. Men kan jeg sette inn 3 brikker av et helt

annet fabrikat, med andre specs, eller burde jeg bare rive ut de jeg har og heller

kjøpe nye større brikker? Kan ikke så mye om dette emnet..

 

Håper på respons

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville anbefalt helt like brikker, sjekk med hovedkort produsenten om hovedkortet støtter dualchannel/trichannel med rambrikkene du velger.

 

Hvis brikkene skulle være forskjellig av merket bør de være så like som mulig på hastighet og minnetider (Minnemengde) som mulig for å ungå problemer at du får svart skjerm i oppstart.

 

Bios oppdatering er lurt å gjøre før en slik oppdatering i tilfelle det skulle være kompatibitetsproblemer med enkelte ram brikker.

 

Angående ram kommer helt ann på behov, hvis du har lite ram igjen etter å ha maskinen stått på noen timer, kan det være noe, men ville ikke kjøpt nye ram brikker for morro skyld, med mindre du planlegger å bytte noe mere.

 

Nå er ikke prisen noen problem, men er vel heller du kan oppleve en del tull hvis du får kompaktibilitetsproblemer er ikke gjør å måtte returnere ram hvis du får de tilbake og butikken ikke finner noe feil på de.

 

Høres ut som det er sokkel 1336 her, så muligens du vil overklokke mere? Derfor du vil bytte ram?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ville anbefalt helt like brikker, sjekk med hovedkort produsenten om hovedkortet støtter dualchannel/trichannel med rambrikkene du velger.

 

Hvis brikkene skulle være forskjellig av merket bør de være så like som mulig på hastighet og minnetider (Minnemengde) som mulig for å ungå problemer at du får svart skjerm i oppstart.

 

Bios oppdatering er lurt å gjøre før en slik oppdatering i tilfelle det skulle være kompatibitetsproblemer med enkelte ram brikker.

 

Angående ram kommer helt ann på behov, hvis du har lite ram igjen etter å ha maskinen stått på noen timer, kan det være noe, men ville ikke kjøpt nye ram brikker for morro skyld, med mindre du planlegger å bytte noe mere.

 

Nå er ikke prisen noen problem, men er vel heller du kan oppleve en del tull hvis du får kompaktibilitetsproblemer er ikke gjør å måtte returnere ram hvis du får de tilbake og butikken ikke finner noe feil på de.

 

Høres ut som det er sokkel 1336 her, så muligens du vil overklokke mere? Derfor du vil bytte ram?

 

Ja, er en 2 år gammel maskin med i7 920

 

Skal bestille nytt skjermkort og noen andre greier, så når jeg først handler litt

tenkte jeg å pælme inn litt mer RAM i samme slengen. Jobber ofte med mange ting (grafikk)

og da kan det bli litt mye for pc'en å pusle med. PS CS4 (ikke counter strike) etc.

 

RAM er jo billig også?

Lenke til kommentar

Til normal bruk, film og spill så holder 4gb i massesvis. Noen nye spill som Skyrim drar dog nytte av opp mot 8gb.

Videoredigering og rendring bruker også mye minne, gjerne opp mot 16gb i enkelte tilfeller.

 

Den beste oppgraderingen du kan gjøre på en 2år gammel maskin er dog å bytte ut den gamle disken din med en SSD, eller Sold State Disk, noe som kan gi en generell ytelsesøkning på borti 60%.

Lenke til kommentar

Til normal bruk, film og spill så holder 4gb i massesvis. Noen nye spill som Skyrim drar dog nytte av opp mot 8gb.

Videoredigering og rendring bruker også mye minne, gjerne opp mot 16gb i enkelte tilfeller.

 

Den beste oppgraderingen du kan gjøre på en 2år gammel maskin er dog å bytte ut den gamle disken din med en SSD, eller Sold State Disk, noe som kan gi en generell ytelsesøkning på borti 60%.

 

Ja, har tenkt tanken.

Men blir litt skremt av alle problemene det virker som om folk har med dem,

ihvertfall viss modeller. Har kikket litt på Intel sine modeller.

Virker som om de har mindre bugs enn mange av de andre.

Kunne det vært smart å kjøre OS på en SSD type 60-80 gb?

Gidder ikke svi av to-og-et halvt tusen for en disk som koster halvparten om 5-6 mnd. liksom

Lenke til kommentar

Til normal bruk, film og spill så holder 4gb i massesvis. Noen nye spill som Skyrim drar dog nytte av opp mot 8gb.

Videoredigering og rendring bruker også mye minne, gjerne opp mot 16gb i enkelte tilfeller.

 

Den beste oppgraderingen du kan gjøre på en 2år gammel maskin er dog å bytte ut den gamle disken din med en SSD, eller Sold State Disk, noe som kan gi en generell ytelsesøkning på borti 60%.

 

Dette stemte bra i 2008 , i dag er situasjonen helt annerledes.

 

Noen gode grunner til at man bør ha 8Gb eller mer :

 

*Superfetch fungerer faktisk bra og sørger for at flere programmer starter opp kjappere.

*Langt mer programvare er nå nativt 64bits, inkludert spill. Ytelseøkningen på disse er ofte betraktelig (Ikke tenk ren fps men feks lastetid på nivåene , etc).

*Multitasking, multitasking , multitasking. Ordet får en helt annen mening når man er flerskjermbruker og kjører flere programmer samtidlig , feks Adobe Photoschop Cs5 på en eller to skjermer + videoredigering på den siste skjermen (eller chrome og flere faner).

*Kombinasjonen av God SSD + Godt med minne utgjør en vesentlig forskjell.

*Jobber man med store bildefiler i CS5 eller bearbeider flere av gangen så kommer ekstra minne godt med , spesielt er dette merkbart i store prosjekter hvor man jobber paralelt med annen programvare. Personlig så bruker jeg neppe mer enn ca 6Gb minne på mitt system , men det merkes godt forskjellen mellom 4Gb og 8Gb her i huset i alle fall.

 

Med en minnepris på 8Gb tett mot 400kr så blir det rett og slett for dumt å si at man bør holde seg til 4Gb.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Når det gjelder Latencies på Intel platformen så er det ikke så veldig mye å hente på toppbrikkene hos Corsair i form av ytelse , gå heller for et par brikker som er både kjølige og som har en ok hastighet , 1600 er nok mer enn nok. Kjekt også om disse bruker lav spenning (1.5 feks). Om jeg ikke husker helt feil i farta er ytelseforskjellen mellom feks 9 og 10 i CAS knapt merkbart.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som har erfaring med ASUS Radeon HD 6970 2GB GDDR5 ??

I disse BF3 tider må jeg nok innse at mitt gamle Sapphire Radeon HD 4890 2GB Vapor-X

blir litt vel puslete når settings ønskes nærmere ULTRA..

For øvrig har 4890'en vært helt kanon for meg så langt.

 

Dette baller på seg.. sikler på nytt keyboard også.

Noen her som har testet ROCCAT™ Isku?? Er tastene veldig små på det?

 

Hvordan vil MS Sidewinder som er mye billigere være i forhold?

 

Jaja.. dette blir sikkert ikke billig til slutt..

Endret av Zathanicus M.
Lenke til kommentar

Til normal bruk, film og spill så holder 4gb i massesvis. Noen nye spill som Skyrim drar dog nytte av opp mot 8gb.

Videoredigering og rendring bruker også mye minne, gjerne opp mot 16gb i enkelte tilfeller.

 

Den beste oppgraderingen du kan gjøre på en 2år gammel maskin er dog å bytte ut den gamle disken din med en SSD, eller Sold State Disk, noe som kan gi en generell ytelsesøkning på borti 60%.

 

Dette stemte bra i 2008 , i dag er situasjonen helt annerledes.

 

Noen gode grunner til at man bør ha 8Gb eller mer :

 

*Superfetch fungerer faktisk bra og sørger for at flere programmer starter opp kjappere.

*Langt mer programvare er nå nativt 64bits, inkludert spill. Ytelseøkningen på disse er ofte betraktelig (Ikke tenk ren fps men feks lastetid på nivåene , etc).

*Multitasking, multitasking , multitasking. Ordet får en helt annen mening når man er flerskjermbruker og kjører flere programmer samtidlig , feks Adobe Photoschop Cs5 på en eller to skjermer + videoredigering på den siste skjermen (eller chrome og flere faner).

*Kombinasjonen av God SSD + Godt med minne utgjør en vesentlig forskjell.

*Jobber man med store bildefiler i CS5 eller bearbeider flere av gangen så kommer ekstra minne godt med , spesielt er dette merkbart i store prosjekter hvor man jobber paralelt med annen programvare. Personlig så bruker jeg neppe mer enn ca 6Gb minne på mitt system , men det merkes godt forskjellen mellom 4Gb og 8Gb her i huset i alle fall.

 

Med en minnepris på 8Gb tett mot 400kr så blir det rett og slett for dumt å si at man bør holde seg til 4Gb.

Det er heller ingen som har sagt at han på død og liv ikke skal oppgradere til 8-12 eller 16gb minne. Poenget hvis du leser hva jeg skriver er at hvis han har et bruksområde som drar nytte av mer minne så er det veien og gå. Hvis han derimot er som majoriteten av pc brukere så overstigger ikke minnebruken på maskinen hans 3,8gb ever og da er det lite poeng med mer minne.

Lenke til kommentar

 

Det er heller ingen som har sagt at han på død og liv ikke skal oppgradere til 8-12 eller 16gb minne. Poenget hvis du leser hva jeg skriver er at hvis han har et bruksområde som drar nytte av mer minne så er det veien og gå. Hvis han derimot er som majoriteten av pc brukere så overstigger ikke minnebruken på maskinen hans 3,8gb ever og da er det lite poeng med mer minne.

 

Nja, legg merke til at jeg er uenig med påstanden din om at 4Gb holder til normal bruk og spilling , nettopp pga argumentene over. Jo flere som går over til feks 8Gb minne jo raskere vil utviklere ha muligheten til å ta i bruk mer minne og sørge for at de ikke behøver å begrense spillene sine til feks 2.9GB som det har blitt gjort i mange år nå pga 32bit og 4Gb grensa som xp hadde (svært få kjørte på 64 bits xp).

De første punktene mine reflekterer nettopp dette.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Det er heller ingen som har sagt at han på død og liv ikke skal oppgradere til 8-12 eller 16gb minne. Poenget hvis du leser hva jeg skriver er at hvis han har et bruksområde som drar nytte av mer minne så er det veien og gå. Hvis han derimot er som majoriteten av pc brukere så overstigger ikke minnebruken på maskinen hans 3,8gb ever og da er det lite poeng med mer minne.

 

Nja, legg merke til at jeg er uenig med påstanden din om at 4Gb holder til normal bruk og spilling , nettopp pga argumentene over. Jo flere som går over til feks 8Gb minne jo raskere vil utviklere ha muligheten til å ta i bruk mer minne og sørge for at de ikke behøver å begrense spillene sine til feks 2.9GB som det har blitt gjort i mange år nå pga 32bit og 4Gb grensa som xp hadde (svært få kjørte på 64 bits xp).

De første punktene mine reflekterer nettopp dette.

 

Kjører for ordens skyld 64bit OS, men det ligger vel litt i lufta?

Lenke til kommentar

Kjører for ordens skyld 64bit OS, men det ligger vel litt i lufta?

 

Jepp! Det eneste du egentlig trenger å tenke på er å få 100% like brikker for å unngå problemer ved oppgraderingen. Noen hovedkort kan være helt krakilske når det gjelder minnet så kan være lurt å gjøre en kjapp research der for å unngå problemer.

 

Nja, det er jo heller ikke riktig da det er spill på trappene som f.eks Skyrim kommer med anbefalt minnemengde på 8Gb.

De fleste banebrytende spill kommer som regel med en høyere req. enn foregående spill så det argumentet blir for dumt.

 

Joda, det finnes en god del spill nå som kan nyttegjøre seg av 4+ Gb , men med tanke på hvor lenge vi egentlig har hatt tilgang til 8GB eller mer minne så er det jo tydelig at spillutviklerne har vært begrenset i forhold til hvilket OS som har dominert markedet (Windows XP først og fremst og nå heldigvis etter snart 10 år windows 7) og mengden ram brukerne har hatt tilgjengelig.

Det er uansett først nå at spillene faktisk begynner å bevege seg over mot 8Gb ram eller mer, hva er egentlig da poenget med å anbefale 4Gb til en gjennomsnittelig bruker om det vil sette begrensninger for ham i kommende spill selv om han har et bra nok skjermkort?

 

Uansett ser ut som vi er bare litt uenige på noen mindre punkter så jeg avslutter her for å ikke drive posten helt over til en unødvendig diskusjon angående minnemengden siden jeg føler at jeg har fått poengetert mine argumenter greit nok og at det er helt kurrant å ikke være enig med disse ^_^

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Vi er her for å komme med gode råd. Selv har jeg maskiner med 8gb og maskiner med 4gb og poenget mitt om man nå kan finne noe er som sagt at majoriteten av pcbrukere aldri kommer opp i 4gb brukt minne.

 

Har man bruk for mer minne så kjøp mer minne, men hvis det ikke vil ha noen effekt så er det bedre å bruke penga på f.eks en oppgradering av disken til en SSD, eller et bedre skjermkort. My 5 cents. :yes:

Lenke til kommentar

Vil tro Dominator-brikkene har noe bedre tilgangstid enn Vengeance. Om dette er merkbart forskjellig aner jeg ikke.

 

Dominator brikkene koster 400.- mer enn Vengeance, så det burde de.

Men det følger med eget viftesett til Dominatorsettet, så det ligger vel litt der også kanskje?

 

Forskjell nei, du vil ikke merke noen som helst forskjell på 1066 MHz med trege timings og 2000 MHz stramme timings.

I spill vil forskjellen maks være, hold deg fast nå... 1 FPS.

Ett annet problem er at om alt dette skjer i ett program som er 32 bit, så vil du mest sannsynlig ALDRI se noe minneforbruk over 2Gb, og prøver det å bruke mer enn dette så krasjer det.

Noen 32 bits programmer kan dra 4Gb, men det er ABSOLUTT maks, og ofte er ikke dette tilfellet da i enkelte tilfeller vil parameteren som brukes for dette lage konflikter i vanlige 32 bits OS.

 

Raskere RAM vil du dog legge merke til om du har høyt bruk på RAMen, da tenker jeg IKKE på photoshop og videoredigering, disse er ikke kandidater for dette, men om du har en RAMDISK.

For RAMDISK bruk må du også ha en god Ramdisk programvare, for forskjellene mellom disse er STORE.

 

Fram til 32 bits OS er utdødd i nesten alle markedssegmenter, så vil ikke ekstra RAM gi deg noen form for ekstra ytelse slik som vi så i de dagene man oppgraderte fra 256 MEGABYTE RAM til 512 eller 1024.

Vil du ha mer fart er det SSD som gjelder, dette vil forbedre innlaste tidene fra lagringsmedia og det er der den største flaskehalsen ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...